본 연구는 합성변수, 반영적 및 형성적 지표변수의 비교를 통하여 청소년 비행의 타당한 측정모형을 제언하는 것을 목적으로 한다. 이를 위하여 황성현과 이강훈(2013)의 연구에서 정의된 비행을 세 가지 방식의 측정모형으로 재현하고, 이에 따른 모수 추정 결과를 비교하였다. 한국청소년정책연구원에서 제공하는 한국아동·청소년패널조사 2010의 중1 패널의 중학교 2학년(2차년도 기준) 2,280명을 연구 대상으로 하였다. 합성변수, 탐색적 요인분석(요인점수), 주성분분석(성분점수)으로 측정한 비행에 대한 목표 달성의 실패, 긍정적 자극의 소멸, 충동성, 불안, 우울, 친구 긴장, 부모 긴장의 중다회귀분석 결과를 비교하였다. 분석 결과, 측정모형에 따라 예측변수의 통계적 유의성과 회귀계수의 크기가 다른 것으로 나타났다. 본 연구의 결과를 통해 청소년 비행 연구에 있어서 비행의 측정모형 선택의 중요성을 확인하였다. 끝으로 연구 결과를 토대로 청소년 비행 측정에 관한 제안을 논의하였다.
The purpose of this study is to purpose a valid measurement model for juveline delinquency by comparing composite variable, reflective and formative indicator variables. To this end, three different measures of delinquency were compared for their effects on parameter estimation, based on the results of Hwang and Lee(2013). For the purpose of the study, the 2,280 participants taken from the second year in middle school from Korean Children and Youth Panel survey were analyzed. Delinquency variable was measured by composite variable, exploratory factor analysis(factor score), and principal component analysis(component score) with 13 items. For juvenile delinquency measured in three methods, multiple regression analysis was conducted with failure to achieve goals, extinction of positive stimuli, impulsiveness, anxiety, depression, friend tension and parental tension as predictors. The results showed that the statistical significance and size of regression coefficients for predictor varied depending on the measurement model. The study confirmed the importance of selecting a measurement model for estimating juvenile delinquency. Suggestions for measuring juvenile delinquency based on the results were discussed.