[표지]
목차
Abstract
I. 서론 7
II. 연구내용 및 방법 9
1. 이론적 배경 9
가. 국내·외 자동차 연료 품질기준 9
나. 연료 조성변화에 따른 배출가스 영향 13
다. PMI(Particulate Matter Index) 16
2. 연구내용 및 방법 18
가. 시험연료의 물리화학적 성분분석 18
나. 자동차 배출가스 시험방법 21
III. 연구결과 및 고찰 26
1. 시험연료 물리화학적 특성 및 입자상물질 배출 특성 26
2. K-PMI 관계식 산정 29
3. K-PMI 관계식 검증 및 도출 32
4. 회귀분석을 통한 관계식 도출 34
IV. 결론 35
참고문헌 37
〈Table 1〉 Gasoline quality standard of each country 10
〈Table 2〉 Gasoline quality standard from 1991 to present in Korea 12
〈Table 3〉 Gasoline properties to vehicles emissions 16
〈Table 4〉 Equation for the different PN predictive models found in study paper 18
〈Table 5〉 Test fuel characteristics 19
〈Table 6〉 Reformulyzer M4 PONA method 20
〈Table 7〉 Specifications of Test Vehicle 21
〈Table 8〉 Chassis dynamometer used in this study 23
〈Table 9〉 Specifications of Each Tested Driving Mode 24
〈Table 10〉 PN emission for test fuel including commercial fuel 31
〈Table 11〉 Specifications of Test Vehicle 33
〈Figure 1〉 Relationship between PM Index and PN on the NEDC mode by Aikawa et al. 17
〈Figure 2〉 Schematic of Reformulyzer M4 flow diagram 20
〈Figure 3〉 Schematic diagram of vehicle test system 23
〈Figure 4〉 Driving Pattern on CVS-75, NEDC, WLTC mode. 24
〈Figure 5〉 Volume fraction distribution of paraffins, aromatics, olefins, oxygenates as a function of carbon number 26
〈Figure 6〉 Results of distillation temperature of test fuel 27
〈Figure 7〉 Particle diameter distribution of CVS-75, NEDC, WLTC mode 28
〈Figure 8〉 PN emission of test fuel on the CVS-75, NEDC, WLTC mode 29
〈Figure 9〉 Relationship between PM Index and PN on the CVS-75, NEDC,WLTC mode 30
〈Figure 10〉 PM Index of this study and Aikawa on the NEDC cold mode 31
〈Figure 11〉 New Relationship between PM Index and PN on the CVS-75, NEDC,WLTC mode 32
〈Figure 12〉 Relationship between PM Index and PN on the CVS-75mode 33