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표제지
ABSTRACT
목차
第1章 序論 11
第1節 硏究의 目的 11
第2節 硏究의 範圍와 方法 14
第2章 空域의 槪念 14
第1節 空域의 意義 15
第2節 空域의 範圍 16
1. 領空과 國際空域 16
2. 國家空域 17
第3節 空域의 種類 18
1. 主權保護·行使를 위한 空域 18
2. 航空交通管制業務(ATS)를 위한 空域 28
第3章 防空識別區域과 그 法的地位 44
第1節 防空識別區域 44
1. 防空識別區域의 設定由來 44
2. 防空識別區域의 設定現況 45
第2節 防空識別區域의 法的 地位 53
1. 學說 53
2. 國際的 事例 59
第4章 우리나라 防空識別區域 戰術措置와 그 妥當性 61
第1節 우리나라의 空域管理와 防空識別區 域戰術措置體制 61
1. 空域 管理의 目的 61
2. 空域管理의 原則 62
3. 空域管理의 基本的 要所 64
4. 空域 統制機構 65
5. KADIZ의 運營節次 69
6. 航路關係 空域과 防空識別區域간의 關係 70
第2節 다른나라의 防空識別區域 戰術措置節次와 事例 72
1. 美國 72
2. 스웨덴 73
3. 노르웨이 73
4. 덴마크 75
5. 舊 蘇聯 76
6. 日本 77
7. 北韓 78
第3節 우리나라 防空識別區域에서의 戰術措置의 妥當性 80
第5章 結論 82
參考文獻 85
〈표 2-1〉 공역 등급 적용지역 32
〈표 2-2〉 관제권 운영 현황 35
〈그림 2-1〉 한국의 공역도 27
〈그림 2-2〉 인천 FIR과 주변 FIR 30
〈그림 2-3〉 공역 등급 도해 31
〈그림 2-4〉 접근관제 구역 34
〈그림 2-5〉 항공로 (AIRWAY) 37
〈그림 2-6〉 특수공역(비행금지구역, 비행제한공역, 위험공역, 경계구역) 41
〈그림 2-7〉 특수공역(훈련공역, 군작전공역) 42
〈그림 3-1〉 미국의 ADIZ 49
〈그림 3-2〉 극동지역의 ADIZ 52
〈그림 4-1〉 북한의 군사경제수역 79
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The purpose of this study is to consider the status of the KADIZ(Korea Air Defense Identification Zone) and contemplate the reasonability of tactical measures used within the KADIZ.
The KADIZ clearly states the following;
"The ADIZ(Air Defense Identification Zone) is for the identification, position determination and control of aircraft in respect of R.O.K National Security. Aircraft penetrating on detected within this zone must be identified." Therefore, If any part of a flight is to take place within the KADIZ the pilot must submit a flight plan 1 hour before take-off and acquire confirmation of flight.
Control of the KADIZ is accomplished by mutual support and exchange of air operation information between civil and military air related organizations. Tactical air control system cooperates with air traffic control and flight information sources in order to defend sovereign airspace. The organization controlling such activity is the TACC(Theater Air Control Center and MCRC(Master Control Reporting Center) of the airforce.
U.S.A first established it's ADIZ in 1950 and today such countries as Korea, Japan, Canada, Iceland, Myanmar, India, The Philippines, Sweden, Taiwan, Oman, Germany etc. manage ADIZs as well. In 1956, France established an ADIZ on the coast of Algeria during their dispute.
However, there is much controversy over the status of the ADIZ in international law whereas exclusive sovereignty cannot be achieved.
The fact is that there is no determined law recognizing the lawfullness of the ADIZ in international law. It is regarded to have formed it is status as a customary law with the connivance of international society and the subject countries that practice the system.
Aircrafts have the characteristics of using altitude and speed as weaponry. tactical measures in order to protect one's sovereign airspace against such aircraft penetration taking place in the KADIZ can provoke many problems that have no lawful standards in order to many problems in order to solve them under such circumstances discussed above.
The importance of air space is gradually increasing. In order to step in with the tide and defend our sovereign airspace we must either revise our airlaws or establish new laws that make tactical counter action possible.
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