생몰정보
소속
직위
직업
활동분야
주기
서지
국회도서관 서비스 이용에 대한 안내를 해드립니다.
검색결과 (전체 1건)
원문 있는 자료 (1) 열기
원문 아이콘이 없는 경우 국회도서관 방문 시 책자로 이용 가능
목차보기더보기
표제지
목차
I. 서론 7
1. 연구의 필요성 및 목적 7
2. 연구 방법 및 연구의 범위 9
1) 연구 방법 9
2) 연구의 범위 9
II. 시각문화의 개념과 성격 10
1. 시각문화의 개념 10
1) 문화(Culture)와 시각(Visual) 10
2) 시각문화(Visual Culture)의 개념 13
2. 시각문화(Visual Culture)의 특성과 영역 17
1) 시각문화의 특성 17
2) 시각문화의 영역 22
III. 시각문화교육 24
1. 시각문화교육의 필요성 24
2. 시각문화 교육과정 28
1) 연계적 교육과정 29
2) 상호작용적 교육과정 30
3) 현장 체험 교육과정 30
4) 간학문적인 교육과정 31
3. 시각문화교육의 함의 31
IV. 클레이 애니메이션을 통한 창의적인 지도방안 34
1. 클레이 애니메이션의 교육적 특징 34
2. 시각문화교육과 연계된 창의적인 지도의 실제 35
1) 클레이 애니메이션학습 지도방향 35
2) 클레이 애니메이션 학습 프로그램 37
3) 교수-학습 단계별 세안 39
4) 평가방법 53
V. 결론 59
참고문헌 62
Abstract 64
〈표1〉 모더니즘과 포스트모더니즘의 비교 14
〈표2〉 모더니즘과 포스트모더니즘 미술의 비교 15
〈표3〉 영상미디어교육의 교수-학습 설계의 주안점 37
〈표4〉 이해와 감상학습 과정 40
〈표5〉 기획 및 구상과정 43
〈표6〉 표현 및 제작과정 45
〈표7〉 제작 및 감상과정 46
〈표8〉 표현과 제작과정 49
〈표9〉 편집 51
〈표10〉 감상 및 발표 53
〈표11〉 2005학년도 미술 수행평가 척도안 55
〈표12〉 입체조형 : 영상미술 수행평가 척도안 55
〈표13〉 자기 평가표 56
〈표14〉 평가기준안 57
〈표15〉 상호 평가표 58
〈그림1〉 시각문화 연구와 관계하는 학문 21
〈그림2〉 시각문화의 영역 22
〈그림3〉 또 하나의 가족 41
〈그림4〉 강아지 똥 41
〈그림5〉 고무찰흙 펴 붙이기 47
〈그림6〉 영상 편집 51
〈그림7〉 음악 편집 51
초록보기 더보기
A great number of media materials can get it in daily lives, changes visually on society of people and sometimes even affect the economy of a nation. The youth than the information which is transmitted in a traditional way-in letters. Sensitive, and the image to decrease actively various acts and characteristics that former young people look are compared in the media.
Therefore, the media is belonging to it to parts of currently our daily life, and it is fact to be obvious that I was affecting it to formation of a sensitivity and the self from individuals.
In the modern art, the term expression is defined as something to be communicated within the daily lives and cultural coherence. The development of new means of media such as computer and its diffusion around the globe turned the individual expressions to things that are to be used in daily lives. It also encourages the individuals to use visual images as a method of communication. Under such circumstances, the education of art is discussed under the large category of cultural education.
When seen through such perspective, the education of art cannot be considered separately from the mass media. By providing the education on art, the students should be taught of how to decipher the visual images of mass media and understand the mutual connection between the mass media art. Not only that, the students should be taught of the skills which will enable them to consciously choose and reform the images accordingly to their intentions.
Visual culture art education is difficult to be studied with tactual sense, due to the artificiality of its materials. Since the model production in clay animation provides the tactual experience, the chance to develop ability to criticize the visual images of mass media, and the development of the ability to creatively and actively mold clay models, it is essential for the students to take clay animation lessons.
This treatise concentrates on the development of clay animation curriculum for high school students. Hence, it is based on the current curriculum, the purpose of this treatise are stated in the following:
Firstly, to discover the educational significance of visual culture art, which form the environment for the learners, and to justify the necessity of visual culture art education based on such fact.
Secondly, to set up a new recognition system for the current art curriculums in schools based on the proper understanding of visual culture art education.
Thirdly, to contribute to a new curriculum by developing a program for studies of clay animation based on the current art curriculum.
Therefore, this research, which intended to develop a model of clay animation curriculum appropriate high school art curriculums, was to seek for a practical method for a more constructive guidance for cultural visual art in schools based on the proper understanding of visual culture art.
원문구축 및 2018년 이후 자료는 524호에서 직접 열람하십시요.
도서위치안내: / 서가번호:
우편복사 목록담기를 완료하였습니다.
* 표시는 필수사항 입니다.
* 주의: 국회도서관 이용자 모두에게 공유서재로 서비스 됩니다.
저장 되었습니다.
로그인을 하시려면 아이디와 비밀번호를 입력해주세요. 모바일 간편 열람증으로 입실한 경우 회원가입을 해야합니다.
공용 PC이므로 한번 더 로그인 해 주시기 바랍니다.
아이디 또는 비밀번호를 확인해주세요