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논문명/저자명
고객만족(CS) 기록정보서비스 발전 방안에 관한 연구 : 국가기록원 열람서비스를 중심으로 / 이희숙 인기도
발행사항
서울 : 한국외국어대학교 대학원, 2008.2
청구기호
TM 025.17 -8-6
형태사항
iv, 92 p. ; 26 cm
자료실
전자자료
제어번호
KDMT1200810499
주기사항
학위논문(석사) -- 한국외국어대학교 대학원, 정보ㆍ기록관리학, 2008.2
원문
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표제지

목차

제1장 서론 8

제1절 연구 목적 8

제2절 선행연구 9

제3절 연구의 범위 및 방법 15

제2장 기록정보서비스 발전의 필요성 16

제1절 기록정보서비스의 개념과 열람서비스의 역사적 발전과정 16

(1) 기록정보서비스의 개념 16

(2) 열람서비스의 역사적 발전과정 19

제2절 21세기 뉴 패러다임,고객만족(CS)서비스의 도래 21

제3장 해외의 열람서비스 현황 24

제1절 영국의 The National Archives(TNA) 24

(1) 열람서비스 프로세스 28

(2) 열람서비스 표준 29

제2절 미국의 National Archives & Records Administration (NARA) 31

(1) 열람서비스와 정보공개 32

(2) 고객 서비스 36

제4장 국가기록원의 열람서비스 현황 및 개선방안 40

제1절 열람서비스 현황 40

(1) 열람공간으로서의 아카이브즈 41

가. 제도적 환경 41

나. 물리적 환경 47

다. 인적 환경 54

(2) 기록물 55

(3) 고객관리 65

제2절 국가기록원 열람서비스 개선방안 73

(1) 기록정보서비스 정책 수립과 고객만족 서비스 확립 73

(2) 고객 편의적 시설과 공간 확보 75

(3) 열람업무 담당자의 전문성 함양 76

(4) 열람업무 처리절차 간소화 77

(5) 고객 유형별 차별화된 기록정보서비스 제공 79

(6) 서비스 평가와 여론 수집을 통한 서비스의 지속적 개선 80

제5장 결론 83

참고문헌 86

Abstract 89

부록 1. (제목없음) 92

부록 2. (제목없음) 95

부록 3. (제목없음) 96

부록 4. (제목없음) 98

〈표 1〉 NARA 열람실 반입물건 상세표 33

〈표 2〉 NARA 전략계획 목표 37

〈표 3〉 민원행정 서비스 헌장 실천사항 45

〈표 4〉 제공기관별 열람현황 53

〈표 5〉 열람가능 기록물 56

〈표 6〉 기록물 열람 시 유의사항 57

〈표 7〉 방문열람 신청 및 처리절차 60

〈표 8〉 비공개기록물 공개열람신청 순서 63

〈표 9〉 학술연구 프로세스 66

〈표 10〉 기록물 내용별 열람현황 68

〈표 11〉 이용자등록 절차 70

〈표 12〉 조사대상별 만족도 평가내용 72

〈표 13〉 열람서비스 개선안 73

〈표 14〉 국가기록정보센터 열람업무 담당자 구성표 76

〈그림 1〉 21C 행정의 패러다임 변화 22

〈그림 2〉 TNA의 열람실 배치도 27

〈그림 3〉 TNA 종이기록열람실과 마이크로필름/피시 열람실 27

〈그림 4〉 NARA Archives Ⅱ 열람실 31

〈그림 5〉 국가기록원 비전 및 임무 44

〈그림 6〉 대전 국가기록정보센터 (학술열람, 정책연구실) 49

〈그림 7〉 대전 국가기록정보센터 (개인민원, 기관열람실) 49

〈그림 8〉 부산 기록정보서비스홀 열람실 51

〈그림 9〉 서울 기록정보센터 53

〈그림 10〉 방문열람예약신청 서식 58

〈그림 11〉 온라인사본신청 서식 62

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Due to the fact that administrative agencies face highly competitive circumstances with the other service institutions, their passive services, which target casual customers, have become no longer effective. As a result, it is required to grope for solutions to the problem and develop more active services. Archival Reference Centre in National Archives of Korea (hereinafter National Archives)in not an exception and there is no doubt that the centre has naturally raised its attention to the development of the services. The current research examined the present situation and the problems of inspection service of Archival Reference Centre in National Archives, which is in relatively poor surroundings compare with overseas archives and records services. The inspection services of The National Archives (TNA) of the U.K. and National Archives and Records Administration (NARA) of the U.S.A have been also taken into consideration. As the result, several reform measures were proposed which are expected to improve customer satisfaction. The suggested measures are as follows:

1. Policies for archival reference service should be shaped and customer satisfaction services are also required to be established.

2. Convenient facilities for customers have to be expanded and improved.

3. The staff of inspection service should be trained professionally. Especially, the inspection service of Archival Reference Centre has to be taken charged of an archivist.

4. The process of inspection service should be simplified.

5. Providing differentiated archival reference services by the types of customers is necessary.

6. Continuous betterment of the service is needed through a customer feedback and survey.

Archival Reference Centre in National Archives is obliged to satisfy its customers whose demands for information have been becoming highly intense, specialized, and diversified. It is to be hoped that this research will contribute to increasing customer satisfaction of the centre. Moreover, hopefully, the findings could help the management of reading rooms in the other archives and records services. It is also hoped that this study will lay the foundation for future work on the management strategies of Archival Reference Centre.

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