생몰정보
소속
직위
직업
활동분야
주기
서지
국회도서관 서비스 이용에 대한 안내를 해드립니다.
검색결과 (전체 1건)
원문 있는 자료 (1) 열기
원문 아이콘이 없는 경우 국회도서관 방문 시 책자로 이용 가능
목차보기더보기
표제지
목차
국문초록 8
Ⅰ. 서론 10
1. 연구의 필요성과 목적 10
2. 연구내용과 방법 13
3. 연구의 범위 및 제한점 13
Ⅱ. 생태미술교육의 철학적 근거를 위한 이론적 고찰 14
1. 생태주의 철학의 담론 14
가. 생태학의 개념 14
나. 근본 생태론 14
다. 사회 생태론 16
라. 생태 여성론 17
2. 생태미술과 미술교육 20
가. 생태미술 20
나. 미술교육의 역할변화의 필요성 23
다. 생태미술교육의 의의 25
1) 통합교육의 의미와 필요성 25
2) 통합교육으로서의 생태미술교육의 의의 27
Ⅲ. 수업 지도방안 연구를 위한 고찰 29
1. 선행연구 고찰 29
가. 선행연구 자료의 분석 29
나. 선행연구 분석을 통한 시사점 31
2. 학습자 실태조사 및 분석 32
가. 실태조사 내용 및 분석 32
나. 결과 분석 41
Ⅳ. 수업 지도 연구 43
1. 개요 43
가. 연구 대상 43
나. 연구 절차 및 방법 43
2. 지도 목표 43
3. 지도 내용 및 방법 44
4. 차시별 지도 계획 45
5. 차시별 학습 지도안 46
가. 1차시 교수-학습 지도안 46
나. 2차시 교수-학습 지도안 49
1) 2차시 교수-학습 지도안 49
2) 2차시 교수-학습 자료 51
다. 3차시 교수-학습 지도안 54
2) 2차시 교수-학습 자료 54
2) 3차시 교수-학습 자료 56
라. 4차시 교수-학습 지도안 59
6. 결과 및 분석 61
가. 검증 목적 및 방법 61
나. 연구 내용 및 분석 61
1) 수업 결과 및 작품을 통한 분석 61
2) 설문을 통한 내용 및 분석 77
Ⅴ. 결론 84
참고문헌 86
Abstract 88
부록 91
〈표-1〉 학습자 실태조사 내용 32
〈표-2〉 미술에 대한 인식 조사 33
〈표-3〉 미술수업의 대한 생각 및 흥미도 조사 34
〈표-4〉 자연과 인간의 관계에 대한 인식 조사 36
〈표-5〉 환경수업 실태조사 38
〈표-6〉 미술과 환경수업에 대한 인식 조사 39
〈표-7〉 수업방식의 선호도 41
〈표-8〉 차시별 지도 계획 45
〈표-9〉 1차시 교수-학습 지도안 46
〈표-10〉 2차시 교수-학습 지도안 49
〈표-11〉 2차시 교수-학습 자료 51
〈표-12〉 3차시 교수-학습 지도안 54
〈표-13〉 3차시 교수-학습 자료 56
〈표-14〉 작품 계획서 58
〈표-15〉 4차시 교수-학습 지도안 59
〈표-16〉 작품 보고서 60
〈표-17〉 수업 후 미술에 대한 인식 변화 (제목없음) 77
〈표-18〉 수업 후 미술수업에 대한 인식 (제목없음) 78
〈표-19〉 수업 후 미술수업에 대한 흥미도 (제목없음) 79
〈표-20〉 수업 후 자연과 인간의 관계 (제목없음) 80
〈표-21〉 수업 후 자연환경문제에 대한 관심도 (제목없음) 81
〈표-22〉 미술에서 자연환경을 주제로 한 수업에 대한 반응 (제목없음) 82
〈표-23〉 수업의 난이도 (제목없음) 83
〈그림-1〉 〈학생작품-1〉 64
〈그림-2〉 〈학생작품-2〉 66
〈그림-3〉 〈학생작품-3〉 68
〈그림-4〉 〈학생작품-4〉 70
〈그림-5〉 〈학생작품-5〉 72
〈그림-6〉 〈학생작품-6〉 73
〈그림-7〉 〈학생작품-7〉 75
〈사진-1〉 수업 중 사진 63
〈사진-2〉 수업 중 사진 63
초록보기 더보기
This research studies on education method that integrates art and ecological environment, to increase student's awareness on environmental problems and promote diverse understanding of nature. The study also includes new methods of approaching art, that are different from expression-centered type of education, to lead change in one's understanding of art education, and renew the role of art in the society.
