생몰정보
소속
직위
직업
활동분야
주기
서지
국회도서관 서비스 이용에 대한 안내를 해드립니다.
검색결과 (전체 1건)
원문 있는 자료 (1) 열기
원문 아이콘이 없는 경우 국회도서관 방문 시 책자로 이용 가능
목차보기더보기
표제지
목차
Ⅰ. 서론 7
1. 연구의 필요성 7
2. 연구 목적 9
3. 용어 정의 10
1) 병원감염관리 10
2) 병원감염관리에 대한 인지도 10
3) 병원감염관리에 대한 수행도 10
Ⅱ. 연구대상 및 방법 11
1. 연구대상 11
2. 연구도구 11
3. 분석방법 11
Ⅲ. 연구 결과 12
1. 연구대상자의 일반적 특성 12
1) 연구 대상자의 일반적 특성 12
2) 연구대상자의 감염예방교육에 대한 특성 14
3) 주사침 상해 후 대처방안에 따른 특성 15
4) 주사침 상해 후 보고하지 않은 이유에 대한 특성 16
2. 연구 대상자의 일반적 특성에 따른 인지도와 수행도 비교 17
3. 연구 대상자의 감염예방교육에 따른 인지도와 수행도 비교 19
4. 감염예방 지침에 따른 영역별 인지도와 수행도 비교 20
1) 손씻기 영역의 문항별 인지도와 수행도 20
2) 개인위생 및 의복관리 영역의 문항별 인지도와 수행도 21
3) 기구 및 소모품관리 영역의 문항별 인지도와 수행도 23
4) 청소 및 폐기물관리 영역의 문항별 인지도와 수행도 24
5) 검사실 및 환경관리 영역의 문항별 인지도와 수행도 25
6) 각 영역에 대한 문항전체의 인지도와 수행도 27
7) 병원감염관리에 대한 인지도와 수행도의 상관관계 28
8) 병원감염관리에 대한 인지도와 수행도의 회귀분석 29
Ⅳ. 고찰 31
1. 연구의 고찰 31
2. 연구의 제한점 32
Ⅴ. 요약 33
참고문헌 35
Summary 37
설문지 39
감사의 글 45
표 1. 연구 대상자의 일반적 특성 (N=192) 13
표 2. 연구 대상자의 감염예방교육에 대한 특성 (N=192) 14
표 3. 주사침 상해 후 대처방안에 따른 특성 (N=77) 15
표 4. 주사침 상해 후 보고하지 않은 이유에 대한 특성 (N=54) 16
표 5. 연구 대상자의 일반적 특성에 따른 인지도와 수행도 (N=192) 18
표 6. 연구 대상자의 감염예방교육에 따른 인지도와 수행도 (N=192) 19
표 7. 손씻기 영역에 대한 인지도와 수행도 (N=192) 20
표 8. 개인위생 및 의복관리 영역에 대한 인지도와 수행도 (N=192) 22
표 9. 기구 및 소모품 관리 영역에 대한 인지도와 수행도 (N=192) 23
표 10. 청소 및 폐기물 관리 영역에 대한 인지도와 수행도 (N=192) 24
표 11. 검사실 및 환경관리 영역에 대한 인지도와 수행도 (N=192) 26
표 12. 각 영역에 대한 문항 전체의 인지도와 수행도 (N=192) 27
표 13. 각 영역에 대한 문항전체의 인지도와 수행도의 상관관계 28
표 14. 인지도에 영향을 미치는 요인에 대한 다중회귀분석 29
표 15. 수행도에 영향을 미치는 요인에 대한 다중회귀분석 30
초록보기 더보기
The recognition and performance of radiologists on management of nosocomial infection at 4 university hospitals in Daejeon city was examined. Purpose of this study is to know the status of management of nosocomial infection and to present basic data for improving management of nosocomial infection.
The research was conducted with structuralized questionnaires from September 17, 2007 to September 26 and the subjects were 192 radiologists who work at 4 university hospitals in Daejeon city.
1. The average score of the recognition and performance of radiologist on management of nosocomial infection is 150.15±10.71 and 134.33±9.08 of 180. There is statistically significant difference between recognition and performance(t=21.748, p=0.000).
2. In the recognition on management of nosocomial infection, implements and consumption goods management is the highest and hand-washing management, cleaning and scrapped material management, laboratory and environment management, personal hygiene and clothing management is in order.
3. In the performance on management of nosocomial infection, implements and consumption goods management is the highest and hand-washing management, and cleaning and scrapped material management, personal hygiene and clothing management, laboratory and environment management is in order.
4. In the radiologists' recognition according to the general character, there is statistically significant difference according to the age(p=0.000), career(p=0.000), and marriage situation (p=0.000). In the performance of the radiologists, there is statistically significant difference in performance according to one's post (p=0.000).
5. In the recognition and performance according to infection preventive education of the radiologists, there is statistically significant difference according to whether taking an infection preventive education course or not (p=0.000), the necessity of infection preventive education (p=0.000), whether recognizing patient's disease condition or not(recognition p=0.003, performance p=0.002), and existence of guidebook for infection management. The existence of infection preventive department have a statistically significant difference in performance (p=0.025).
6. There is statistically significant difference between recognition and performance of radiologists on management of nosocomial infection(r=0.392, p=0.000).
7. The factors that effect on recognition is whether taking an infection preventive education course or not (p=0.000), necessity of infection preventive education (p=0.000), and whether recognizing patient's disease information or not (p=0.001). There is statistically significant difference.
8. The factors that effect on performance is whether taking an infection preventive education course or not (p=0.015), whether recognizing patient's disease information or not (p=0.007) and entire recognition of management of nosocomial infection(p=0.028). There is statistically significant difference.
In conclusion, because of different work circumstance of each department, there is a need for a more specific and generalized infection management guidebook, not a scholastic guidebook. There is also a need for consistent infection management education to higher recognition, the more active concern in ordinary work circumstance, and habitual practice to higher performance by higher recognition.
원문구축 및 2018년 이후 자료는 524호에서 직접 열람하십시요.
도서위치안내: / 서가번호:
우편복사 목록담기를 완료하였습니다.
* 표시는 필수사항 입니다.
* 주의: 국회도서관 이용자 모두에게 공유서재로 서비스 됩니다.
저장 되었습니다.
로그인을 하시려면 아이디와 비밀번호를 입력해주세요. 모바일 간편 열람증으로 입실한 경우 회원가입을 해야합니다.
공용 PC이므로 한번 더 로그인 해 주시기 바랍니다.
아이디 또는 비밀번호를 확인해주세요