묵시 6,9-11의 “수가 찰 때까지”는 요한 묵시록 외에 로마 11,25-26과 유다교의 묵시문학에서도 발견된다(1에녹 47,1-4; 4에즈 4,35-37; 2바룩 23,4-5). 문학적으로 가장 가까운 형태는 4에즈 4,35-37에서 찾을 수 있으며 두 본문은 모두 순교자들의 ‘얼마나 더’라는 질문에 대한 대답으로 ‘수가 찰 때까지’ 기다리라는 말씀을 전한다. 약속된 수가 완성될 때에 비로소 하느님의 정의는 실현되고 구원이 이루어질 것이다. 다른 본문들 역시 종말론적인 배경에서 하느님의 구원과 정의가 실현되는 때를 ‘수의 완성’으로 표현한다.
‘수’에 대한 생각은 구약성경에서 하느님 창조의 위대함을 나타내기 위한 방식 중에 하나이다. 하느님은 창조 때부터 모든 것을 헤아리고, 재고, 다는 것을 통해 마련하셨고 그 완성은 종말에 이루어질 것이다(이사 40,12; 지혜 11,20 참조). 수가 완성되는 것은 세상을 위한 하느님의 구원과 관련된 것으로 ‘예정된’ 어떤 수를 지시하는 것이 아니라, 구원 계획이 완성되는 때를 의미한다.
수의 완성을 말하는 본문들은 또한 하느님 구원의 보편성을 언급한다. 바오로는 구원에 앞서 예수 그리스도에 대한 복음이 선포되어야 하고 믿음을 고백하는 모든 이들은 구원된다는 것을 강조한다. “수가 찰 때까지”는 종말론적인 구원의 특징을 요약하는 표현이다.
The expression of “Until the number was filled” in Rev 6,11 is founded also in Rom 11,25-26 and the Jewish apocalyptic literature(1 Enoch 47,1-4; 4 Ezra 4,35-37; 2 Baruch 23,4-5). Most similar literary form with the Revelation of John is 4 Ezra 4,35-37, and two texts report that God answers to wait ‘until the number was filled’ about the question with ‘how long’ of martyrs. At the time of completion is fulfilled the righteousness and salvation of God. The other texts also say this fulfill-time with the completion of the number.
The consider about the number is one way for the expression of the God’s creation in the Old Testament. God has disposed all thins by measure and number and weight, and its will be fulfilled at the end time(cf. Isa 40,12; Wis 11,20). That the number is completed, is related to the salvation of God for the world. And this indicates not a ‘predestined’ number, but the fulfill-time of design of God’s salvation.
The texts that represent the completion of number mention also universality of salvation of God. St. Paul emphasizes that the Gospel of Jesus Christ should be proclaimed and the everyone, that confess the believe in Christ, will be saved. “Until the number was filled” is an expression that summarizes the character of God’s salvation.