[표지]
목차
Abstract 6
Ⅰ. 서론 7
Ⅱ. 연구내용 및 방법 8
1. 이론적 배경 8
가. 정의 및 특징 8
나. 타이어 마모입자에 대한 연구 동향 10
다. 브레이크 패드 마모입자에 대한 연구 동향 19
2. 연구방법 24
가. 시험대상 타이어 및 제원 24
나. 대기 중 TSP 측정 24
다. 유기 및 무기성분 분석방법 26
Ⅲ. 연구결과 및 고찰 31
1. 타이어 시편의 고무성분 비율 31
2. 대기 중 타이어 마모량 및 기여도 32
3. 다환방향족탄화수소(PAHs) 구성성분 32
가. 타이어 시편 32
나. 대기 중 TSP 33
4. 타이어 시편의 중금속(metal) 구성성분 34
Ⅳ. 결론 35
참고문헌 37
〈Table 1〉 Process of manufacturing radial tire 11
〈Table 2〉 Emission factor of tire and break wear 16
〈Table 3〉 Emission factor of road surface wear 17
〈Table 4〉 TSP Emission factor of vehicle type 17
〈Table 5〉 Mass fraction of particle size 18
〈Table 6〉 Components of brake pads 21
〈Table 7〉 Brake wear particle measurement in UNECE WP29 PMP working group 23
〈Table 8〉 Test tire specification 24
〈Table 9〉 Overview of TSP sampling location 25
〈Table 10〉 Analytical conditions of TD & PY 27
〈Table 11〉 Analytical conditions of GC/MS 27
〈Table 12〉 Analytical conditions of GC/MS 29
〈Table 13〉 Analytical conditions of ICP/MS 30
〈Table 14〉 Rubber content of new & waste tire 31
〈Table 15〉 Summary of TSP air sample results 32
〈Figure 1〉 Picture of tire, break, road wear particle. 8
〈Figure 2〉 Non exhaust source emissions factors. 9
〈Figure 3〉 Structure of radial tire. 10
〈Figure 4〉 Production process for a passenger car radial. 11
〈Figure 5〉 Tire manufacturing mixture components. 13
〈Figure 6〉 Tire research trend by web of science web site. 14
〈Figure 7〉 Traffic-related non-exhaust and other particulate matter(PM) from emission source to possible impact range. 15
〈Figure 8〉 Speed correction by vehicle speed. 19
〈Figure 9〉 Disk brake and drum brake system. 20
〈Figure 10〉 Brake disk and brake disk pads system. 20
〈Figure 11〉 WLTP brake wear test mode. 23
〈Figure 12〉 Location of sampling site. 25
〈Figure 13〉 Overview of High-Vol sampler and quartz fiber filter. 26
〈Figure 14〉 Schematic diagrame of sample extraction and pretreatment. 29
〈Figure 15〉 Composition of PAHs in new & waste tire. 33
〈Figure 16〉 Composition of PAHs in TSP. 34
〈Figure 17〉 Normalization of metal in new & waste tire. 34