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논문명/저자명
한·중 특급호텔 총지배인의 리더십, 조직문화 및 조직효과성의 비교연구 / 손현종 인기도
발행사항
제주 : 제주대학교 대학원, 2008.2
청구기호
TD 338.4791 -8-21
형태사항
v, 141 p. ; 30 cm
자료실
전자자료
제어번호
KDMT1200837282
주기사항
학위논문(박사) -- 제주대학교 대학원, 관광경영학, 2008.2
원문
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표제지

목차

제1장 서론 9

제1절 문제의 제기 9

제2절 연구의 목적 11

제3절 연구의 방법과 범위 12

제2장 이론적 배경 15

제1절 리더십과 호텔 총지배인 15

1. 리더십개념과 유형 15

2. 호텔업과 총지배인 26

3. 총지배인의 경력경로 28

4. 총지배인 리더십 31

제2절 호텔기업과 조직문화 35

1. 조직문화개념과 유형 35

2. 한국과 중국의 조직문화비교 42

3. 한국과 중국의 호텔조직문화 45

제3절 조직효과성 50

1. 호텔경영조직의 특성과 조직효과성 50

2. 조직효과성 측정 요인 53

3. 조직효과성 평가기준과 측정지표 56

제4절 선행연구의 검토 66

1. 리더십과 조직문화의 관계 66

2. 리더십과 조직효과성의 관계 69

3. 조직문화와 조직효과성의 관계 71

4. 비교문화 관점의 리더십 연구동향 73

제3장 연구의 설계 76

제1절 연구모형과 가설의 설정 76

1. 연구모형 76

2. 가설의 설정 77

3. 변수의 조작적 정의 81

제2절 연구조사설계 83

1. 설문지 구성과 측정 83

2. 표본추출과 자료수집방법 85

3. 자료분석방법 86

제4장 실증분석 88

제1절 표본특성과 신뢰성·타당성 검증 88

1. 표본의 특성 88

2. 신뢰성 및 타당성 분석 88

제2절 특성분석 96

1. 인구통계적 특성에 따른 차이 96

2. 일반적 특성에 따른 차이 99

3. 변수간의 상관관계분석 101

제3절 가설검증 103

1. 리더십에 따른 조직문화 및 조직효과성의 차이분석 103

2. 조직문화에 따른 조직효과성의 차이분석 105

3. 총지배인의 리더십, 조직문화, 조직효과성에 대한 한·중 차이비교 105

4. 총지배인의 리더십 유형에 따른 조직문화 지각차이 비교 108

5. 총지배인의 리더십 유형에 따른 조직효과성 지각차이 비교 109

6. 조직문화 유형에 따른 조직효과성의 지각차이 비교 112

제4절 검증결과의 요약과 논의 113

1. 가설검증 결과의 요약 113

2. 가설검증 결과의 논의와 시사점 113

제5장 결론 121

제1절 연구의 요약 121

1. 요약 121

2. 결론 123

제2절 연구의 한계와 제언 125

참고문헌 127

1. 국내 문헌 127

2. 국외 문헌 129

부록 139

ABSTRACT 148

〈표 2-1〉 리더십의 정의들 17

〈표 2-2〉 거래적 리더십의 요인들 21

〈표 2-3〉 서번트 리더십의 하위요인 24

〈표 2-4〉 거래적, 변혁적, 서번트 리더십의 비교 25

〈표 2-5〉 호텔기업의 리더십 연구종합 33

〈표 2-6〉 조직문화유형에 관한 선행연구 40

〈표 2-7〉 한국, 중국간 조직문화의 유사점과 차이점 45

〈표 2-8〉 호텔의 재무적 성과 측정변수 55

〈표 2-9〉 호텔의 비재무적성과 측정변수 56

〈표 2-10〉 리더십이 조직문화에 미치는 결과 67

〈표 3-1〉 설문지의 구성과 내용 84

〈표 3-2〉 설문조사 대상호텔 86

〈표 4-1〉 표본의 특성 89

〈표 4-2〉 리더십 요인분석 92

〈표 4-3〉 리더십 유형구분 93

〈표 4-4〉 조직문화 요인분석 94

〈표 4-5〉 조직문화 유형구분 95

〈표 4-6〉 조직효과성 요인분석 95

〈표 4-7〉 성별에 따른 요인별 차이분석 97

〈표 4-8〉 연령에 따른 요인별 차이분석 98

〈표 4-9〉 학력에 따른 요인별 차이분석 99

〈표 4-10〉 직위에 따른 요인별 차이분석 100

〈표 4-11〉 근무년수에 따른 요인별 차이분석 100

〈표 4-12〉 호텔유형에 따른 요인별 차이분석 101

〈표 4-13〉 상관관계분석 102

〈표 4-14〉 리더십 유형에 따른 조직문화의 차이 103

〈표 4-15〉 리더십유형에 따른 조직효과성의 차이 104

〈표 4-16〉 조직문화에 따른 조직효과성의 차이 105

〈표 4-17〉 리더십 유형에 대한 한·중 지각차이 106

〈표 4-18〉 조직문화 유형에 대한 한·중 지각차이 107

〈표 4-19〉 조직효과성에 대한 한·중 지각차이 107

〈표 4-20〉 리더십 유형과 조직문화의 차이(한국) 109

〈표 4-21〉 리더십 유형과 조직문화의 차이(중국) 109

〈표 4-22〉 리더십유형에 따른 조직효과성의 차이(한국) 111

〈표 4-23〉 리더십유형에 따른 조직효과성의 차이(중국) 111

〈표 4-24〉 조직문화 유형에 따른 조직효과성의 차이(한국) 112

〈표 4-25〉 조직문화 유형에 따른 조직효과성의 차이(중국) 112

〈표 4-26〉 가설검증 결과의 요약 115

〈그림 1-1〉 연구의 구성 14

〈그림 2-1〉 거래적 리더십 과정 19

〈그림 2-2〉 리더십 변천과정 25

〈그림 2-3〉 문화의 출현방법 37

〈그림 2-4〉 조직문화의 7S 모형 38

〈그림 2-5〉 4가지 조직문화 유형 41

〈그림 3-1〉 연구모형 77

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Corporate environment in modern society changes so rapidly that corporations look for adequate strategies to adjust to this ever changing environment. Leadership can never be too emphasized as a critical factor for a timely adjustment and correspondence to the rapidly changing corporate environment since it contributes to motivating employees and consequently to changing their values.

The purpose of this study is bifold: first, this study examines the interrelationship among leadership, organizational culture and organizational effectiveness, which have been discussed in the previous studies as important variables in the study of leadership. Second, this study provides a culture-based interpretation of the relationship between the leadership and other two variables with its emphasis on the perspectives of the comparative cultures.

The purpose of this study is implemented by postulating the research model and hypotheses primarily based on the previous studies on leadership, organizational culture, and organizational effectiveness, and by conducting a comparative analysis of the Korean and Chinese hotel corporations.

Data in this study are collected from middle managers in 22 5-star Korean hotels and 20 5-star multi-national hotels in Shanghai. The survey was conducted during April 2007. A total of 550 questionnaires was collected from the selected sampling hotels: 250 questionnaires were collected from Chinese hotels and 300 questionnaires from Korean hotels. Out of 550 questionnaires collected, 490 questionnaires, without any missing values in their responses, were selected for the data analysis in this study. Convenience sampling is adopted as a method of sampling in this study.

