[표지]
목차
강연자 소개 4
Keynote Speech 8
Keynote Speech I : New CSR strategy through IT and sectoral convergence, and challenges / 양용희 9
Intro(들어가는 글) 10
Background(섹터간 파트너십의 배경) 12
21st Paradigm shift(21세기 패러다임의 변화) 14
Backdrop of inter-sectoral partnership(섹터간 파트너십의 배경) 16
Expansion of sectoral partnership(섹터간 파트너십의 확대) 18
Social enterprise and expanded partnership(파트너십의 확대와 사회적기업) 20
Forms of sectoral partnership(섹터간 파트너십의 형태) 24
Forms of partnership and development stages(파트너십의 형태와 발전 단계) 24
Inter-Sectoral partnership(섹터간 파트너십) 26
Case of Korean inter-sectoral partnership(한국의 섹터간 파트너십 사례) 32
Private-Public partnership for job creation(정부의 일자리 창출을 위한 민관 파트너십) 34
SE and inter-sectoral partnership structure(사회적기업과 섹터간 협력구조) 34
Technology dev't and CSR(기술의 발전과 사회공헌) 36
Conclusion(마치는 글) 40
Reference(참고문헌) 40
Keynote Speech ll : Google's global CSR strategy and activities / 정재훈 42
Google Mission(구글의 미션) 43
2004 Google Founders' IPO letter 45
Our Approach(접근 방법) 49
Key Focus Areas(중점 분야) 49
Major CSR activities of Google Korea(구글의 한국 내 주요 사회공헌 활동) 57
Keynote Speech III : Facebook, technology for better future / 박상현(내용없음) 81
Section I 82
1.Technological innovation and global sustainability trend, corporate cases (including NGO partnership case)(혁신기술과 기업 지속가능성 동향 및 사례) / 이은경 83
[01] 유엔 글로벌콤팩트(UN GLOBAL COMPACT)[원문불량;p.86] 85
[02] 지속기능발전목표(SDGS)와 기업의 대응 89
[03] 파괴적 혁신기술 (Disruptive Technology)과 기업 지속가능성 93
2. lntroduction of WFP activities using 4th industrial revolution technologies(4차 산업 기술과 WFP의 활동) / 최준희 99
2018 기아현황지도 100
숨겨진 기아 101
지속가능개발목표 (2016-2030) 101
과연 기아퇴치가 가능할까? 102
유엔세계식량계획(WFP) 102
GLOBAL PRESENCE 103
How to achieve ZERO HUNGER by 2030? 104
Work Smart! 104
WFP Innovation Accelerator 105
WFP 빌딩블록 109
블록체인 기술을 이용한 이유 109
WFP 빌딩블록이란? 110
WFP 빌딩블록 효과 111
블록체인 기술의 장점 112
향후 계획 114
3. From 2Win to 3Win era, CSR for win-win among business, government and citizens(투윈(2WIN) 시대에서 쓰리윈(3WIN) 시대로 : 기업, 정부, 시민 모두가 Win하는 사회공헌) / 박일준 116
기술과 교육 발전 간 격차 해소 & 현명한 미래 길 제시 117
디지털 리터러시 활용 기술 118
부산시교육청과 함께 한 '디지털 시민교육' 진행배경 118
뒤집어 생각하기 119
부산시교육청 2018 중학교 자유학기제 디지털 시민교육 119
디지털 시민교육 커리큘럼 120
기부문화 선진화란? 120
〈향후 계획〉 133
〈제언〉 133
4. SK case presentation(SK사례를 중심으로) / 김도영 136
최근 기업 사회공헌의 특성과 SK 137
1. 기업이 사회문제 해결 주체 중 하나로 Positioning 138
2. 다자간 협력 특히 대중의 참여를 기반으로 한 모델 138
참고) 행복 Alliance : 2017년_ 27개 기업과 NPO 참여 139
참고) 행복 Alliance : 2018년 현재_ 43개 기업/NPO 139
참고) 행복 Alliance : IT기반 대중 참여 141
3. Social Impact를 성과로 인식 141
4. Social Value 측정 142
참고) 142
5. 경영전반에 걸친 사회적가치 창출 143
새로운 플랫폼의 방향 145
새로운 사회공헌 패러다임 및 발전과제 146
5. LG case presentation / 김민석(내용없음) 148
Section II 149
1. Giving cases studies to inspire Korean NPOs (15-20 cases) / Joe Saxton 150
Fundraising events(자금모금 행사) 151
Charities working together to fundraise(자금 모금을 위한 자선단체 간 협력) 159
Fundraising from individuals(개인의 자금 모금) 163
Partnerships with companies(회사와의 파트너십) 171
Public appeals(대중에 대한 소구(appeal)) 175
Capital appeals(자본적 소구) 179
People can give time as well as money(시민들은 돈 뿐만 아니라 시간도 기부할 수 있습니다) 181
2. Let's talk legacies / Charlotte Smith 187
Save the Children 188
Let's talk legacies(유산 기부에 대해 말해봅시다!) 189
AGENDA(발표순서) 190
History of legacy fundraising(유산 기부 기금모금의 역사) 190
Legacy income(유산 기부 수입) 196
Legacy team(유산 기부팀) 198
Legacy fundraising programme(유산 기부 기금모금 프로그램) 200
'Alice' intergrated legacy campaign('앨리스' 통합 유산 기부 캠페인)[원문불량;p.213] 208
Legacy fundraising at Save the Children UK Summary(Save the Children UK에서의 유산 기부 기금모금 요약) 212
Any Questions?(질문 있으십니까?) 214
[뒷표지] 216