생몰정보
소속
직위
직업
활동분야
주기
서지
국회도서관 서비스 이용에 대한 안내를 해드립니다.
검색결과 (전체 1건)
원문 있는 자료 (1) 열기
원문 아이콘이 없는 경우 국회도서관 방문 시 책자로 이용 가능
목차보기더보기
표제지
목차
I. 서론 10
1. 문제제기 10
2. 연구목적 14
II. 이론적 배경 16
1. ‘웃음’에 관한 논의 16
1) ‘웃음’의 기본적정의 및 형태 16
2) ‘웃음’의 종류 및 분석 18
2. 코미디와 텔레비전 20
1) 코미디 역사와 장르의 양식 20
2) 코미디의 웃음유발 기제들 23
3) TV코미디와 웃음의 형성의미 및 이데올로기성 27
(1) 코미디 웃음의 형성의미 27
(2) 코미디 웃음의 이데올로기성 28
① 젠더(gender) 31
② 몸 (body) 32
③ 계급 (class) 36
④ 세대 (generation) 38
III. 연구문제 43
IV. 연구방법 46
1. 분석대상 46
2. 분석방법 47
1) 서사구조분석 48
2) 통합체분석 49
3) 계열체분석 50
V. 분석결과 54
1. 서사구조 및 통합체분석 54
1) 「봉숭아학당」의 줄거리 54
2) 「봉숭아학당」의 이야기구조 58
3) 등장캐릭터의 특징 및 웃음의 유형분류 63
4) 「봉숭아학당」의 웃음유형분석 66
5) 「봉숭아학당」캐릭터의 웃음유형구조에 따른 관계구조 75
6) 「봉숭아학당」의 통합체분석결과 나타나는 웃음 구조와 의미(소결) 86
2. 계열체 분석 89
1) 「봉숭아학당」의 웃음소재에 나타나는 계열적 분석 89
(1) 대립에 따른 웃음생성의 캐릭터 유형군(群) 89
(2) 「봉숭아학당」에서 계열적의미를 통한 웃음유발소재분석 90
① 웃음소재항 분석 91
② 웃음소재항의 계열적 분석 93
③ 웃음소재항의 계열적 분석 및 웃음소재의 유형분류 95
(3) 웃음의 소재에서 나타나는 ‘젠더’ 의미구조 및 특성 95
(4) 웃음의 소재에서 나타나는 ‘몸’ 의미구조 및 특성 106
(5) 웃음의 소재에서 나타나는 ‘계급’ 의미구조 및 특성 113
(6) 웃음의 소재에서 나타나는 ‘세대’ 의미구조 및 특성 119
2) 「봉숭아학당」의 계열체 분석결과 나타나는 웃음의 의미 127
3. 「봉숭아학당」에서의 웃음의미 소결 130
VI. 결론 134
1. 논의 및 결론 134
2. 한계 및 제언 139
〈참고문헌〉 140
ABSTRACT 146
감사의 글
〈표 1〉 봉숭아학당의 간략내용 54
〈표 2〉 등장캐릭터의 특징과 웃음유형 64
〈표 3〉 봉숭아학당에 나타나는 캐릭터의 관계 84
〈표 4〉 봉숭아학당의 인물과 그에 관련된 웃음소재 92
〈표 5〉 봉숭아학당의 웃음소재에 따른 계열적 분석 94
〈표 6〉 여성캐릭터에서의 웃음유발 소재 단어군(群)과 행동군(群) 97
〈표 7〉 남성캐릭터에서의 웃음유발 소재 단어군(群)과 행동군(群) 101
〈표 8〉 '몸'에 관련된 웃음유발 소재의 캐릭터 및 단어군(群), 행동군(群) 108
〈표 9〉 ‘계급’에 관련된 웃음유발 소재의 캐릭터 및 단어군(群), 행동군(群) 114
〈표 10〉 ‘세대’에 관련된 웃음유발 소재의 캐릭터 및 단어군(群), 행동군(群) 121
〈표 11〉 계열체 분석에서 나타나는 ‘웃음’의 최종의미 129
〈그림 1〉 본 연구의 분석들 53
〈그림 2-1〉 195회분 58
〈그림 2-2〉 196회분 58
〈그림 2-3〉 198회분 59
〈그림 2-4〉 201회분 59
〈그림 2-5〉 202회분 60
〈그림 3〉 봉숭아학당의 전체적 웃음유발의 이야기구조 61
〈그림 4〉 웃음유형분류 분석 74
〈그림 5〉 등장캐릭터의 웃음의 정형적구조 77
〈그림 6〉 수용자에게 누적되고, 반복되어지는 웃음구조 의미 79
〈그림 7〉 봉숭아학당의 캐릭터 관계를 통한 웃음의 의미 85
〈그림 8〉 「봉숭아학당」의 웃음의 의미구조 및 이데올로기구조 88
〈그림 9〉 여성캐릭터의 웃음소재 항과 이에 대비되는 항 98
〈그림 10〉 남성캐릭터의 웃음소재 항과 이에 대비되는 항 102
〈그림 11〉 ‘젠더’ 관련 웃음 의미분석 105
〈그림 12〉 ‘몸’의 웃음소재 항과 이에 대비되는 항 109
〈그림 13〉 ‘몸’관련 웃음의 의미 112
〈그림 14〉 ‘계급’의 웃음소재 항과 이에 대비되는 항 115
〈그림 15〉 ‘계급’관련 웃음의 의미 118
〈그림 16〉 ‘세대’관련의 웃음소재 항과 이에 대비되는 항 122
〈그림 17〉 ‘세대’관련 웃음의 의미 126
〈그림 18〉 TV코미디 '웃음‘의 구조 및 의미 133
초록보기 더보기
The purpose of this study was to understand the laughter structure and meaning of Korean TV comedy show. The author was keep on trying to figure out "How does TV comedy program construct?", "How does it work?", and also "How does it mean?". The author analyzed the followings. First, "What is the definition of laughter?" Second, “The history of comedy", "The forms of comedy genre", and "The inductive motive of comedy". Finally third, "The meaning of laughter when you watch comedy program", "The issue of gender and class of body", and 'The meaning of generation who watch the comedy show".
As results of this study was for that the author examined the laughter structure of comedy show. So, for this all of themes, the author selected the long-run TV comedy show 「Gag Concert 」 which was now on air KBS2. It had popularity rating more that 25% every week. But this whole program had got a lot of small corners. And then the author had to pick only one corner. That was the 「Bong-Soong-Ah School」 which meaned the main corner of this Gag Concert.
