본 연구는 윤석열 정부가 추진하고 있는 대북정책과 통일교육의 쟁점과 과제를 살펴보려는 것이다. 윤석열 정부의 대북정책과 통일교육은 이전 문재인 정부와는 차별화된 정책을 추진하고 있다. ‘선 평화협정, 후 비핵화’에서 ‘선 비핵화, 후 평화체제’로 대북정책은 프레임이 전환되고 있으며, 동시에 통일교육은 평화교육에서 안보교육으로 변화하고 있다. 이러한 윤석열 정부의 대북정책은 비핵화를 위한 ‘담대한 구상’을 통해 남북관계 정상화와 인도적 문제 해결을 도모하고자 한다. 여기서 대북정책은 남북 간 상호주의와 원칙을 바탕으로 추진하고 있다. 윤석열 정부의 통일교육은 헌법 가치인 자유민주주의와 평화적 통일정책을 강조하고 있으며, 특히 북한의 체제와 인권에 대한 실상을 강조하고 있다.
윤석열 정부의 대북정책에서 제기되는 쟁점은 먼저, ‘선 비핵화 후 평화체제’에 대한 북한의 호응 여부라 할 수 있다. 남북관계의 정상화의 입구를 북한의 비핵화에 초점을 맞춤으로써 교착된 남북관계에서 북한의 호응을 어떻게 도출할 것인가라는 점이 관건이 되고 있다. 다음으로 남북 간 상호 행위에 있어 대결을 강조함으로써 ‘헤어질 결심’을 어떻게 조정할 것인가가 쟁점이 되고 있다. 통일교육에 있어서 쟁점은 기존 평화통일에서 자유민주주의와 북한 인권을 강조함으로써 보편적 교육의 방향성에서 논란의 소지가 있어 보이는 것이다. 이러한 쟁점에 기초해서 살펴본 대북정책의 과제는 북한을 비핵화 협상장으로 유인할 수 있는 방안을 모색하는 것이며, 통일교육은 가치중립적 사회적 통합의 교육을 제시하는 것이라 할 수 있다.
This study is intended to examine issues and tasks of North Korea policy and unification eduation the Yoon Suk-yeol government propels. Yoon Suk-yeol government’s North Korea policy and unification eduation is different from those of the previous Moon Jae-in government. The North Korea policy is changing from ‘peace agreement first and then denuclearization’ into ‘denuclearization first and then peace agreement’ frame. At the same time unification education is turning from peace education into security one. Yoon Suk-yeol government’s North Korea policy tries to normalize the relationship between two Koreas and solve humanitarian problems through ‘Audacious Initiative’ for the denuclearization on the Korean Peninsula. This North Korea policy is driven on the basis of the principle of reciprocity between two Koreas. Yoon Suk-yeol government’s unification eduation emphasizes liberal democracy and peaceful unification policy and especially stresses the true pictures of human rights under North Korean regime.
The first issue raised in Yoon Suk-yeol government’s North Korea policy is whether North Korean responds or not to ‘denuclearization first and then peace agreement’. By focusing on the denuclearization of North Korea as the first step to normalize inter-Korean relations, it is crucial how to induce North Korea to respond in this deadlock state. Then, another issue is how to coordinate ‘decision to leave’ as reciprocal activities of two Koreas stress confrontations. An issue in unification education seems to arouse controversy in the pursuit of universal direction of education as the emphasis moves from the existing peace education to liberal democracy and human rights in North Korea. The tasks of North Korea policy based on the examined issues is to seek for measures to lead North Korea to the denuclearization talk table and to propose a value-neutral unification education for social integration.