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표제지
ABSTRACT
목차
제1장 서론 13
제1절 연구의 배경 13
제2절 연구의 목적 15
제3절 연구의 범위 및 내용 16
1. 시·공간적 범위 16
2. 내용적 범위 16
제4절 연구의 구성 및 과정 18
제2장 이론적 고찰 19
제1절 테마공원의 개념 19
1. 용어의 정의 19
2. 농촌테마공원별 용어 정의 23
3. 농촌테마공원의 개념과 개발 방향 25
제2절 이용후 평가 연구 30
1. 이용후 평가의 정의 30
2. 이용후 평가의 발전 과정 34
3. 이용후 평가의 국내 연구 동향 35
4. 이용후 평가 모델 37
5. 이용후 평가 기법 40
제3절 이용자 특성 및 만족도에 관한 연구 44
제4절 이론적 고찰의 시사점 48
제3장 연구 방법론 49
제1절 연구의 개념적 틀 49
제2절 연구 변인의 설정과 측정 50
1. 만족도 50
2. 주제시행 기대도 50
3. 동기 51
제3절 자료수집 52
제4장 연구 결과 53
제1절 대상지 분석 53
1. 맥락적 분석 53
2. 용인 농촌테마파크 분석 56
제2절 기술 통계 분석 59
1. 인구통계학적 분석 59
2. 이용자 특성 분석 61
3. 이용자 방문 동기 및 이미지 분석 68
4. 이용자 만족도 분석 71
제3절 이용 만족도 모형 분석 81
1. 전체적인 만족도의 회귀모형 분석 81
2. 공원 이용전 예상과 공원 만족도 82
3. 공원 전체 만족도와 주제시행 기대도 84
4. 공원이용 목적에 따른 만족도 분석 85
제4절 전문가와 일반이용객의 차이 분석 87
1. 전체적인 만족도의 비교 87
2. 향후 조성방향에 대한 비교 88
3. 공원입장료에 대한 의견 89
제5장 결론 90
제1절 연구 결과 요약 90
제2절 연구의 시사점 93
참고문헌 95
부록 98
1. 설문서 99
2. 이용객 빈도 분석 데이터 102
〈표 1. 테마공원 유형별 분류〉 22
〈표 2. 이용후 평가의 과정 순환도〉 32
〈표 3. 이용후 평가 발전 과정〉 35
〈표 4. Ravinowitz 모델〉 38
〈표 5. Friedmann 모델〉 39
〈표 6. 설문지 조사 항목〉 52
〈표 7. 주요시설 현황〉 58
〈표 8. 이용객 성별 분포〉 59
〈표 9. 이용객 연령 분포〉 60
〈표 10. 이용객 직업 분포〉 60
〈표 11. 성별 이용 빈도〉 61
〈표 12. 연령별 이용 빈도〉 61
〈표 13. 성별 요일별 이용 시기〉 62
〈표 14. 연령별 요일별 이용 시기〉 62
〈표 15. 성별 이용 시간대〉 63
〈표 16. 연령별 이용 시간대〉 63
〈표 17. 성별 이용객 체류 시간〉 64
〈표 18. 연령별 이용객 체류 시간〉 64
〈표 19. 성별 이용시 동행자〉 65
〈표 20. 연령별 이용시 동행자〉 65
〈표 21. 성별 이용시 거리 분포〉 66
〈표 22. 연령별 이용시 거리 분포〉 66
〈표 23. 성별 가장 많이 이용하는 시설 장소〉 67
〈표 24. 연령별 가장 많이 이용하는 시설 장소〉 67
〈표 25. 성별 이용 목적〉 68
〈표 26. 연령별 이용 목적〉 68
〈표 27. 성별 이용전 예상 이미지〉 69
〈표 28. 연령별 이용전 예상 이미지〉 69
〈표 29. 성별 이용후 이미지〉 70
〈표 30. 연령별 이용후 이미지〉 70
〈표 31. 성별 시설 이용 비율〉 71
〈표 32. 연령별 시설 이용 비율〉 72
〈표 33. 성별 광장 이용 만족도〉 72
〈표 34. 연령별 광장 이용 만족도〉 72
〈표 35. 성별 휴게시설 만족도〉 73
〈표 36. 연령별 휴게시설 만족도〉 73
〈표 37. 성별 생태학습원 만족도〉 74
〈표 38. 연령별 생태학습원 만족도〉 74
〈표 39. 성별 체험학습장 만족도〉 75
〈표 40. 연령별 체험학습장 만족도〉 75
〈표 41. 성별 경관시설 만족도〉 76
〈표 42. 연령별 경관시설 만족도〉 76
〈표 43. 성별 시설 및 이용에 대한 전반적 만족도〉 77
〈표 44. 연령별 시설 및 이용에 대한 전반적 만족도〉 77
〈표 45. 성별 향후 조성 방향 의견〉 78
〈표 46. 연령별 향후 조성 방향 의견〉 79
〈표 47. 성별 입장료 징수 의견〉 80
〈표 48. 성별 입장료 징수 의견〉 80
〈표 49. 전체적인 만족도의 회귀모형 분석 결과〉 81
〈표 50. 시설별 이용전 예상과 만족도〉 83
〈표 51. 공원전체 만족도와 주제시행 기대도〉 84
〈표 52. 이용목적에 따른 만족도〉 85
〈표 53. 이용목적 만족도 분산분석〉 85
〈표 54. 전반적인 만족도 교차분석〉 87
〈표 55. 앞으로 조성방향 교차분석〉 88
〈표 56. 공원입장료에 대한 의견 교차분석〉 89
〈그림 1. 연구의 구성 및 과정〉 18
〈그림 2. 용인 농촌테마파크 권역별 조성도〉 56
초록보기 더보기
It requires that the needs of analysis about images which made by facilities and program users of Agricultural Theme Park which focused on agritourism by local governments.
According to the reason. this research tried to figure out guidelines about maintenance of Agricultural Theme Park and directions by satisfaction assessment model based on analysis of problems and satisfactions of customers after visiting Agricultural and Farm village Theme Park.
