본문바로가기

자료 카테고리

전체 1
도서자료 0
학위논문 1
연속간행물·학술기사 0
멀티미디어 0
동영상 0
국회자료 0
특화자료 0

도서 앰블럼

전체 (0)
일반도서 (0)
E-BOOK (0)
고서 (0)
세미나자료 (0)
웹자료 (0)
전체 (1)
학위논문 (1)
전체 (0)
국내기사 (0)
국외기사 (0)
학술지·잡지 (0)
신문 (0)
전자저널 (0)
전체 (0)
오디오자료 (0)
전자매체 (0)
마이크로폼자료 (0)
지도/기타자료 (0)
전체 (0)
동영상자료 (0)
전체 (0)
외국법률번역DB (0)
국회회의록 (0)
국회의안정보 (0)
전체 (0)
표·그림DB (0)
지식공유 (0)

도서 앰블럼

전체 1
국내공공정책정보
국외공공정책정보
국회자료
전체 ()
정부기관 ()
지방자치단체 ()
공공기관 ()
싱크탱크 ()
국제기구 ()
전체 ()
정부기관 ()
의회기관 ()
싱크탱크 ()
국제기구 ()
전체 ()
국회의원정책자료 ()
입법기관자료 ()

검색결과

검색결과 (전체 1건)

검색결과제한

열기
논문명/저자명
전략물자 수출통제에 관한 연구 : 전략기술의 무형적 이전을 중심으로 / 이진희 인기도
발행사항
서울 : 성균관대학교 대학원, 2008.2
청구기호
TM 382 -8-29
형태사항
v, 99 p. ; 30 cm
자료실
전자자료
제어번호
KDMT1200829260
주기사항
학위논문(석사) -- 성균관대학교 대학원, 무역학, 2008.2
원문
미리보기

