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논문명/저자명
아파트 분양광고에서 타이포그래피가 시각적 주목성에 미치는 영향 : 인쇄광고 중심으로 / 이재도 인기도
발행사항
광주 : 조선대학교 디자인대학원, 2007.2
청구기호
TM 686.22 ㅇ841ㅇ
형태사항
v, 79 p. ; 26 cm
자료실
전자자료
제어번호
KDMT1200740804
주기사항
학위논문(석사) -- 조선대학교 디자인대학원, 시각디자인학, 2007.2
원문
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표제지

목차

[ABSTRACT] 10

제1장 서론 12

제1절 연구목적 12

제2절 연구 방법 및 범위 13

제2장 광고에서의 타이포그래피 14

제1절 광고의 개념 14

1. 광고텍스트의 특성과 전략 16

2. 광고텍스트의 언어적 특성 16

제2절 타이포그래피의 이론적 배경 19

1. 타이포그래피의 정의 19

2. 타이포그래피의 요소 23

제3절 광고 전달에서의 타이포그래피 표현유형 26

1. 전달주도형 광고유형 26

(1) 일반 보편형 26

(2) 헤드라인 강조형 28

(3) 여백 강조형 29

2. 표현 주도형 광고유형 32

(1) 헤드라인의 이미지 부여형 32

(2) 헤드라인 형태 합성형 34

(3) 축약 상징형 35

(4) 타이포그래피 일러스트레이션형 36

(5) 이미지 추가형 38

제3장 아파트분양광고에서의 타이포그래피 적용사례 연구 39

제1절 아파트 분양광고의 주목성과 타이포그래피의 적용사례 39

1. 타이포그래피의 선택 42

2. 타이포그래피의 색상 49

3. 타이포그래피의 메시지전달 50

(1) 시각 계층구조(visual hierarchy) 51

(2) 타이포그래피 전달 내용 52

(3) 언어적/시각적 등식(verbal/visual equations) 53

제2절 아파트 분양광고에 나타난 타이포그래픽의 표현 경향 58

1. 언어의 정보전달 61

2. 언어의 시각화 표현 62

3. 언어의 일반적 표현 62

제4장 설문조사 및 분석 63

제1절 연구 대상 및 조사방법 63

제2절 조사결과 분석 65

제5장 결론 78

참고문헌 80

[부록] 설문지 : 아파트 분양광고에서 타이포그래피가 시각적 주목성에 미치는 영향 83

〈표 1〉 조사대상의 연령지역 및 성별분포 64

〈표 2〉 아파트 분양시 중요하게 고려되는 기준 65

〈표 3〉 건설회사 아파트 분양 광고를 접하는 경로 66

〈표 4〉 인쇄매체의 아파트 분양광고시 가장먼저보는 것 67

〈표 5〉 전달주도형 일반형의 주목성 68

〈표 6〉 전달주도형 일반형의 심미성 68

〈표 7〉 전달주도형 일반형의 광고메시지 전달 69

〈표 8〉 전달주도형 일반형의 가독성 70

〈표 9〉 전달주도형 일반형의 조화 70

〈표 10〉 전달주도형 여백 강조형 주목성 71

〈표 11〉 전달주도형 여백강조형 심미성 72

〈표 12〉 전달주도형 여백강조형 광고메시지 전달 72

〈표 13〉 전달주도형 여백 강조형 가독성 73

〈표 14〉 전달주도형 여백 강조형 조화 73

〈표 15〉 표현주도형 주목성 74

〈표 16〉 표현주도형 심미성 75

〈표 17〉 표현주도형 광고 메시지 전달 75

〈표 18〉 표현주도형 가독성 76

〈표 19〉 표현주도형 조화 76

〈그림 1〉 타이포그래피의 일반보편형1 27

〈그림 2〉 헤드라인 강조형 28

〈그림 3〉 헤드라인 강조형 29

〈그림 4〉 타이포그래피의 여백 강조형1 30

〈그림 5〉 타이포그래피의 여백 강조형2 31

〈그림 6〉 타이포그래피의 여백 강조형3 31

〈그림 7〉 헤드라인의 이미지 부여형 33

〈그림 8〉 헤드라인 형태 합성형 34

〈그림 9〉 타이포그래피의 축약 상징형 35

〈그림 10〉 타이포그래피의 일러스트레이션형 37

〈그림 11〉 타이포그래피의 이미지 추가형 38

〈그림 12〉 정보제공형 광고 41

〈그림 13〉 감정전이형 광고 41

〈그림 14〉 모델 강조형 광고 42

〈그림 15〉 타이포그래피의 선택-명조체 44

〈그림 16〉 타이포그래피의 선택-고딕체 44

〈그림 17〉 타이포그래피의 선택-캘리그래피(손글씨체) 45

〈그림 18〉 타이포그래피의 선택-새로운 서체1 46

〈그림 19〉 타이포그래피의 선택-새로운 서체2 46

〈그림 20〉 타이포그래피의 크기 47

〈그림 21〉 타이포그래피의 느낌에 대한 커뮤니케이션 효과증대 48

〈그림 22〉 타이포그래피의 색상에 의한 강조 49

〈그림 23〉 타이포그래피의 광고제작물 자체 인상부여 50

〈그림 24〉 이미지와 헤드라인의 위치관계 54

〈그림 25〉 타이포그래피의 가로쓰기와 세로쓰기의 비교 55

〈그림 26〉 바탕색과 타이포그래피의 관계 55

〈그림 27〉 타이포그래피의 기능적 운용을 잘 표현한 예 56

〈그림 28〉 타이포그래피의 가독성 감소예시 57

〈그림 29〉 헤드라인의 반복적 메시지 수용 1 59

〈그림 30〉 헤드라인의 반복적 메시지 수용 2 59

〈그림 31〉 비주얼적인 측면강조 60

〈그림 32/2〉 클래식한 광고의 표현방식 61

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The this study paper the attention where typography was visual studied no mater how much affect about in apartment sale advertisements.

The expression that used typography appeared by any results, and selection compare and compared and analyzed the existing advertisement reward in apartment sale advertisements in order to grasp and classified by types.

That is, did that presented a direction grasped advertisement contents through tangible classifications about the direct aggressive expression possibility that let you visualize, and can deliver not to mention role the linguistic delivery that typography was basic, and to step forward to purposes of study.

Found out an attention sincerity difference along expression types of typography and a method in the apartment sale advertisements which recognized an expression way of typography in concept of typography expressed in former advertisements and elements and apartment sale advertisements, and appeared in to groups new of a consumption market.

And divided a type of typography to delivery state diagram and expression state diagram advertisement types, and investigation analyzed visual attention result molding characteristic and interest, investigated and analyzed a readability in apartment sale advertisements.

An apartment sale advertisement is the crab purpose that a consumer let you buy an apartment. Various advertising strategies were necessary in order to achieve this purpose, and were by a print media, and were able to know whether you were the only during him. Consumers alternative of typography an apartment sale advertisement of a print media were able to know several results through inquiries how you affected visually.

The first, sane goods it follows in age or sex of the consumer whom it does with the other feather and the advertisement must change.

He second, typography use has on visual attention is large.

The third, the attention that utilization of various typography is visual in apartment sale advertisements is large affect.

Therefore, a selection shall express to an expression method of typography to meet to him through investigation of the consumer floor that target becomes in apartment sale advertisements in order to raise visual attention anger of typography, analyses in this study, and shall do diversification.

Also the system and effective typography application of the hazard it endeavors to recognition magnification of the basic concept formulation which stands and importance and it does.

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