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논문명/저자명
한국기업과 일본기업의 환경경영에 대한 전략 사례연구 / 黃永梅 인기도
발행사항
경산 : 영남대학교 대학원, 2010.2
청구기호
TM 658 -10-156
형태사항
iii, 80 p. ; 26 cm
자료실
전자자료
제어번호
KDMT1201025934
주기사항
학위논문(석사) -- 영남대학교 대학원, 국제경영및무역상무, 2010.2. 지도교수: 배정한
원문

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표제지

목차

제1장 서론 6

제1절 연구배경, 방법 및 목적 6

제2절 선행연구 8

제3절 논문의 구성 11

제2장 환경경영의 이론적 배경 12

제1절 환경경영의 도입배경 12

제2절 환경경영의 개념정리 14

1. 환경경영 정의 14

2. 환경경영의 필요성 16

3. 환경경영의 목표 17

제3절 환경경영체제 18

1. 환경경영시스템의 정의 18

2. ISO 14001 인증제도 20

3. 환경친화기업지정 22

제3장 기업경쟁력으로서의 환경경영 24

제1절 기업과 환경경영 24

1. 기업과 환경문제 24

2. 기업의 환경경영 필요성 24

제2절 환경경영의 경쟁우위 26

제3절 환경경영과 기업의 경영성과, 재무성과 관계 29

제4장 환경경영의 전략 유형 31

제1절 그린생산 전략 32

제2절 그린 마케팅 전략 34

(1) 제품정책 35

(2) 유통정책 35

(3) 가격정책 36

(4) 의사소통 정책 36

제3절 그린 재무·회계전략 37

(1) 정부 37

(2) 보험회사 37

(3) 금융회사 38

(4) 자본시장 38

제5장 한국기업과 일본기업의 환경경영전략 사례 39

제1절 한국기업과 일본기업의 환경경영 현황 39

1. 한국기업의 환경경영 현황 39

2. 일본기업의 환경경영 현황 40

제2절 양국 환경친화기업의 환경경영전략 사례 43

1. 한국의 현대자동차 43

2. 일본 도요타자동차 46

3. 현대자동차와 도요타자동차의 환경경영전략 비교 49

4. 신일본제철 52

5. 포스코 57

제3절 고찰 및 시사점 59

(1) 경제적 측면 59

(2) 사회적 측면 59

(3) 환경적 측면 60

(4) 기업적 측면 60

제6장 결론 61

제1절 연구의 한계점 63

제2절 향후 발전방향 63

참고문헌 64

Abstract 66

〈표2-1〉 환경경영의 정의 15

〈표2-2〉 환경경영의 요인 16

〈표4-1〉 그린제품정책 이슈 35

〈표5-1〉 환경보고, 환경회계, 환경성과평가 현황 40

〈표5-2〉 현대자동차의 환경성과평가 45

〈표5-3〉 도요타지구환경헌장의기본정책 47

〈표5-4〉 도요타자동차와 현대자동차 환경경영전략 요약 49

〈표5-5〉 물류부분 지구온난화 대응 사례 54

〈표5-6〉 포스코 경영 실적 58

[그림2-1] 환경경영의 도입 배경 13

[그림2-2] 환경경영시스템 모델 18

[그림2-3] ISO14001 인증절차 21

[그림2-4] 환경친화기업 지정절차 23

[그림3-1] 부적절한 환경적 대응에 따른 기업의 위험요인 25

[그림3-2] 기업의 경영성과와 재무성과 관계모형 30

[그림5-1] 기업규모/연도별 ISO 14001 인증 현황 39

[그림5-2] 연도별 환경친화기업 지정현황 40

[그림5-3] 환경에 관한 경영방침의 제정 41

[그림5-4] ISO14001인증 취득현황 41

[그림5-5] 그린구매현황 42

[그림5-6] 환경보고서의 작성, 공표 42

[그림5-7] 환경회계 43

[그림5-8] 현대자동차의 환경경영 시스템 44

[그림5-9] 에너지 소비량의 추이 53

[그림5-10] CO₂배출량 추이 53

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The necessity to newly establish the most objective of company administration before 1990s like the productivity improvement, the profit rate through custom satisfaction and so forth was suggested as well as the necessity to newly establish the objective of the existing firm administration and the way to achieve it due to the domestic and foreign reinforcement of the environmental pressure on the company and the environment-oriented goods after the former 1990s.

These movement is being shown in the commercial surroundings of the company with a form of the international treaty and so forth, and particularly the International Standardization(ISO) is driving the standardization of the international environmental management regulation. The objective of this research under these backgrounds is to know what is the preferable and comparative-advantageous environment management which should be prepared as the worldwide first-class company by grasping the international trend of the environment management strategy field being aroused to domestic and foreign company, and to know how should the environment management policy and the achievement strategy to effectively run it.

The research method adopted by this research is a case analysis. The reason why I tried the case analysis is that the sample formation is not enough for the statistical analysis for the environment management is not general to the present companies, and that I think the qualitative approach through the case analysis is rather effective. I peformed this research by selecting 4 firms among the present representative firms relatively actively performing the environment management activity in Korean and Japanese Companies.

In the next research on the environment management system, it is necessary to develop the index which can objectify the environment outcome of the company, to analyze with the more detailed model than the model suggested by this research, to study about the environment management strategy type using many sample for each industry, to suggest the more detailed direction, the problem and its resolution way about the comparative advantage securing plan of the company through the environment management, to promote a joint study of the industry and the academic world in order to activate the research on the environment management, and to widely distribute the research result and the information on the environment management.

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