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논문명/저자명
한국 프랜차이즈 산업의 국제경쟁력 강화방안 / 윤인상 인기도
발행사항
광주 : 조선대학교 대학원, 2007.8
청구기호
TD 382.0951 ㅇ523ㅎ
형태사항
viii, 150 p. ; 26 cm
자료실
전자자료
제어번호
KDMT1200754517
주기사항
학위논문(박사) -- 조선대학교 대학원, 무역학, 2007.8
원문
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표제지

목차

ABSTRACT 11

제1장 서론 14

제1절 연구의 배경 및 목적 14

제2절 연구의 방법 및 구성 16

제2장 프랜차이즈 산업에 관한 이론적 고찰 19

제1절 프랜차이즈에 대한 일반적 개요 19

1. 프랜차이즈 시스템의 정의 및 유형 19

2. 프랜차이즈 역사와 성장배경 29

3. 프랜차이즈 시스템의 장,단점 32

4. 프랜차이즈 산업의 역할 및 특성 34

제2절 프랜차이즈 사업의 성공요인 38

1. 가맹본부 특성 38

2. 가맹점 특성 42

3. 가맹본부와 가맹점의 관계특성 45

4. 경쟁의 특성 47

제3장 프랜차이즈의 해외진출 동기 및 진출방법 49

제1절 프랜차이즈의 해외진출 의의와 동기 49

1. 해외진출 의의 49

2. 해외진출 동기 52

제2절 프랜차이즈의 해외진출 방법 57

1. 직접 프랜차이징(Direct Franchising) 58

2. 프랜차이즈 총판(Master Franchise) 60

3. 합작투자(Joint Venture) 62

제3절 해외진출시 전략적 검토사항 63

1. 국제 프랜차이즈의 실패원인 64

2. 해외진출시 전략적 검토사항 66

제4장 한국 프랜차이즈 산업의 현황과 문제점 74

제1절 한국 프랜차이즈 산업의 현황 74

1. 한국 프랜차이즈 산업의 성장배경 74

2. 한국 프랜차이즈 산업환경 75

3. 한국 프랜차이즈 산업의 규모 78

4. 가맹본부 및 가맹점 운영 현황 84

5. 한국 프랜차이즈 산업에 대한 정부의 지원정책 94

제2절 한국 프랜차이즈 산업의 문제점과 발전과제 101

1. 한국 프랜차이즈 산업의 문제점 101

2. 한국 프랜차이즈 산업의 발전과제 107

제5장 한국 프랜차이즈의 해외진출 현황 및 해외진출 지원의 필요성 111

제1절 한국 프랜차이즈의 해외진출 현황 및 문제점 111

1. 해외진출 현황 111

2. 해외진출 문제점 117

제2절 해외진출 지원의 필요성과 외국의 지원사례 120

1. 해외진출 지원의 필요성 120

2. 외국의 지원사례 122

제6장 한국 프랜차이즈 산업의 국제경쟁력 강화방안 125

제1절 프랜차이즈 시스템의 정립 125

1. 프랜차이즈 매뉴얼 정립 126

2. 교육, 훈련 시스템의 구축 129

3. 물류 배송 시스템의 구축 131

4. 직영 모델샵의 전략적 운영 133

5. 고객만족 경영 추진 134

제2절 가맹본부와 가맹점간 협력관계 구축 137

1. 가맹본부와 가맹점의 역할 정립 137

2. 신뢰관계 구축 141

제3절 한국 프랜차이즈 산업의 체질개선 방안 142

1. 프랜차이즈 산업 육성정책의 법제화 142

2. 공정한 경쟁촉진을 위한 기반 구축 144

3. 정보화 인프라 지원 147

4. 조세지원 개선 148

제7장 결론 150

참고문헌 157

〈표 4-1〉 한국 외식 프랜차이즈 산업의 성장배경 75

〈표 4-2〉 한국 프랜차이즈 산업의 비중 79

〈표 4-3〉 한국 프랜차이즈 산업의 규모 80

〈표 4-4〉 한국 프랜차이즈 업종별 매출액 현황 81

〈표 4-5〉 한국 프랜차이즈 업종별 가맹본부 현황 81

〈표 4-6〉 한국 프랜차이즈 업종별 가맹점 현황 83

〈표 4-7〉 한국 프랜차이즈 업종별 종사자 현황 84

〈표 4-8〉 가맹본부 설립 및 프랜차이즈 시작년도 85

〈표 4-9〉 가맹본부의 프랜차이즈 브랜드수 85

〈표 4-10〉 가맹본부의 매출액 분포도 86

〈표 4-11〉 가맹점의 초기 가맹비 86

〈표 4-12〉 로열티 부가 방식 및 부과 비율 87

〈표 4-13〉 가맹계약기간 87

〈표 4-14〉 가맹점 업종 구성비 비교 89

〈표 4-15〉 가맹점의 사업 시작년도, 상권유형, 평균 점포 면적, 하루 평균 영업시간 90

〈표 4-16〉 가맹점 개설 소요비용 및 월평균 매출액 92

〈표 4-17〉 가맹본부의 경영서비스 만족도 및 지원 희망분야 93

〈표 4-18〉 가맹본부와 분쟁발생시 해결방법 94

〈표 5-1〉 한국 프랜차이즈 업체의 해외진출 현황 112

〈표 5-2〉 한국 프랜차이즈 업체의 해외진출 동기 116

〈표 5-3〉 한국 프랜차이즈 업체의 해외진출시 애로사항 117

〈그림 1〉 프랜차이즈 총판 체계도 60

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Recently, Domestic Franchise companies have been overcoming the severely competitive market circumstances and now have a tendency of expanding to overseas market, which guarantees new opportunity to a become global company.

By the way, there is no one domestic franchise company which has a strong brand power like worldwide franchise company, McDonalds or KFC.

Accordingly, this study has an aim of providing valuable information for domestic franchise companies which are planning to expand overseas market with franchise system to strengthen the global competitiveness.

Domestic franchise companies should compete against other overseas companies in their nations. To ensure the global competitiveness, company's own efforts are the most important success factors and so without systematic support from government to keep consistent development, they won't be successfully advanced.

