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감사의 글
목차
I. 서론 7
1. 연구 동기 및 목적 7
2. 연구 방법 및 논문의 구성 16
II. 삼위일체론에 대한 여성신학적 연구 23
1. 기존 연구 검토 23
1) 현대 삼위일체론의 부흥에 이르기까지와 여성신학 23
2) 급진적 페미니즘에 의한 삼위일체론에 대한 거부 31
3) 삼위일체 하나님에 대한 언어적 재구성 36
4) 삼위일체 각 위격의 여성적 특성 회복 및 성령의 여성성 강조 44
2. 하나님 언어(God-Language)로서의 삼위일체론에 대한 여성신학적 비판 54
1) 하나님 언어로서의 삼위일체론에 대한 여성신학적 비판 54
2) 하나님 언어의 남성성과 위계적, 이원론적 하나님 및 실재 이해 57
III. 엘리자벳 존슨(Elizabeth Johnson)의 삼위일체론 67
1. 존슨의 여성신학 방법론; 고전신학과 여성신학의 접촉 68
2. 삼위일체에 대한 언어적 접근 74
3. 소피아 삼위일체론 91
1) 소피아 삼위일체론 92
2) 존슨에 대한 평가 : 소피아 개념의 제한성 108
4. 관계성으로서의 삼위일체론 146
1) 고전 신론에 대한 비판과 관계성으로서의 삼위일체론 146
2) 존슨의 관계성으로서의 삼위일체론과 몰트만의 삼위일체론과의 관련성 152
5. 성령중심의 삼위일체론 167
1) 성령중심의 삼위일체론 167
2) 존슨의 삼위일체론과 몰트만의 삼위일체론과의 관련성 172
IV. 캐더린 라쿠냐(Catherine LaCugna)의 삼위일체론 187
1. 라쿠냐의 여성신학 방법론; 전통의 비판과 재구성 188
2. 전통적 삼위일체 신학에 대한 비판 197
3. 구원론 중심의 삼위일체론 204
1) 라쿠냐의 삼위일체론과 라너의 삼위일체론과의 관련성 204
2) 라너의 원리의 수정과 라쿠냐에 대한 평가 214
4. 삼위일체에 대한 관계적 존재론(relational ontology, ontology of relation)의 접근 241
1) 동방신학의 원용의 맥락 243
2) 가파도키아 교부들 및 존 지지우라스의 삼위일체론의 비판적 전유 252
5. 실천적 삼위일체론 273
1) 친교 안의 인격들인 삼위일체 273
2) 실천적, 여성신학적 의의 287
3) 라쿠냐에 대한 평가와 몰트만의 삼위일체와의 관련성 302
V. 결론 320
1. E. 존슨과 C. 라쿠냐의 삼위일체론의 대화 : 공헌과 한계 320
2. 존슨과 라쿠냐의 삼위일체론의 영향과 의의 338
3. 한국 여성신학계에 대한 의의 : 한국현실에서의 여성신학적 실천을 향하여 343
참고문헌 355
Abstract 374
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This thesis studies whether the doctrine of Trinity is compatible with the feminist theology which pursues women's full humanity and gender equality, or the doctrine of Trinity impedes such a feminist theological pursuit. For this objective, first, I dealt with feminist theological studies on the Trinity before Johnson and LaCugna. Secondly, I tried to clarify how Johnson's and LaCugna's feminist theological studies on the Trinity are consturcted, and what they contribute to modern systematic theology. Thirdly, I made efforts to find out what feminist theological and practical imports those two studies have on the Korean feminist theological circle and church women.
In chapter Ⅲ, I critically analyzed Johnson's study on the Trinity, especially in what philosophical and theological backgrounds her language approach and analogy are constructed, and what limits they have. I clarified in what backgrounds she selected the feminist theological language, sophia, and how she interpreted it feminist theologically. Discussing how Johnson's sophia Trinity is constructed, what traits it has, I argued that Johnson's sophia trinity has limits in terms of relation with Isis, sophia christology and createdness of sophia. In addition, I analyzed that Johnson's trinity has some similarities with J. Moltmann's social trinity regarding relationality, friendship, perichoresis, feminist theological interpretation of God, world and creation, as well as emphasis on the Holy Spirit, and feminist, ecological theological features.
In chapter Ⅳ, I critically analyzed how LaCugna's Trinity is constructed with her special emphasis on its practicality. I traced how LaCugna criticized Rahner's Rule and developed her own rule of indivisibility of theologia and oeconomia. In other words, I evaluated how she modified Rahner's frame of inner and outer Tinity, made a frame of a chiastic model of emanation and return, exitus and reditus, and constructed soteriology-centered Trinity. In addition to this, I critically studied how LaCugna drew some features from the Eastern Tradition, particularly the Cappadocian fathers' and John Zizioulas' Trinity of relation and person, after deconstructing the Trinitarian theologies of both Eastern and Western Churches regarding the relation between theologia and oeconomia. From these backgrounds LaCugna constructed a relational ontology of the Trinity with emphasis on person. I discussed what impacts LaCugna' Trinity has regarding feminist theological, practical imports, relations between the Eastern and Western Churches, and similarities with J. Moltmann's Trinity.
In chapter Ⅴ, I summarized my study and attempted to co-relate Johnson's Trinity with LaCugna's Trinity, clarifying contributions and limits of the two, and drawing similarities and differences between the two. Johnson's sophia Trinity is a feminist theological criticism and reconstruction of the traditional Trinity, and an attempt of corelation between traditional theology and feminist theology. Its significant import lies in the fact that it, as a language approach to the Trinity, posed a problem of male-centeredness of God language and it tried to solve the problem by retrieving feminist language. But I pointed out that Johnson's approach remains focused on the language, falling short of dealing with the historical and real aspects of the God, Trinity.
LaCugna made contributions to the systematic theology by critically analyzing traditional Trinitarian theologies, and constructing soteriology-centered Trinity, therefore, in terms of feminist theological criticism and reconstruction of systematic theology. And I made it clear that LaCugna's relational ontological approach has a strong point in perceiving three divine hypostases as persons-in-communion, not as one independent, self-sufficient substance in a metaphysical substance ontology. But I argued that LaCugna's approach, especially its abstract and static ontology should be critically overcome.
In the Korean context, most Korean churches show very conservative and patriarchal opinions on the problem of maleness of God, Trinity. In addition to that, many Korean women are facing tough problems of survival, sexual discrimination, and alienation resulting from world economy of neo-liberalism with its emphasis on growth and competition. Under these circumstances, I argued that Johnson's language approach should be developed to be reflecting problems of world capitalism in close relations with which Korean church and society are placed, and including women's problems, not remaining focused only on the language of the three divine persons. Also, I maintained that LaCugna's relational ontology should be overcome to be a dynamic ontology reflecting rapidly changing reality of the Korean church and society in intimate connections with world capitalism.
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