표제지
목차
Abstract 5
I. 서론 6
1. 연구 배경 및 필요성 6
2. 연구 목적 8
II. 연구 내용 및 방법 9
1. 실험 차량 9
2. 실험 장비 10
3. 실험용 주행 패턴 11
4. 주행패턴 평균 배출량 측정 및 1Hz 시계열 배출율 측정 12
5. 시계열 측정 결과 분석 12
III. 연구 결과 17
1. 주행 패턴별 평균 오염물질 배출량 비교 17
2. 운전 영역별 오염물질 배출 특성 비교 18
3. 도로별 활동도와 연계한 과다 배출량 추산 21
4. 운전 영역별 오염물질 배출율 데이터베이스(DB) 구축 22
5. 실제 운전조건을 반영한 오염물질 배출량 산정 26
IV. 결론 34
참고문헌 36
Table 1. Selected specification of test vehicles 9
Table 2. Measuring principal of emission analyzer 10
Table 3. List of driving cycles 13
Table 4. Definitions of speed and RPA modes 14
Table 5. Definition of MOVES Operating Modes for running-exhaust operation 16
Figure 1. Vehicle speed versus time profiles for (a) NEDC and (b) selected off-cycle 11
Figure 2. Route-average NOx emissions of selected 12 light duty diesel vehicles over the.... 17
Figure 3. The effect of vehicle speed and RPA on NOx emissions of averaging windows 18
Figure 4. Normalized data frequency of averaging windows 21
Figure 5. Emission rates of light duty diesel vehicles using MOVES OpMode definition 23
Figure 6. NOx emission rates of light duty diesel vehicles in log-linear scale 25
Figure 7. Selected examples of driving patterns with 40 km/h average speed 26
Figure 8. Comparison of measured and estimated emissions 28
Figure 9. Comparison of conventional emission factors and estimated emissions 29