Major findings of this study are as follows: first, there is a statistically significant difference in the relationships between the leadership style and organizational culture, between the leadership style and organizational effectiveness, and between organizational culture and organizational effectiveness. Second, the statistical result indicates that there is a significant difference between the Korean and Chinese managers with respect to the perception of organizational effectiveness and organizational culture, but not with respect to the perception of the leadership style.

Third, the results indicate that there is a strong correlation between the leadership style and the organizational effectiveness among Korean hotel managers. By contrast, no such correlation is observed between the leadership style and the organizational effectiveness among Chinese hotel managers. Fourth, there is no significant correlation between the leadership style and the organizational culture for both Korean and Chinese hotel managers. Finally, there is no significant correlation between the two variables of the organizational culture and the organizational effectiveness in both Korean and Chinese hotels.

There are several implications that are supported by the statistical result of this study: first, this study indicates that the general manager plays a crucial role in enhancing the organizational effectiveness, which is made possible only by motivating the hotel employees through his leadership and hence by creating a positive organizational culture. In its practical implication, this finding leads to an insightful strategy on what kind of appropriately effective leadership the general manager should employ and how he will motivate the employees to create a more effective organizational culture.

Second, this study contributes to providing primary data for the comparative analysis of the leadership of the hotel managers between Korea and China. According to the result of the analysis, the organizational culture of the Korean hotels tend to be more conservative, while the organizational culture in China is recognized to be more innovative. With respect to the organizational effectiveness, hotels in Korea are more sensitive to the financial performance, while those in China are more responsive to the non-financial performance. With respect to the correlation between the organizational culture and the organizational effectiveness in relation to the style of the leadership, the hotels in Korea operate in a different way from those in China in correlation between the style of the leadership and the organizational effectiveness.

However, the correlations between the leadership style and the organizational culture on the one hand, and between the organizational culture and the organizational effectiveness proved to be the same both in Korean and chinese hotels. This result adds supporting evidence to and confirms the legitimate expectation that the Korean and Chinese hotels would not show drastic difference in their management due to the cultural common denominator of the Confucianism. Marginally, however, there are some divergent correlations found, which are attributed to the characteristic operation of the hotels in each country.

Third, this study makes the inference possible, namely that the transformational leadership is more effective than other types of leadership in enhancing innovative culture and organizational effectiveness.

The findings of this study adds to the previous literature on the correlation between the cultural characteristics and the organizational variables in the management of the hotel business, especially since there has not been extensive comparative studies performed on the management of the hotel business between the two countries of Korea and China, and hence will make contribution to the further studies on this area. However, there is a limitation in this study, namely that the findings in this study are the result of the analysis of the sampling based on the middle managers, and as a consequence, it will have some limits in a certain degree imposed on its extension.

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