이 연구는 자산적 교육관에 기반하여 리토러시 교수·학습 활동의 프로토타입을 탐색하기 위한 목적으로 수행되었다. 리토러시는 음성언어와 문자언어의 통합적 운용 능력을 가리키며, 교수·학습을 설계할 때 학습자가 보다 친숙하거나 스스로 강점이라고 여기는 의사소통 기능을 다른 의사소통 기능의 학습을 위한 자원으로 활용하고자 한다는 점에서 자산적 교육관이 두드러지게 반영된 개념이라 할 수 있다. 이 연구에서는 활동의 연속성, 동시성 등에 대한 선행 연구를 바탕으로 리토러시 교수·학습 활동의 프로토타입을 연계 활동과 통합 활동의 틀에 따라 개발하였다. 프로토타입 구현을 위한 고려 사항으로 의사소통 기능 고유의 속성, 구어성과 문어성의 점이지대, 상위의 학습 목표와 맺는 관계를 고려하고 의사소통 기능의 정교한 진단을 위한 방법을 모색할 것을 제안하였다.
This study explores prototypes for litoracy instruction based on asset-based pedagogy. Litoracy refers to the integrated ability to use written and oral language. The concept reflects asset-based pedagogy in that it seeks to utilize communicative skills that learners are more familiar with or consider to be strengths as resources for learning other communicative skills. Based on the literature on the continuity and simultaneity of activity, prototypes for litoracy instruction were proposed in accordance with the framework of linked and integrated activities. The results suggested that the inherent properties of communicative skills, the interface between oral and written language, and their relationships with higher-level learning goals should be considered. Methods for the elaborated diagnosis of communication skills should also be explored.