The author did choose 5 times of last July, August, and September. The reason of that was a certain pattern on it. So that could make audience laughter and had audience memorized the unique messages.
It had got to real popularity and a sort of frame. The author used the frame of semiology for all issues. And the author found out the laughter structure and meaning in the TV comedy show.
In order to attain the purpose of this study, the author constructed research questions as follows;
· Research Question 1 : What is the narrative of 「Bong-Soong-Ah School」 in Gag Concert? And what is the laughter structure on it?
· Research Question 2 : How the laughter structure work and show?
And what does it mean by that?
· Research Question 3 : What is the meaning of laughter structure that hides? And what about their ideology?
· Research Question 3-1 What is the ideology that connected the gender issue?
· Research Question 3-2 What is the ideology that connected the body issue?
· Research Question 3-3 What is the ideology that connected the class issue?
· Research Question 3-4 : What is the ideology that connected the generation issue?
For answering each of these research questions. Firstly, in order to answer the first research question. There is no affirmation. It is called "The Closed- Structure" and 'The negative laughter structure".
Secondly, in order to answer the second research question. The laughter of TV comedy could be showed by "How to compare between the existing common senses and the existing common ideas."
Thirdly, in order to answer the third research question. There would be easily strengthen the certain ideology and common idea through that negative massages. It can increase gradually for repetition.
Fourthly, in order to answer the third sub research question. It was showed us to fix the forms of gender rolls.
Fifthly, in order to answer the third sub research question. It was showed us to mean the body could be commerce.
Sixthly, in order to answer the third sub research question. It was showed us to accept the political power and achievement ideology so naturally.
Seventhly, in order to answer the third sub research question. It was showed us to construct and agree the elderly culture and mind.
In conclusion, there was certain message on TV Comedy that was strengthened the dominant idea and common ideology. It could work on Korean Society so voluntary and naturally. So, this study would be show the TV comedy program which was for making people laughter. The author figured out that message of TV comedy show is not positive. And it would be strengthen common sense. That kind of thoughts were memorized in society which had their own common ideology and common idea. Finally, this concepts that was not normal would leave their society. So, the meaning of laughter was not positive paradigm. This was the result of the study.
원문구축 및 2018년 이후 자료는 524호에서 직접 열람하십시요.
도서위치안내: / 서가번호:
우편복사 목록담기를 완료하였습니다.
* 표시는 필수사항 입니다.
* 주의: 국회도서관 이용자 모두에게 공유서재로 서비스 됩니다.
저장 되었습니다.
로그인을 하시려면 아이디와 비밀번호를 입력해주세요. 모바일 간편 열람증으로 입실한 경우 회원가입을 해야합니다.
공용 PC이므로 한번 더 로그인 해 주시기 바랍니다.
아이디 또는 비밀번호를 확인해주세요