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목차
국문초록 7
1. 서론 8
2. 모델과 방법 10
3. 계산 결과 및 고찰 21
가. 충돌단면적의 문턱영역 특성과의 에너지 의존성 21
나. 진동 여기의 분자회전에 대한 의존성 27
다. 충돌 피라미터와 회전각의 상관성 31
라. 동일선상 배치와 다중 충돌(impact) 37
마. 충돌 역학 40
4. 결론 44
참고문헌 45
〈Abstract〉 48
부록 50
원자가결합이론(VBT) 51
LEPS 50
감사의 글
Fig. 1. Collision model 11
Fig. 2. Effect of the induced energy on the Xe-to-c.m. of VO+ (이미지참조) interaction 14
Fig. 3. Potential energy surfaces for b =0 and ¢=O and the right panel is the minimum energy path from the entrance channel to the exit channel for reaction(ii). For θ=0°, the barrier height measure... 18
Fig. 4. The dependence of calculated(unscaled) cross sections on the collision energy for reaction(i), filled circles, and(ii), open circles, between E=5 and 30 eV. The solid curve is the fit δ(E)=O.396(E-6.05)2.0(이미지참조)/E... 23
Fig. 5. The energy dependence of cross sections for Reaction (i) and (ii). (a) The vibrational energy of VO+ (이미지참조) is v=O, (b) v=l (c) v=2 (d) v=3. 25
Fig. 6. Comparison of the calculated cross sections and experimental data (squares with a dot, ref 10) for reaction(i). The filled cricles are the calculated values scaled by 1/1.85=0.54. Also shown is... 26
Fig. 7. The dependence of the vibrational energy of VO+ (이미지참조) on the rotational angle at collision energies (E= 5.0, 5.5, 6.05 and 7.0 eV) in the neighborhood of the dissociation threshold for the... 28
Fig. 8. The dependence of the vibrational energy of VO+ on the rotational angle at collision energie E= 10 eV for the entire ensemble. For clarity, we plot only 10,000 trajectories of... 30
Fig. 9. The plot of the impact parameter b vs the rotational angle θ for reaction (i), of VO+ (이미지참조) + Xe → V+ + 0 + Xe at E=7.0, 7.5, 9.0 and 10.0 eV. 32
Fig. 10. The plot of the impact parameter b vs the rotational angle θ for reaction (ii), of VO+ (이미지참조) + Xe → VXe+ + 0 at E=7.0, 8.0, 9.0 and 10.0 eV. 35
Fig. 11. Dynamics of the VO+ + Xe → V+ + 0 + Xe reaction at E=10 eV. (a) and (b) : near collinear configuration O-V+ (이미지참조) Xe for b =0.079 A and θ=22°. (c) and (d) : near perpendicular... 42
Fig. 12. Dynamics of the VO+ + Xe → VXe+ + 0 reaction at E=10 eV. (a) and (b) : near collinear configuration O-V+(이미지참조)Xe for b=0.143 A and 0=355°. (c) and (d) : an enlarged plot of (a) and (b) 43
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Xe와 VO+의 충돌반응에서의 VO+ 결합 해리를 5.0 eV부터 30.0 eV의 충돌에너지 영역의 LEPS 퍼텐셜에너지 표면상에서 고전 역학을 이용하여 연구하였다. 결합해리 문턱 영역에서 나타나는 현상과 반응 단면적의 충돌에너지에 대한 의존성을 살펴보면, 계산에 의한 결합 해리 에너지는 문턱에너지의 실험값 6.05 eV와 거의 일치하는 것을 알 수 있다. 주반응 경로는 VO+ + Xe → V+ + O + Xe이며 , 확률이 작지만 VO+ + Xe → VXe+ + O의 반응 경로도 함께 나타났다. 충돌에너지가 높을 때(E>8.0eV) 전자의 반응은 주로 동일선상의 O-V+…Xe 배치나 수직배치일 때 일어났으며, 후자의 반응은 거의 수직 배치의 경우에만 일어났다. 문턱 가까이의 낮은 에너지에서는 반응이 거의 통일선상 배치에서 일어났다. 그러나 V+-O…Xe 동일선상 배치에서는 어떠한 반응도 일어나지 않았다. 이와 같이 O-V+…Xe 동일선상 배치와 V+-O…Xe 통일선상 배치에서 반응이 각각 잘 일어나고 일어나지 않는 것은 질량 분포의 효과 때문이다. 결합 해리 문턱 가까이에서 VO+의 활성화는 약 50 fs 시간 내에 병진-진동 에너지 전달에 의해 일어났다.
원문구축 및 2018년 이후 자료는 524호에서 직접 열람하십시요.
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