Current problems in the ecosystem threaten the very existence of human life, and have become the most important topic of the 21st century. Such problems of ecosystem are no longer a matter of problem that can be pushed aside, and it is also our crisis that we can not be freed from. As art is part of our lives, it is bound to our problems, and thus it is a very significant issue in art to take ecological discourse as basis of education.
For such necessity, this study aims to search for effective methods of incorporating ecological education in middle school art education, to help students understand the significance of nature portrayed in ecological art, and to create a correct sense of value on nature.
In preparation for this study, basic study was done on how art ecology was being conducted in art, while philosophical discourse of ecology was studied as a theoretical background for philosophical basis of art ecology. Based on such information, the study looks into the necessity of changing the role of art education, and the significance of art ecology as an integrated education. For these purposes, the theme 'Creating Environmental Story Using Recycled Paper' was created as a method of effectively applying art ecology in art education.
The educational significance of this research is described below.
First, the new paradigm integrated on philosophy of ecosystem educates participants to realize problems of ecological crisis, and overcome separation of mankind from nature to create harmony.
Second, the works of art ecology provide opportunity for viewers to observe the relationship between human and nature, for better understanding of art ecology and the social importance of art.
Third, the approach towards ecological problems through ‘Recycled Paper’ theme helps students to face the environmental problems from their own point of view, and naturally integrates art education with environmental awareness.
Fourth, creating environmental study using drawings and stories promote student's confidence in self-expression, and the students learn to express their understanding of nature through artistic activities using various medium.
For such educational potential, survey was conducted for students, and the results were analyzed to create and implement appropriate educational model for the students. Survey was conducted after applying educational model, and the final art products were analyzed to determine the outcome of the education.
Based on such analysis, the following conclusion was obtained for educational significance of this study.
First, the student's understanding of nature had changed. The image portrayed in the works of students reflected on co-existence of nature and human that respected one another, and it conveyed the message on importance of nature and the significance of its existence. It also increased the students' awareness on environmental problems, as they viewed the environmental problems as an issue that concerns everyone, including themselves.
Second, the students' understanding of art had changed. Students broadened their concept of art, by approaching the class as a form of expressing their opinions on social issues rather than a class that only focuses on creating aesthetic beauty, and they became aware of the importance and significance of art education.
Third, introducing different educational methods, such as artistic work evaluation and discussion and expression centered method, heightened the students' interest in the subject which also provided confidence to those students who were not confident in expressing themselves.
Finally, the study presented positive potentials of integrated education. In the modern day society, every components of the society is intertwined in a complex manner, and the minds of students also develop in such complex manner. For this reason, it is important to educate the students to view a problem from various aspects, and apply diverse solutions, to help them broaden their minds and senses.
원문구축 및 2018년 이후 자료는 524호에서 직접 열람하십시요.
도서위치안내: / 서가번호:
우편복사 목록담기를 완료하였습니다.
* 표시는 필수사항 입니다.
* 주의: 국회도서관 이용자 모두에게 공유서재로 서비스 됩니다.
저장 되었습니다.
로그인을 하시려면 아이디와 비밀번호를 입력해주세요. 모바일 간편 열람증으로 입실한 경우 회원가입을 해야합니다.
공용 PC이므로 한번 더 로그인 해 주시기 바랍니다.
아이디 또는 비밀번호를 확인해주세요