표제지
목차
Abstract 5
Ⅰ. 서론 6
Ⅱ. 연구내용 및 방법 8
1. 연구 배경 8
가. 국내 휘발유 자동차 탄화수소 배출량 8
나. 국내 자동차 증발가스 관련 규제 9
2. 연구목적 10
3. 연구 방법 10
가. 자동차 증발가스 측정절차 10
나. 자동차 증발가스 배출량 시험방법 12
Ⅲ. 연구결과 및 고찰 17
1. 국내 자동차 증발가스 인증 시험방법 검토 17
가. 미국 EPA 증발가스 인증 온도 조건 17
나. 증발가스 측정방법 차이에 따른 증발가스 발생량 변화 18
2. 여름철 휘발유 증기압 적용기간 확대 검토 19
가. 여름철 인증조건 및 9월 기온조건 주간증발가스 발생량 19
나. 휘발유 증기압에 따른 주간증발가스 발생 특성 20
다. 고증기압 구간의 주간증발가스 발생 특성 21
라. 시간 평균온도에 따른 증발가스 발생량 22
3. CAPSS 활동도 자료 개선 24
가. 국내 휘발유 증기압 현황 24
나. 주간증발가스 배출계수식 검토 25
4. 증발가스 배출량 산정 개선에 따른 배출량 변화 26
가. 휘발유 증기압 적용 변화에 따른 배출량 26
나. control factor 변경적용에 따른 증발가스 배출량 27
다. 차량 배기가스 대비 주간증발가스 발생량 28
5. 승용차 증발가스 구성성분 결과 29
가. 유럽 연구결과와 비교 분석 29
나. 국내 자동차 증발가스 구성비 29
Ⅳ. 결론 32
참고문헌 34
〈Table 1〉 Ozone warning days each month 7
〈Table 2〉 Gasoline vehicles tested for evaporative emission 12
〈Table 3〉 Properties of the test Gasoline 12
〈Table 4〉 Analysis conditions of TD-GC/MS 15
〈Table 5〉 Summary of SHED temperature setting method 17
〈Table 6〉 September & summer diurnal loss 20
〈Table 7〉 Illegal gasoline type 22
〈Table 8〉 Composition of NMVOCs in evaporative emissions 30
〈Figure 1〉 Ozone warning days & Ozone concentration in Korea 6
〈Figure 2〉 Evaporative emissions separate mechanism 7
〈Figure 3〉 Exhaust gas & evaporative emission from gasoline vehicles 8
〈Figure 4〉 Trends of standard for gasoline & gasoline vehicles 9
〈Figure 5〉 Procedure for diurnal loss by SHED 11
〈Figure 6〉 Overview of Sealed Housing Evaporative Determination chamber 13
〈Figure 7〉 Schematic diagram for evaporative emission test system 14
〈Figure 8〉 Gasoline vapor pressure measurement instrument 16
〈Figure 9〉 Summer & September diurnal temperature profile 18
〈Figure 10〉 24hr-test & 48hr-test Diurnal loss result 19
〈Figure 11〉 1hr-hot soak & 24hr-diurnal loss evaporative emission 19
〈Figure 12〉 Diurnal loss on the summer temperature condition 20
〈Figure 13〉 Diurnal loss on September temperature condition 21
〈Figure 14〉 Diurnal loss in high vapor pressure gasoline 21
〈Figure 15〉 Evaporative emission in September temperature condition 23
〈Figure 16〉 Evaporative emission in Summer temperature condition 23
〈Figure 17〉 Gasoline vapour pressure in Korea(this study) 24
〈Figure 18〉 Gasoline vapour pressure in Korea(K-petro research 2011) 24
〈Figure 19〉 Gasoline vehicles’ authentication diurnal loss results in Korea('09~'12) 26
〈Figure 20〉 Annual diurnal loss emission in Korea 27
〈Figure 21〉 Annual running loss emission in Korea 27
〈Figure 22〉 Newly estimated Diurnal loss annual emission 28
〈Figure 23〉 Existing & Newly estimated evaporative emission 28
〈Figure 24〉 Comparative evaporative gas composition of Korean & EU research 31