생몰정보
소속
직위
직업
활동분야
주기
서지
국회도서관 서비스 이용에 대한 안내를 해드립니다.
검색결과 (전체 1건)
원문 있는 자료 (1) 열기
원문 아이콘이 없는 경우 국회도서관 방문 시 책자로 이용 가능
목차보기더보기
표제지
목차
제1장 서론 7
제1절 연구의 목적 7
제2절 선행연구 10
제3절 연구범위와 방법 14
제2장 대통령기록물의 개념과 대통령지정기록물제도의 필요성 17
제1절 대통령기록물의 개념과 대통령기록물관리체계의 형성 17
1. 대통령기록물의 개념 17
2. 대통령기록물관리체계의 형성 21
제2절 대통령지정기록물의 개념 및 필요성 30
1. 기록물의 공개와 보호의 조화 30
2. 대통령지정기록물의 개념 32
3. 대통령지정기록물제도의 필요성 37
제3장 미국의 대통령기록물 보호 제도 및 관리 방안 분석 41
제1절 대통령지정기록물관리체계의 형성과정 41
제2절 대통령지정기록물 관리의 실제 50
1. 대통령지정기록물의 관리 방안 50
2. 대통령지정기록물 관리를 둘러싼 정치적 공방 55
제4장 한국의 대통령지정기록물 관리를 위한 방안 59
제1절 대통령지정기록물 관리현황 및 문제점 59
제2절 대통령지정기록물 관리 방안에 대한 제언 63
1. 국가기록원 및 대통령기록관의 위상 63
2. 대통령지정기록물의 지정기준 및 지정절차 65
3. 대통령지정기록물의 열람·활용 72
제5장 결론 77
참고문헌 80
Abstract 86
〈표 1〉 대통령기록물 생산기관 18
〈표 2〉 생산구분에 따른 대통령기록물의 유형 19
〈표 3〉 공개여부에 따른 대통령기록물의 유형 20
〈표 4〉 1999년 이전 대통령기록물관리 관련 규정 및 주요내용 22
〈표 5〉 1999년 기록물관리법의 대통령기록물관리 관련 주요내용 23
〈표 6〉 대통령지정기록물 지정 범주 33
〈표 7〉 초대∼제15대 대통령기록물 소장 현황 37
〈표 8〉 16대 대통령기록물 이관현황 39
〈표 9〉 미국 대통령기록물 관련 법률의 발전과정 48
〈표 10〉 미국 ‘접근제한대통령기록물’의 지정 범주 50
〈표 11〉 대통령비서실의 대통령지정기록물 지정을 위한 세부기준 66
〈표 12〉 대통령지정기록물 지정대상 현황 보고 서식(안) 68
〈표 13〉 대통령지정기록물 유형별 지정대상 현황 보고 서식(안) 70
〔그림 1〕대통령지정기록물의 지정 및 관리 절차 33
초록보기 더보기
In the presidential system of government, the president of the Republic of Korea plays a significant role as a leader of country and executive branch. All of his duties, functions, and any related activities are recorded in documentary materials, called “the presidential records.” The South Korean presidents have concerned about the third party abusing the presidential records for their political purposes. In addition, the Korean presidents, who have neglected the importance of Records Management Act, don’t want any documents to be exposed to the public. As a result, the presidents started showing their immaturities by personally possessing or even discarding them.
Presidential Records Management Act, passed in 2007, becomes a foundation for the management of the Korean presidential documents to acknowledge the uniqueness of documents. Specially, restrictions on access to presidential records protect the documents from sensitive and political pressures. The main purpose of Restrictions on Access to Presidential Records is to promote production of presidential records and to maintain them well for the next generation.
And yet, a leak has been found on Restrictions on Access to Presidential Records to the public due to the case of the president Noh, Mu Hyun’s revealing his presidential records and “the rice subsidy” issue. These problems should be addressed immediately because there is a growing concern about them being considered as a symbol of devaluating the importance of presidential records, and we could experience another political abuse like in the past.
This thesis suggests proposing specific ways for organized and systematic maintenance on the Korean Restrictions on Access to Presidential Records Act to balance between disclosure and nondisclosure about the presidential records.
We first examined the laws of the United States about Restrictions on Access to Presidential Records of the Presidential Record Act that independently exists, which it goes along with the Korean Restrictions on Access to Presidential Records. Using real cases in the U.S., we examined and introduced tradition, background, and related political threats of the Presidential Records Act to understand the importance of balancing between protection and disclosure on presidential records.
Furthermore, we compared those examples in the U.S. with that in the Korean Restrictions on Access to Presidential Records, and found out the need of independent and responsible archivists of the nation and president in a proper position. An independent office should also be established and promoted like National Archives and Records Administration. There seem to be ambiguity on the standards about management of presidential records proposed by Presidential Records Management Act, and there should be specific guidelines to address that. Finally, we pointed out current problems related to custody and management of presidential records, and suggested possible improvements, such as guarantees to former presidents’ access to the documents.
In the thesis, however, we only dealt mainly with on-going subjects and proposed solutions to improve without a direct examination on Restrictions on Access to Presidential Records from the government office.
In conclusion, it is likely to encounter many practical problems in the management of Restrictions on Access to Presidential Records since the Korean Presidential Records Management Act was just passed. We should keep addressing those emerging problems through further study and create a reliable management system on Restrictions on Access to Presidential Records.
원문구축 및 2018년 이후 자료는 524호에서 직접 열람하십시요.
도서위치안내: / 서가번호:
우편복사 목록담기를 완료하였습니다.
* 표시는 필수사항 입니다.
* 주의: 국회도서관 이용자 모두에게 공유서재로 서비스 됩니다.
저장 되었습니다.
로그인을 하시려면 아이디와 비밀번호를 입력해주세요. 모바일 간편 열람증으로 입실한 경우 회원가입을 해야합니다.
공용 PC이므로 한번 더 로그인 해 주시기 바랍니다.
아이디 또는 비밀번호를 확인해주세요