The area of research based on survey which answered by 470people of customers who visited the Agricultural Theme Park and experts of agriculture on Oct. 2009.
The survey contains entire satisfaction of Agricultural Theme Park facilities' pre-images and expectations before visiting Agricultural Theme Park and satisfaction according to the purpose.
And compared and analyzed of general satisfactions and Designation and Development of customers and experts and opinions of admission charges of Agricultural Theme Park which have nonprofit purpose.
According to the main results, the Agricultural Theme Park used for family unit because 83% of people visited with their families and 59.4% of people had a purpose for family picnic.
In this research, the results of regression models analysis about main facilities' wide satisfaction shows that customer satisfaction was influenced by satisfaction of rest areas and views so, it stands for customer satisfaction was influenced by purpose of visiting the Agricultural Theme Park and expectations of subjects of Agricultural Theme Park rather than satisfaction of park facilities.
In part of wide satisfaction of Agricultural Theme Park by pre-expectation and expectation about enforcement of subject images, the whole satisfaction doesn't influenced by enforcement of subject before or after visiting Agricultural Theme Park.
The satisfaction of Agricultural Theme Park depends on purpose of visiting.
As a result of Cross tabulation Analysis about whole satisfaction of public and experts there is an attentive differences came out because experts' satisfaction mostly stay at the middle level.
Cross tabulation Analysis between two groups about Designation and Development both are belongs to low level of the park focusing on public function of agriculture so it stands for that both groups are focusing on the part of rest area.
About the admission charges, the experts stayed at the area of free charge managing for public purpose so it also shows attentive difference statistically.
In view of the result, Agricultural Theme Park characterize by focusing on public rest area rather than quest for profit of business.
It requires that plan of maintaining park based on the character from the survey because local people's interests are increasing.
Consequently the Agricultural Theme Park should be suitable for customers' needs who visit park even though the park based on agriculture and farm village.
Presently people of jurisdiction usually visit the park so the park needs continuous maintenance plan like follow-up service for visiting of people who live in long distance.
This research important that suggest directions of managing and building the same type of park- Yongin Agricultural Theme Park which planning extension.
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