본 논문은 장자(莊子)의 사상을 바탕으로 이우환의 예술세계에 대한 고찰을 목적으로 한다. 이 논문은 이우환 예술세계의 핵심 개념 중에서 ‘몸’과 ‘세계’에 중점을 두고, 이와 관련한 장자의 사유를 바탕으로 이우환의 예술을 논의한다. 본 논문은 장자사상에서 몸과 세계는 하나(一)라는 일체사상과 몸과 세계와의 관계성은 이우환의 예술관과 일맥상통하는 측면이 있다는 점에 주목하여 연구를 진행한다. 중국 선진시대 사상 중에서 노자(老子) 『도덕경(道德經)』의 신(身) 개념에서 몸의 중요성을 강조하는 사상의 원류를 찾아볼 수 있지만, 『장자』의 전편에 걸쳐 드러난 신(身)과 형(形), 체(體) 등의 쓰임에서 몸의 중요성을 선진시기 어느 사상보다 강조하고 있음을 알 수 있다. 장자사상에서 몸은 세계 또는 자연과 하나[一]인 존재이며, 몸과 세계의 관계는 삶[生]과 죽음[死]를 통해 무한하게 반복되며 지속된다. 이우환에게 있어서 몸은 세계와 만나는 주요 매개체이며, 몸을 통하여 세계와 하나가 된다. 이우환은 최소한의 몸짓을 통하여 예술작품을 제시하고, 무한한 예술의 가능성을 열고자 한다. 이러한 점들을 고려하여, 본 논문은 『장자』의 ‘몸’과 ‘세계’에 관한 사유를 이우환의 예술세계를 논의하는 바탕으로 사용한다. 장자사상을 통한 이우환의 작품세계에 대한 예술철학적 고찰은 다양한 문화가 융합되어있는 현대의 문화예술을 미술사와 서양미학을 벗어나 이해하기 위한 연구의 일환으로서 중요한 가치가 있을 것이라고 믿는다.
This paper aims to examine the art world of Lee Ufan based on the thoughts of Zhuangzi (莊子). This paper focuses on “the body” and “the world” among the core concepts of Lee’s art world, and discusses Lee’s art based on Zhuangzi’s thoughts related to this. In Zhuangzi’s philosophy, the body is one [一] with the world or nature, and the relationship between the body and the world repeats and continues infinitely through life [生] and death [死]. For Lee, the body is the main medium to meet the world and becomes one with the world. Lee presents a work of art through minimal gestures and seeks to open up infinite artistic possibilities. Considering these points, this paper uses the thoughts on the body and the world of Zhuangzi as a basis for discussing Lee’s art world. I believe that this philosophical examination of Lee’s art world through Zhuangzi’s thoughts has an important value as a part of research in understanding contemporary culture and art, beyond art history and Western aesthetics.