생몰정보
소속
직위
직업
활동분야
주기
서지
국회도서관 서비스 이용에 대한 안내를 해드립니다.
검색결과 (전체 1건)
원문 있는 자료 (1) 열기
원문 아이콘이 없는 경우 국회도서관 방문 시 책자로 이용 가능
목차보기더보기
표제지
목차
ABSTRACT 10
제1장. 서론 13
제1절. 문제제기와 연구목적 13
제2절. 연구범위와 연구방법 16
제2장. 러시아 에너지 자원 개발 정책 및 전략 19
제1절. 러시아 신에너지 전략 19
제2절. 러시아 에너지 산업 정책 25
제3절. 러시아 자원 개발 현황 40
제3장. 러시아의 에너지 협력 실태 50
제1절. 구 소련권과의 에너지 협력 실태 52
제2절. 미국 및 EU와의 에너지 협력 실태 58
제3절. 동북아시아와의 에너지 협력 패턴 69
1. 중국과의 에너지 협력 패턴 69
제4장. 한·러 에너지 협력 방안 74
제1절. 우리나라의 에너지 자원개발 정책 및 전략 74
제2절. 대 러시아 지역 에너지 자원 협력 계획 77
제3절. 이상적인 협력 방안 83
제5장. 결론 86
참고문헌
〈표2-1〉 뿌찐 정부의 에너지 전략 목표 20
〈표2-2〉 '2020년까지의 러시아 신에너지 전략' 의 4대 주요 과제 20
〈표2-3〉 신에너지 전략상 주요 에너지 생산전망 22
〈표2-4〉 신에너지 전략상 에너지부문 투자 필요액 전망 23
〈표2-5〉 UGSS 기본안 24
〈표2-6〉 〈05년 러시아 GDP 규모 및 성장률〉 25
〈표2-7〉 극동·시베리아 관련 최근 러시아 주요인사 발언사례 27
〈표2-8〉 극동·자바이깔 발전 프로그램의 단계별 목표 27
〈표2-9〉 러시아 석유 기업의 세금 종류별 비중 29
〈표2-10〉 러시아의 석유 관련 세제 개정 요약 30
〈표2-11〉 석유 수출세 산정 공식(2004년) 31
〈표2-12〉 석유제품의 물품세 32
〈표2-13〉 현재 심의중인 석유 수출 관세율의 새로운 산정 공식(안) 33
〈표2-14〉 핵심 에너지기업 통제·역할강화 동향 41
〈표2-15〉 지방별 석유 생산 추이 42
〈표2-16〉 지방별 천연가스 생산 추이 42
〈표2-17〉 극동·시베리아 유전·가스전 개발 사례 43
〈표2-18〉 사할린 프로젝트별 사업 개요 44
〈표2-19〉 동시베리아 송유관 건설 계획안 46
〈표2-20〉 극동·시베리아지역 주요 파이프라인 건설 계획 48
〈표2-21〉 주요 지방의 자원개발 계획 및 투자 유치 추진 사례 48
〈표3-1〉 까스피해 주번국들의 2국간 국경협정 55
〈표3-2〉 러시아의 원유수출 루트와 수출능력(2003년 3월) 63
〈표3-3〉 러시아의 천연가스 수출 루트와 수출능력 64
〈표3-4〉 유럽 주요국별 가스수입의 러시아 의존도 (2004년) 66
〈표4-1〉 해외자원 개발 기본 계획 75
〈표4-2〉 주요 자원 자주 개발률(%) 76
〈표4-3〉 국가 간 자원 개발 분야 주요 협의 내용 77
〈표4-4〉 타당성 조사 결과 80
초록보기 더보기
As the current status of high oil price has continued, oversea resources development has been highlighted as one of major political tasks to be dealt with by the government for stable securement of future energy resources. Korea is importing 97% of energy resources required because of lacking energy resources and nearly 80% of petroleum from the Middle East. So, the energy induction lines should be diversified and the cost should be reduced through long-standing stable energy supply system and reduction of transportation expense. If diplomatic relations between Korea and the Middle East areas or Indonesia from which most of the gas is imported are broken, a big problem will happen in supply of our petroleum and gas. At this time, what is an effective plan to be presented by our country to deal with the problem? That is, what policy should Korea take to secure stable supply of resources?" As petroleum and gas are very limited resources that can be obtained only in particular areas, security of petroleum and gas is important.
Meanwhile, Russia is blessed with energy resources. In particular, Russian government has prepared basic policies on energy development at East Siberia and the Far East area and is preparing basic plans on oil and gas fields development, and construction of pipes and how to fund them. As the Far East and Siberia, neighbor our country geographically, energy cooperation between Korea and Russia which are big energy consumers should be reinforced for Win-Win composition. Therefore, this study aims at finding an ideal plan of cooperation according to new energy policy of Russia.
The new energy policy presented by Russian government focuses on energy saving and efficiency, and reorganization of energy industry. In particular, a reform of inefficient industrial systems of monopoly undertaking, one of the major problems of Russian energy industry, is a major task of the new energy strategy. Success of Russian economic development strategy depends on increased efficiency according to reorganization of energy industry. Therefore, Russian government focuses on the role of the energy industry in each economic developmental stage. That is, the core of the new energy strategy is to progress Russian economic development through development of energy industry.
The basic direction of Russian energy policy is to prepare conditions in which potential of energy industry export is maximized for economic recovery and growth. That is, when it introduces an active market economic system to energy industry, new energy technology and overseas capital should be induced to improve competitiveness of domestic energy business and it should prepare the plan to develop foreign resources and to actively go ahead to international energy markets. For this, Russian government is planning diversified energy markets based on its international bargaining power. It intends to have efficient energy cooperation composition with CIS countries which are traditional energy resources export areas within existing energy cooperation frame and to expand it toward European and Asian countries.
And Korea, Japan and China have many common things in policies on energy security and recognize importance of energy security. They are pursuing diversification of supply sources to lower their dependencies on the Middle East. However, compared with Japan which has pursued various methods of participation for 30 years to secure crude oil and natural gas from the Far East and East Siberia, and China which is actively considering actual participation, the efforts of our country are insufficient.
Therefore, our country should prepare our national energy security strategy and joint information network to provide personal data based on persons concerned of residential countries or success examples for our private business for induction of interest in overseas resources development and investment. And we should specifically analyse development strategies of the Far East and East siberia of Russian government, change in investment environment relating to resources development and Russian long-term energy development plan, and prepare a Northeast Asia energy cooperation road map for further development of energy resources.
원문구축 및 2018년 이후 자료는 524호에서 직접 열람하십시요.
도서위치안내: / 서가번호:
우편복사 목록담기를 완료하였습니다.
* 표시는 필수사항 입니다.
* 주의: 국회도서관 이용자 모두에게 공유서재로 서비스 됩니다.
저장 되었습니다.
로그인을 하시려면 아이디와 비밀번호를 입력해주세요. 모바일 간편 열람증으로 입실한 경우 회원가입을 해야합니다.
공용 PC이므로 한번 더 로그인 해 주시기 바랍니다.
아이디 또는 비밀번호를 확인해주세요