생몰정보
소속
직위
직업
활동분야
주기
서지
국회도서관 서비스 이용에 대한 안내를 해드립니다.
검색결과 (전체 1건)
원문 있는 자료 (1) 열기
원문 아이콘이 없는 경우 국회도서관 방문 시 책자로 이용 가능
목차보기더보기
표제지
목차
Abstract 8
제1장 서론 10
제1절 연구의 목적 10
제2절 연구범위 및 방법 13
제2장 사형제도의 사적 고찰 15
제1절 사형제도에 관한 논거 15
제2절 서양의 사형역사 18
1. 고대의 사형제도 18
2. 중세의 사형제도 19
3. 근대 이후의 사형제도 20
제3절 우리나라의 사형제도 21
1. 고대사회 21
2. 삼국시대 21
3. 고려시대 23
4. 조선시대 23
5. 현대 25
제3장 사형 존폐론의 이론적 근거 34
제1절 사형 존폐론의 개관 34
제2절 사형존치론 35
1. 사형존치론의 법적·정책적 논거 38
1) 법률관념 38
2) 위하력 39
3) 사회계약설 41
4) 법 감정과 사회상태 42
5) 사형존치에 따른 보완적 장치 44
제3절 사형폐지론 44
1. 사형폐지론의 사상적 기초 46
1) 인간존중사상 46
2) 인도주의 51
3) 교도소 환경개선 52
4) 민영교도소의 확대 56
2. 사형폐지사상의 전개 57
1) 최초의 사형폐지운동 57
2) 19세기 이후 사형폐지운동 61
3. 사형폐지론의 근거 62
1) 종교적 견지 62
2) 범죄억제력의 부존재 76
3) 오판의 위험성 80
4) 사형제도의 악용 84
5) 응보적 법감정에 미충족 86
6) 사형제도의 위헌성 87
7) 피해보상을 이유로 하는 폐지론 88
제4절 소결 90
제4장 사형제도의 세계적 추세 92
제1절 사형폐지의 동향 93
1. 사형 폐지국 증가 추세 93
제2절 사형 집행의 동향 97
1. 일반 현황 97
2. 대륙별 현황 97
1) 아시아 97
2) 유럽 98
3) 아프리카 99
4) 북미 99
5) 중남미 100
6) 오세아니아 100
7) 대한민국 100
8) 주요 국가의 사형제도 101
제3절 사형폐지조약 102
제5장 사형폐지에 대한 대책 104
제1절 사형범죄의 축소 105
제2절 사형집행 유예제도의 도입여부 106
1. 긍정적인 면 107
2. 부정적인 면 108
제3절 사형의 대체형 108
1. 상대적 종신제도 108
2. 절대적 종신제도 110
3. 절대적 종신제의 문제점 111
1) 절대적 종신형 제도 자체의 문제점 및 위헌성의 문제 111
2) 수용질서의 문제 초래가능성 113
3) 교정사고 증가의 가능성 113
4) 교도관 업무과중의 가능성 114
4. 한시적 사형집행 유예제도 114
제4절 사형제도에 대한 제안 115
1. 사형조항의 영구적 폐지 115
2. 종신제 도입 119
1) 종신제도입을 위한 입법 및 법조계 동향 119
2) 광주고등법원결정 위헌법률심판제청신청 122
3) 종신제도에 대한 논의 124
3. 상대적 종신제도로 전환 127
4. 장기수 및 종신수의 인권보장 131
1) 장기수 및 종신수의 작업권 131
2) 장기수 및 종신수의 선거권 132
3) 장기수 및 종신수형자에 대한 국민연금 및 국민의료보험 적용 133
제6장 결론 134
참고 문헌 137
〈표 1〉 현행법상 사형규정 27
〈표 2〉 사형 미집행자의 형확정 연도별 인원 현황 55
〈표 3〉 사형 확정자들의 범죄유형 55
〈표 4〉 구약성경에 나타난 사형규정 현황 68
〈표 5〉 기본권에 반하는 위헌적 요소 88
〈표 6〉 법률이 어떤 범죄도 사형선고를 하지 않는 국가 93
〈표 7〉 주요 국가의 사형제도 101
초록보기 더보기
The history of human being is related to its crimes. The Bible which describes its origin starts with the stories of its crimes and criminals. The modern societies fight against the crimes in the circumstances the crimes are widespread.
The crimes and the punishments have continued until the formation of modern nations. And the societies have shown the weakness to the crimes of which skills have been more bold and cruel. The governing powers have developed the criminal laws to preserve the system of the nations and to protect the society and the individuals. The developments of the criminal laws have strengthened the levels of punishments with the development of execution of sentences. The punishments are important in maintaining of the nation's systems. Most societies depend on the expected effects of punishment to prevent the crimes.
The capital punishment is one of oldest punishments which existed before free or forfeit punishments. It might be effective as it takes away the criminal's life forever and control the people with its cruelty. In addition, it has been abused in the effectiveness that makes it easy to keep the societies in order.
It became questionable about the character of capital punishment, human being's position and dignity in the viewpoint of humanism as the human being's culture was progressed. It was argued that the modern capital punishment doesn't satisfy the expectation of general prevention against the criminals any more. The modern people think that it is not humanistic as it violates the human rights and aggravate the skepticism to the human dignity.
Therefore even the supporters of capital punishment have studied the effective methods of the capital punishment with the sympathy of its cruelty. But the abolishers of the capital punishment have studied the alternative punishments because the human dignity is not kept regardless of its method.
The insistence of abolishment has getting persuasive because the capital punishment is considered as the nation's too extreme punishment because of people's negative thoughts and its legal problems or contradiction. The persistence of the abolishment in advanced nations has achieved its legislation and the international agreements for the abolishment under the endeavors of international societies. Many modern nations tend to abolish the capital punishments and suggest the alternatives to it. The absolute whole life punishment without conditional releases is insisted in Korea in this context.
The human life has absolute value as the criteria of existence and it should not be means or an instrument for any other purposes. It has the most significant existent value and should not be compared with or replaced by other values. The purpose of the punishment is to attempt the socialization to recover the human dignity. The capital punishment should be abolished because it deprives one's own life though it accomplishes its purpose of prevention. The purpose of punishment should be justifiable, proper in methods, minimized in harms and balanced in laws. But the capital punishment is a non-humanistic punishment and doesn't satisfy any one.
This study reviews the biblical outlook of the legal bases underlining non-humanistic problems of the capital punishments. The Bible shows us the human's corruptions, the God's judgments and human's repentances. This coincides with the purpose of the punishment to provide the opportunity of betterment and to expect the socialization through the refinement. The nation should be reborn to prepare the advanced systems of punishments and abolish the capital punishment which damages human dignity and values guaranteed in the Constitution. The nation should open a corrective ways to refine the felonies by dropping 'the murder by nation's power performed under the fame of punishment.
참고문헌 (100건) : 자료제공( 네이버학술정보 )더보기
원문구축 및 2018년 이후 자료는 524호에서 직접 열람하십시요.
도서위치안내: / 서가번호:
우편복사 목록담기를 완료하였습니다.
* 표시는 필수사항 입니다.
* 주의: 국회도서관 이용자 모두에게 공유서재로 서비스 됩니다.
저장 되었습니다.
로그인을 하시려면 아이디와 비밀번호를 입력해주세요. 모바일 간편 열람증으로 입실한 경우 회원가입을 해야합니다.
공용 PC이므로 한번 더 로그인 해 주시기 바랍니다.
아이디 또는 비밀번호를 확인해주세요