목차보기더보기

표제지

목차

제1장 서론 10

제1절 연구의 배경 및 목적 10

제2절 연구방법 및 구성 12

제2장 수출통제체제와 국제적 동향 14

제1절 전략물자·기술 수출통제제도의 개괄적 검토 14

1. 전략물자·기술 수출통제의 의의 14

2. 전략물자·기술 수출통제의 필요성 15

제2절 다자간 수출통제체제와 국제적 동향 16

1. 바세나르체제 16

2. 미사일기술통제체제 28

3. 호주그룹 33

4. 핵공급국그룹 38

제3장 주요국의 전략물자·기술 수출통제제도 43

제1절 미국의 전략물자·기술 수출통제제도 43

1. 수출통제의 법적 체계 43

2. 수출통제 품목 및 담당부서 46

3. 수출통제 내용 48

4. 위반 사례64) 50

제2절 EU 및 영국의 전략물자·기술 수출통제제도 51

1. 수출통제의 법적 체계 51

2. 수출통제 품목 및 담당부서 52

3. 수출통제 내용 54

4. 위반사례 56

제3절 일본의 전략물자·기술 수출통제제도 57

1. 수출통제의 법적 체계 57

2. 수출통제 품목 및 담당부서 62

3. 수출통제 내용 65

4. 위반사례 68

제4장 한국의 전략물자·기술 수출통제제도 69

제1절 수출통제의 법적 체계 69

제2절 수출통제 품목과 담당기관 72

제3절 수출허가(승인) 75

제4절 자율준수체제 81

제5절 위반 사례 분석 83

제6절 현행 수출통제제도의 문제점 85

1. 기업적 측면에서의 문제점 85

2. 정부 정책적 측면에서의 문제점 87

제5장 효과적인 수출통제를 위한 대응방안 91

제1절 기업적 측면 91

1. 인식의 전환 91

2. 자율준수체제 운영 91

제2절 정부 정책적 측면 92

1. 관련 기관의 통합 92

2. 세관통제 강화 93

3. 전략기술의 무형적 이전관련 통제 기반 마련 94

제6장 요약 및 결론 96

제1절 연구결과의 요약 및 시사점 96

제2절 연구의 한계점 98

참고문헌 99

ABSTRACT 106

[표 2-1] COCOM과 WA의 비교분석 17

[표 2-2] WA의 통제품목 19

[표 2-3] 결의 1540. 관련 주요 연표 22

[표 2-4] 결의 1540의 주요 내용 23

[표 2-5] UN과 WA의 비교분석 26

[표 2-6] 비확산 및 수출통제체제와 비교 27

[표 2-7] MTCR의 미사일 관련 주요 통제물자 30

[표 2-8] AG 생·화학무기 관련 주요 수출통제품목 35

[표 2-9] NSG의 통제 품목 40

[표 3-1] 수출관리규정(EAR) 의 구성 44

[표 3-2] 미국의 수출통제 업무 관련 정부기관과 근거법 47

[표 3-3] EU 및 영국의 수출통제체제 54

[표 3-4] 포괄허가제도 59

[표 3-5] WMD 관련 수출허가 61

[표 3-6] WA 품목 관련 수출허가 61

[표 3-7] 규제대상 물품 및 기술 63

[표 4-1] 전략물자수출입통제 관련 국내 법률 71

[표 4-2] 전략물자 및 전략기술의 불법수출 시 제재 내용 72

[표 4-3] 통제품목과 담당기관 74

[표 4-4] 전략물자와 전략기술의 차이점 79

[표 4-5] 포타슘 비플로라이드 밀반출 경로 84

[그림 2-1] 수출통제 확장 범위 24

[그림 3-1] 일본 수출통제제도의 법적 구조 57

[그림 3-2] 경제산업성 조직도 64

[그림 3-3] 전략물자 무역관리에 관한 수출절차 흐름도 66

초록보기 더보기

The strategic items which have been focused on over the world since the tragic 9.11 in 2001 broadly divide into goods, software, and technology. The technology can be called the strategic technology. The minister of the Ministry of Science and Technology assigns it to the strategic technology if usage of the technology may influence international peace and security in the harmful sides, and the strategic technology can be applied for developing, manufacturing, using, and storing the strategic items. There are two types of the strategic technology. One is technology data which is in corporeal medium, and the other is intangible technical support which is like consulting, technical training, and technician dispatch. In this study, the intangible technical support is transferred when it is provided nonresidents, and tangible technical data is also transferred when it is shipped abroad in vessels or airplanes to supply it to nonresidents. Those should have a permission to trade them.

Resolution 1540 adopted by UNSC in 2004 made the export control system stricter, and explained that the word ‘export’ includes manufacture, customs clearance, transshipment, re-export, and financing. According to Resolution 1540, Korea government also renewed laws related to the export control system and is struggling to intensify the system. However, Korea companies do not recognize yet that it is critical to control the strategic items and technology, and are evaluated they do not comply with the laws or regulation for the export control. Experts, who have experiences and knowledge about the strategic items export control, are necessary to operate a compliance program (CP) in the company, but the number of experts in the company is not enough. Exporters have a burden as it generates additional cost to maintain documents or to request the preliminary judgment. They can be covered it if incentive is bigger than the additional cost, but it is not at the present. Organizations which take care of the strategic items or technology is not united, so it is not efficient. Customs is not qualified to control the items or technology yet. In particular, there is no mean to deal with intangible transfer of the strategic technology (ITT). Technology undervalued 10 thousand dollars can be transferred without any export permission, and penalty is too weak for offenders; therefore it states it is not easy to operate export control system in the present.

International society intends to strengthen the export control system, so Korea government should cope with the situation actively.

First, Korea companies have to recognize the export control system for the strategic items including the strategic technology in the bright side. The system is a preventive way for free trade, not a method to impose restrictions on export. If the system is performed, it is possible to do business without risk. It needs a point of positive view to consider the system is for international peace, security, and industry protection.

Second, designation as voluntarily compliant traders (VCT) by building CP in the company means variable incentive such as brief customs procedure, financial support, and tax reduction. This will induce companies to operate CP.

Third, a united independent organization can help exporters to trade conveniently. One organization should handle all control lists and ask a help to each related division of Korea government. In the present, export permission has to be received from Korea Strategic Trade Institute when the strategic goods and technology is exported together at the same time. In the case of only the strategic technology, the export permission can be issued from STICK. This present system is not efficient to handle all control lists.

Forth, the role of customs is essential to control the strategic items. Permission and customs data should be shared, and training courses help the customs officers to check the control lists. In Japan, the strategic items judgment check list depending on HS code should enables to control intensively.

Finally, this indicated that there are some solutions such as strong penalties, building a system for documents maintenance, and online seminars and visiting education for tangible strategic technology control and intangible transfers.

권호기사보기

권호기사 목록 테이블로 기사명, 저자명, 페이지, 원문, 기사목차 순으로 되어있습니다.
기사명 저자명 페이지 원문 기사목차
연속간행물 팝업 열기 연속간행물 팝업 열기