Especially, the contribution by company's global expansion is important, but at the same time, it's also essential to build positive nation's overall image in both domestic and global markets.

Therefore, in these aspects, this study proposes the strategy to strengthen the global competitiveness of domestic franchise industry, considering respectively on company's side and the government's institutional support.

First of all, on the franchise companies' side, they should concentrate on setting up the most suitable franchise system for their company's own situations.

Among various franchise systems that franchise company should set up, this study proposes the following matters to be basically completed.

First, franchise manual should be set up.

Second, education and training systems should be confirmed. Third, distribution system should be set up.

Fourth, owned model shop should be run strategically.

Fifth, the customer satisfaction management should be promoted consistently.

Meanwhile, For the successful management of franchise business, the meaningful co-operation system between franchisor and franchisee is the key-factor, and it should go forward by this principle ;

First, defining the role of each party-franchisor and franchisee clearly.

Second, establishing mutual trustworthy relationship well.

The effort on government side as institutionally supported for the development of domestic franchise industry for strengthening competitiveness should be implemented as follows ;

First, the franchise encouragement law of franchise industry should be reconstructed.

Second, the related system should be introduced to form the basis of promoting fare competitiveness.

Third, government should support to construct information network infra. Fourth, unreasonable tax system should be complemented.

The strategy of strengthening global competitiveness in domestic franchise industry is as above-mentioned. The important thing to remember is that franchise companies ,themselves, are the main body of completing global competitiveness and they shouldn't stop making effort to come it true.

Domestic franchise company should understand the franchise system, first, and ensure the most suitable franchise system on its own situation and consistently make efforts to strengthen the global competitiveness. When all efforts are continued with consistency, domestic franchise industry will be developed considerably.

By the way, this study has a following critical point

This study lacks case studies due to the pure achievement of global business stories from domestic franchise company, and in this reason, the logic of this study can not be developed properly.

Therefore, in order to overcome the limit and obtain more efficient result, this study should be continued focusing on case study based on successful domestic franchise companies which have been operating franchise business successfully more than 2 years in global market with considerable business scale.

And in order to set up these case studies systematically, multilateral study between government and academy, dealing with various cases, should be progressed and shared.

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