생몰정보
소속
직위
직업
활동분야
주기
서지
국회도서관 서비스 이용에 대한 안내를 해드립니다.
검색결과 (전체 1건)
원문 있는 자료 (1) 열기
원문 아이콘이 없는 경우 국회도서관 방문 시 책자로 이용 가능
목차보기더보기
표제지
목차
I. 서론 6
II. 이론적 배경 13
1. 마음이론 13
2. 마음 이론과 사회적 행동과의 관계 22
3. 정서 이해 25
4. 언어 26
III. 연구 목 표 29
IV. 연구 방법 30
1. 실험 대상 30
2. 실험 과제 30
1) 틀린 믿음 과제 31
2) 속임수 과제 33
3) 정서 외양 실제 과제 35
4) 사회적 기술 척도 38
5) 친사회성 행동 검사-교사 평정용 39
6) 또래 공격성-교사 평정용 39
7) 그림 어휘력 검사(Peabody PictureVocabulary Test-Revised) 40
3. 실험 절차 40
V. 연구 결과 41
VI. 논의 및 결론 45
참고문헌 53
부록 58
〈Abstract〉 71
〈표 1〉 유아의 성별에 따른 틀린 믿음,부정표면실제,긍정표면실제,외양실제과제,속임수과제,사회적 기술,또래공격성,친사회성,어휘의 차이 41
〈표 2〉 유아의 틀린 믿음,부정표면실제,긍정표면실제,외양실제과제,속임수과제,사회적 기술,또래공격성,친사회성,어휘의 평균 및 표준편차 42
〈표 3〉 유아의 틀린 믿음,부정표면실제,긍정표면실제,외양실제과제,속임수과제,사회적 기술,또래공격성,친사회성,어휘간의 상관관계 43
〈그림 1〉 틀린 믿음 위치 과제 -케�� 58
〈그림 2〉 틀린 믿음 위치 과제 -그림 59
〈그림 3〉 정서외양실제 과제 -부정적 정서를 숨기는 상황 60
〈그림 4〉 정서외양실제 과제 -긍정적 정서를 숨기는 상황 61
〈그림 5〉 정서외양실제 과제 -부정적 정서를 숨기는 상황 62
〈그림 6〉 정서외양실제 과제 -긍정적 정서를 숨기는 상황 63
초록보기 더보기
This study investigated the relationship between false belief, emotion and language and social behavior in five-year-old children. Forty children were tested by bocabulary test, false belief tasks(i.e., location change tasks), real and apparent emotional tasks and deception tasks. The social behaviors included pro-social behaviors, aggression, and social skill.
The result showed no sexual difference in performing each task. The correlation between false belief and emotional understanding was statistically significant. It meant that the understanding of mind is essential in interacting with others, and the higher the ability to understand mind is, the better one can infer the emotion of others.
The correlation between children's vocabulary level and deceitful understanding was also statistically significant. It showed that children's language abilities are necessary to deceit other people and are probably helpful to disguise their own intention.
The correlation between social skill and pro-sociality was also significant. It suggested that even though children could not fully understand other's mind or emotion, they could develop their social skills while interacting with other peers or teachers in a social world. These skills may be related with pro-social behavior as well.
원문구축 및 2018년 이후 자료는 524호에서 직접 열람하십시요.
도서위치안내: / 서가번호:
우편복사 목록담기를 완료하였습니다.
* 표시는 필수사항 입니다.
* 주의: 국회도서관 이용자 모두에게 공유서재로 서비스 됩니다.
저장 되었습니다.
로그인을 하시려면 아이디와 비밀번호를 입력해주세요. 모바일 간편 열람증으로 입실한 경우 회원가입을 해야합니다.
공용 PC이므로 한번 더 로그인 해 주시기 바랍니다.
아이디 또는 비밀번호를 확인해주세요