[표지]
목차
개회식(Opening Ceremony) 5
환영사(Welcoming speech) / 지선 5
기조연설(Keynote Speech) : 기억과 기념을 통한 미래와 대화(Meaning and mourning. Commemoration of war dead in the twentieth century) / Manfred Hettling 8
I. 도입(Introduction) 9
II. 군인의 두 신체(The Soldier's two bodies) 11
III. 유럽을 넘어서?(Beyond Europe?) 16
IV. 민간인 전몰자에 대한 문제(The Challenge posed by civilian war dead) 18
IV. 결어(concluding words) 22
주제회의 1.(Session 1.) 기념 박물관 조성 원칙과 방향(Principles and Directions for the Memorial Museum) 42
과거에서 미래로 가는 방향 찾기 : 옛 독일 경찰서의 기억과 교육의 측면에서(How to get orientation from the past to the future. : Aspects of memory and education at former places of the police in Germany) / Alfons Kenkmann 43
역사적 장소에서의 경찰의 역사(The history of police at the historical site) 45
교육(Educational Work) 46
전망(Outlook) 49
역사 학습의 새로운 형식 : '민주인권기념관'의 방향(A New Way to Learn about History : Direction of the Democracy and Human Rights Memorial Hall) / 이동기 59
I. 기념박물관의 의미와 역할(The Significance and Roles of Memorial Museums) 59
II. 전시 방향 제언(Suggestions for Future Direction of Exhibition) 62
III. 민주시민교육 전망(Prospects for Civic Education for Democracy) 66
IV. '방문객 친화'적인 공공서비스("Visitor-Friendly" Public Service) 69
토론(Discussion) : Alfons Kenkmann 교수 발표에 대한 토론(Responding to the presentation by Prof. Alfons Kenkmann) / 최호근 93
토론(Discussion) : 이동기 교수, 역사 학습의 새로운 형식에 대한 토론문(Responding to Prof. Dr. Lee Dong-ki, a new way to learn about history) / Ronald Chin-Jung TSAO 99
주제회의 2.(Session 2.) 기념관 전시와 시민교육 경험(Exhibition and Civic Education of the Memorial Museum) 110
기념을 통한 인간화 : 운동에 등장하는 인물들 - 영웅, 가해자와 희생자(Humanization in Memorialization : Characters In The Movements - Heroes, Perpetrators and Victims) / Brian Tolleson 111
기원과 배경 - 흑인 민권 운동과 애틀랜타(Origins and Backstory - The African American Civil Rights Movement and Atlanta) 111
박물관, 그 이상(More Than a Museum) 115
브로드웨이 비저너리(The Broadway Visionary) 116
국립 시민인권센터가 보여주는 스토리와 인물(The Story and The Characters at The National Center for Civil and Human Rights) 118
인권 역시 : 계속되는 원형(Human Rights Too : Archetypes Continued) 121
방문자의 캐릭터화(The Visitor As Character) 122
런치 카운터 체험(The Lunch Counter Experience) 122
윤리적 발자취 : 탄압의 결과물(Ethical Footprints : Products of Oppression) 124
가상현실 : 그녀의 진실, 그녀의 힘 오큘러스 VR 전시(Virtual-Reality : Her Truth, Her Power Oculus VR Exhibit) 125
왜 중요한가?(Why It Matters) 126
기념관을 통한 시민교육의 방향 , 아르메니아인 대학살 기념관박물관 사례(The civic education of the memorial museum : the case of the Armenian Genocide Memorial Museum) / Harutyun Marutyan 145
토론(Discussion) : 브라이언 톨르슨, 기념을 통한 인간화에 대한 토론문(Responding to Brian Tolleson, Humanization in Memorialization) / 전진성 171
토론(Discussion) : 하루티운 마르티얀, 기념관을 통한 시민교육의 방향에 대한 토론문 - 캄보디아 지역 현장에서의 기억의 구성과 화해의 영향력(Responding to Dr. Harutyun Marutyan, the civic education of the memorial museum. - Impacts of Memory Building and Reconciliation in the Local Community Memorial Site in Cambodia) / Man Sokkoeun 179
배경과 맥락(Background and context) 180
기억과 화해의 영향(Impact of Memory and Reconciliation) 181
결론(Conclusion) 183
참고자료(REFERENCES) 184
민주화운동기념사업회(Korea Democracy Foundation) 193
2019 서울민주주의포럼(SDF) STAFF 195
[뒷표지] 198