표제지
목차
Abstract 6
Ⅰ. 서론 8
Ⅱ. 연구내용 및 방법 10
1. 국내외 철도소음 관리 현황 10
가. 국외 철도소음 관리 현황 10
나. 국내 철도소음 관리 현황 12
2. 3차원 소음지도를 이용한 노출현황 및 소음노출인구 평가방법 13
가. 3차원 정보구축 및 모델링 입력자료 13
Ⅲ. 연구결과 및 고찰 17
1. 철도주변 소음지도 작성 결과 17
가. 실측값과 예측값의 비교를 통한 결과 검증 17
나. 소음지도 작성 결과 18
2. 철도소음 노출인구 산정 결과 19
가. 주ㆍ야간 소음도 수준별 철도소음 노출인구 산정 20
3. 소음지도를 활용한 철도소음 관리 23
가. 2ㆍ3차원 소음지도를 활용한 철도소음 영향지역 설정 23
나. 3차원 소음지도를 활용한 소음 저감 대책 결정(지자체) 24
다. 소음노출인구를 활용한 정책 우선순위 결정(중앙 정부) 25
라. 도로 및 철도 소음의 통합 평가 27
Ⅳ. 결론 29
1. 철도소음 지도 검증 29
2. 철도소음 노출인구 산정 결과 29
3. 소음지도를 활용한 철도소음관리 29
4. 도로 및 철도 소음의 통합 평가 29
참고문헌 31
〈Table 1〉 The standard of railway noise in foreign nations 10
〈Table 2〉 The permitted emission noise level of rolling stock in EU 11
〈Table 3〉 % of population exposed to rail and road traffic noise 11
〈Table 4〉 The standard of railway noise in South Korea('14.1.1~'16.12.31) 12
〈Table 5〉 Modelling factors for railway source of the Gyeongbu line 14
〈Table 6〉 Ratio of total population exposed to railway noise in each city 20
〈Table 7〉 Population exposed to railway noise during daytime in each city 21
〈Table 8〉 Population exposed to railway noise during nighttime in each city 22
〈Table 9〉 Population exposed to railway noise according to each sections of railway 27
〈Figure 1〉 The research objects railways for the calculation of the number of inhabitants exposed to railway noise 14
〈Figure 2〉 The comparison of predicted and measured data 17
〈Figure 3〉 Grid and facade noise map of major railway (The Honam line and the Jeonla line) 18
〈Figure 4〉 Facade noise map of A-city (Day) 19
〈Figure 5〉 The example of influence area according to setting of the areas affected by railway noise 23
〈Figure 6〉 The comparison of the railway noise reduction effect according to the railway noise reduction method 25
〈Figure 7〉 The comparison of population exposed to railway noise over 70 dB(A) during day time and over 60 dB(A) during nighttime in each city 26
〈Figure 8〉 The comparison of noise map for single and complex noise source 28