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논문명/저자명
사진과 일러스트레이션을 이용한 유머광고의 효율적인 커뮤니케이션 전략 : 인쇄매체에서 저관여 브랜드 광고를 중심으로 / 박상우 인기도
발행사항
대전 : 우송대학교 디자인대학원, 2004.2
청구기호
TM 741.6 ㅂ194ㅅ
형태사항
vi, 84 p. ; 26 cm
자료실
전자자료
제어번호
KDMT1200411733
주기사항
학위논문(석사) -- 우송대학교 디자인대학원, 컴퓨터디자인, 2004.2
원문
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표제지

목차

감사의 글 10

I. 서론 11

1. 연구의 배경 및 목적 11

2. 연구범위 및 연구방법 12

1) 연구의 범위 12

2) 연구의 방법 14

II. 연구의 이론적 배경 15

1. 개념정의 15

1) 유머광고의 의미 15

2) 사진광고의 의미 18

3) 일러스트레이션광고의 의미 20

2. 연구이론의 효과 22

1) 유머광고의 효과와 기능 22

2) 사진광고의 효과 28

3) 일러스트레이션광고의 효과 29

3. 사진과 일러스트레이션의 종류 30

1) 사진광고의 표현기법 30

2) 사진광고의 표현효과 37

3) 일러스트레이션광고의 표현양식 41

4) 일러스트레이션의 표현기법 45

4. 한국 사람들의 라이프스타일과 광고 선호 경향 51

1) 한국 사람들의 라이프스타일 51

2) 2002년 광고 선호 경향 52

5. 광고의 효과적인 레이아웃 54

1) 기본적인 디자인 원리 54

2) 레이아웃의 원리 57

6. 이론의 요약 및 결언 59

III. 연구가설 및 조사방법 60

1. 가설 셜정 및 용어 개념정의 60

1) 가설 설정 60

2) 용어 개념정의 61

3) 연구가설의 요약과 도출방법 63

2. 연구의 조사접근방법 64

IV. 연구결과 및 논의 65

1. 연구가설의 검증 결과 65

1) 광고태도의 연구결과 65

2) 브랜드태도의 연구결과 66

3) 관여도에 따른 연구결과 67

4) 기타 68

2. 연구결과에 따른 요약 72

V. 결론 74

〈참고문헌〉 76

[부록] 80

개별광고 설문지 80

동시광고 설문지 82

실험대상 광고물(제목없음) 84

Abstract 92

[표 2-1] 효과적인 유머광고 제작을 위한 지침 26

[표 2-2] 광고의 단계별 효과 계층 모델 27

[표 2-3] 광고는 우선 재미있어야 한다 (단위:%) 51

[표 2-4] 재미있는 광고는 많이 봐도 실증이 나지 않는다 (단위:%) 51

[표 3-1] 광고태도의 연구가설 60

[표 3-2] 브랜드태도의 연구가설 61

[표 3-3] 관여도에 따른 연구가설 61

[표 3-4/3-5] 조사접근법에 따른 분석방법 64

[표 4-1] 광고태도 및 브랜드태도에 대한 개별 유효 피험자 수 (755명) 64

[표 4-2] 개별 연령 분석 64

[표 4-3] 광고태도에 대한 분산 분석표 65

[표 4-4] 브랜드태도에 대한 분산 분석표 66

[표 4-5] 관여도에 따른 분산 분석표 67

[표 4-6] 성별분포 68

[표 4-7] 연령 분석 68

[표 4-8] 설문 A-1, A-2 빈도분석표 69

[표 4-9] 설문 B-1, B-2 빈도분석표 70

[표 4-10] 설문 C-1, C-2 빈도분석표 71

[표 4-11] 설문 D-1, D-2 빈도분석표 72

[표 4-12] 일러스트레이션과 사진의 광고태도 및 브랜드태도 비교표 73

[그림 1-1] 인지적 변인에 영향을 미치는 광고내용의 중개요인들 14

[그림 2-1] 광고에서 유머에 관한 전술적 고려 28

[그림 2-2] 잔 사우덱 (Jan Saudek) 30

[그림 2-3] 보리스 이나토비치(Boris Inatovich) 31

[그림 2-4] 에드워드 웨스턴(Edward Weston) 32

[그림 2-5] 하이 앵글 33

[그림 2-6] 로우 앵글 33

[그림 2-7] 피사계 심도 34

[그림 2-8] 랠프 깁슨 (Ralph Gibson) 35

[그림 2-9] 버렐 : 앤 포드의 초상, 1971 35

[그림 2-10] 슐테스·스퓔러, 태양이지지 않는 하루, 1950 36

[그림 2-11] 사진효과 공익광고, 미국, 1999 37

[그림 2-12] 한국광고 작품연감 제일모직, 빈폴광고, 2000 38

[그림 2-13] 한국광고 작품연감, 기아자동차, 레토나 광고, 2000 38

[그림 2-14] 한국광고 작품연감 필립스 전자 코리아, 2000 39

[그림 2-15] 한국광고 작품연감 대상, 마요네즈 광고, 2000 40

[그림 2-16] 한국광고 작품연감 엘지 기업광고, 2000 40

[그림 2-17] 한국광고 작품연감 마스터카드 광고, 2000 41

[그림 2-18] 김두섭, 기하학적 추상 일러스트레이션, 1997 41

[그림 2-19] 모건(Cnway Loyd Morgan), 유기적 추상 일러스트레이션, 1997 42

[그림 2-20] 한은희, 앵포르멜적 추상 일러스트레이션, 1994 42

[그림 2-21] 리프리세츠(Renard Represets), 이율 배반의 행위(좌측) 44

[그림 2-22] 쓰네오 산다(Tsuneo Sanda), 프라이버시의 침해(가운데) 44

[그림 2-23] 헤스(Richard Hess), 다리(우측) 44

[그림 2-24] 뒤샹(Duchamp. Marcel), 계단을 내려오는 누드, 1911 45

[그림 2-25] 권상구, 일러스트레이션, 2000 46

[그림 2-26] 스티븐 크로닝거 46

[그림 2-27] 리공웅, 리본표 마요네즈 광고 47

[그림 2-28] 권상구, 모토몽타주 48

[그림 2-29] 누가 김씨에게 돌 던지랴! 48

[그림 2-30] 종근당, 자황광고, 1998 49

[그림 2-31] 제이언더 프라이즈, 제임스딘 진, 포스터 광고, 2002 49

[그림 2-32] 김성운, 공익광고 일러스트레이션, 1992 50

[그림 2-33] 2002년 선호광고 유형 (단위: 6점 척도) 52

[그림 2-34] 2002년 선호광고 유형 10대, 20대, 30대, 40대, 50대 53

