생몰정보
소속
직위
직업
활동분야
주기
서지
국회도서관 서비스 이용에 대한 안내를 해드립니다.
검색결과 (전체 1건)
원문 있는 자료 (1) 열기
원문 아이콘이 없는 경우 국회도서관 방문 시 책자로 이용 가능
목차보기더보기
표제지
목차
I. 서론 7
1. 연구의 필요성 7
2. 자아개념 9
3. 행복 12
1) 낙관주의 15
2) 자기존중감 16
4. 연구과제 17
II. 연구방법 19
1. 조사대상자 19
2. 측정도구 19
III. 결과 21
1. 조사대상자 21
2. 외적 자아 대 내적 자아 비교 21
3. 행복의 내·외 조건 비교 : 외적 기준 대 내적 기준 22
4. 내·외적 자아개념, 행복의 내·외적 조건과 낙관주의, 자기존중감과의 관계 31
IV. 논의 36
참고문헌 39
(Abstract) 42
부록 : 청소년의 생활 의식 조사 44
〈표 1〉 조사대상자의 성별, 학년별 사례수(%) 21
〈표 2〉 성별, 학년별 외적 자아의 평균과 표준편차 22
〈표 3〉 성별, 학년별 외적 자아에 대한 이원변량분석 22
〈표 4〉 행복의 외적 조건과 내적 조건에 대한 학년별, 성별 비교 23
〈표 5〉 행복의 외적 조건과 내적 조건에 대한 학년별, 성별 비교 24
〈표 6〉 행복의 외적 조건 개별 문항의 학년별, 성별 비교 25
〈표 7〉 행복의 내적 조건 개별 문항의 학년별, 성별 비교 26
〈표 8〉 전체 영주와 민지에 대한 선택비율 27
〈표 9〉 학년별 영주와 민지에 대한 선택비율 28
〈표 10〉 성별 영주와 민지에 대한 선택비율 28
〈표 11〉 초등 6학년의 성별에 따른 영주와 민지에 대한 선택비율 29
〈표 12〉 중등 2학년의 성별에 따른 영주와 민지에 대한 선택비율 30
〈표 13〉 개인 용돈별 내·외 조건 추구 30
〈표 14〉 낙관주의와 자기존중감의 학년별, 성별 비교 31
〈표 15〉 내·외 인식 유형별 내·외조건 추구와 낙관주의, 자기존중감의 일원변량분석 32
〈표 16〉 내·외 인식 유형별 내·외 조건 추구에 따른 낙관주의의 평균과 표준편차 33
〈표 17〉 내·외 인식 유형별 내·외 조건 추구에 따른 낙관주의에 관한 이원변량분석 33
〈표 18〉 내·외 인식 유형별 내·외 조건 추구에 따른 낙관주의의 단순 주효과 분석 34
〈표 19〉 내·외 인식 유형별 내·외 조건 추구에 따른 자기존중감의 평균과 표준편차 35
〈표 20〉 내·외 인식 유형별 내·외 조건 추구에 따른 자기존중감에 관한 이원변량분석 35
〈그림 1〉 내·외 인식 유형별 내·외 조건 추구에 따른 낙관주의에 대한 이원변량분석 34
초록보기 더보기
The purpose of this study was to analyze and weigh the relative differences between both internal and external self-concepts. This study was conducted to also to compare the relative importance of internal-conditions for happiness with that of external-conditions for happiness. Also analysed, were the degrees of self-efficacy and optimism according to the levels of internal and external conditions in the pursuit of happiness. A total of 649students, consisting of 339 elementary students in the sixth grade, and 310 junior high school students in the eighth grade (380 male and 269 female) were selected to be sampled. A questionnaire of internal and external self concept, as well as internal and external conditions in the pursuit of happiness were administered by using scales for self-efficacy and optimism.
The findings of this study were as follows. In reference to self and conditions for happiness, first, subjects were found to have valued internal-self higher than external-self. Second, elementary school students seemed to think more about their internal self than did junior high school students. Third, it was found that happiness depends more on internal conditions than external conditions. Fourth, the results showed that junior high school males pursued external conditions more than internal conditions. This was found to be different for all of the elementary school students as well as for girls for both junior high school and elementary school levels. Fifth, among the external conditions for happiness, both elementary school students and junior high school students including both males and females, placed the most value on appreciation from others.
With reference to the relationships of self-concept, the pursuit for the conditions of happiness, self-efficacy and optimism showed these results. First, the more that one's internal-self was valued, the more that internal-conditions for happiness were pursued. Second, when internal-conditions for happiness with an internal-self concept were pursued at the same time, optimism appeared to be higher than in any other cases. Third, when internal conditions for .happiness were pursued over external conditions, self-efficacy appeared to be higher.
The results of this study were different from the results of a previous study for Korean college students in which internal-self and external-self were considered to be the same. Even though this is not a longitudinal study, it is possible to infer that the results of this study, are connected with the results of the previous study for college students. The subjects who were adolescents, placed much value on internal self and internal conditions for happiness due to less influences from the standard of values amongst adults. But, as they are becoming adults, it is possible to infer that they tend to place more value on external self and external conditions for happiness due to the influence of competition oriented within our society and culture. With further research, to scrutinize the progress of value changes in growth by a longitudinal study will be considered.
원문구축 및 2018년 이후 자료는 524호에서 직접 열람하십시요.
도서위치안내: / 서가번호:
우편복사 목록담기를 완료하였습니다.
* 표시는 필수사항 입니다.
* 주의: 국회도서관 이용자 모두에게 공유서재로 서비스 됩니다.
저장 되었습니다.
로그인을 하시려면 아이디와 비밀번호를 입력해주세요. 모바일 간편 열람증으로 입실한 경우 회원가입을 해야합니다.
공용 PC이므로 한번 더 로그인 해 주시기 바랍니다.
아이디 또는 비밀번호를 확인해주세요