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Cognition of humor advertisement have been changed. Cognition of Humor advertisement in past had symbol of a low values; childish, wit, irony, jest, joke. Age of humor advertisement which arise only laughter is gone. Company hope rising brand value using marketing. To notify brand, good-advertisements need considerations of marketing strategies. Beside, humor and laughter are basic human emotions. humor has been a very popular component of advertising. because people enjoy humor.

So, Subject of this study is efficiency communication strategy of humor advertisement using photograph and illustration in focusing on the low-involvement product advertising in a printing medium.

To study the subject, this study have sub-subjects below as;

First, Building of content on photograph and illustration. Second, To present efficient method and art in layout, and to be good work in a print medium, this study research lifestyles and preferences of advertisement to korean. Third, This study researches difference and efficiency of humor advertisement using photograph and illustration in a printing medium.

Accordingly, utilizing a survey method, To investigate to difference and efficiency communication strategy of humor advertisement using photograph and illustration, this survey used 12 survey papers, inquired 955 people.

Also, this study was designed to five hypothesis(attitude of advertisement(1), attitude of product(1), Involvement, attitude of advertisement(2), attitude of product(2)), and twenty sub-hypothesis.

Data were analyzed by means of Reliability Analysis, Frequency, and Standard analysis of variance (ANOVA) techniques.

Therefor, The general findings of the data analysis are summarized as follow;

This study employed five hypothesis (attitude of advertisement(1), attitude of product(1), Involvement, attitude of advertisement(2), attitude of product(2)).

This study present difference of photograph and illustration to attitude of advertisement, attitude of product. also, difference of low-Involvement and high-Involvement.

In conclusion, it is judged that the influence of the humorous appeal, toward the advertising effectiveness, is considered by the low-involvement product advertising in a printing medium.

The result of this study shows that there is match between the hypothesis and advertisement attitude, interest, memory, understandings, and trust. In addition, an illustration is found more attractive than a photograph.

Furthermore, there was a difference in hypothesis in attracting attention between when an illustration and a photograph are showed together and when they are showed separately.

there was difference in list of good brand, and when an illustration and a photograph are showed together and when they are showed separatedly, there was the difference in only list of purchase preference.

The result of this study brings out more issues to be examined in the future

; therefore, this study is valuable.

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