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표제지
목차
I. 서론 11
1. 연구의 필요성과 목적 11
2. 연구문제 및 연구방법 15
1) 연구문제 15
2) 연구방법 16
3) 연구가설 및 절차 17
3. 연구의 범위와 제한점 22
1) 연구의 범위 22
2) 연구의 제한점 23
4. 용어의 정의 24
1) 사회적 기업(Social enterprise) 24
2) 예비 사회적 기업 24
3) 사회적 기업가(Social entrepreneur) 24
4) 포로보노(ProBono) 25
II. 이론적 배경 26
1. 사회적 기업의 개념 26
1) 유럽의 사회적 기업 개념 28
2) 미국의 사회적 기업 개념 30
2. 사회적기업의 발생 배경 31
1) 유럽의 사회적 기업 발생 배경 31
2) 미국의 사회적 기업 발생배경 33
3. 각국의 사회적 기업 정책의 특성 34
1) 유럽의 사회적 기업 정책의 특성 35
2) 미국의 사회적 기업현황 정책의 특성 39
III. 한국 사회적 기업의 특성과 전개과정 41
1. 한국의 사회적 기업 개념 41
2. 한국의 사회적 기업 발생 배경 45
3. 한국 사회적 기업현황 및 정책 47
1) 인증기업 현황 47
2) 한국 사회적 기업 지원 정책현황 53
IV. 한국 문화예술분야 사회적 기업의 현황 및 도입 필요성 57
1. 공연예술단체 일반 현황 57
1) 공연단체 현황 57
2) 단체 창립년도 추이 58
3) 공연단체의 법적성격 59
2. 한국 공연단체 재정 현황 59
1) 연간 수입현황(2006년) 61
3. 한국의 공연단체 인력 현황 62
1) 공연단체 총 인력 63
2) 공연단체 단원 현황 64
3) 공연단체 지원인력현황 66
4. 문화예술분야 사회적 기업 도입필요성 68
1) 문화예술분야 사회적 기업 도입목적 68
2) 문화예술분야 사회적 기업 도입방향 69
5. 문화예술분야 사회적 기업 현황 70
1) 한국의 문화예술단체 사회적 기업 현황 70
2) 문화예술분야 사회적 일자리 현황 72
V. 문화예술분야 국내외 사회적 기업의 사례 연구 79
1. 외국의 문화예술분야 사회적 기업 79
1) 미국 79
2) 영국 82
2. 한국의 문화예술분야 사회적 기업 87
1) 노리단(noridan) 87
2) 자바르떼 90
3) 티팟 93
3. 외국과 한국의 문화예술분야 사회적 기업 특성 99
VI. 연구모형 및 분석결과 101
1. 연구모형 101
2. 조사방법 102
1) 조사대상 102
2) 조사도구 102
3) 조사절차 105
4) 자료처리 106
3. 분석결과 107
1) 사회적 기업 관련 문화예술단체 인지에 따른 차이 122
2) 문화예술단체 경영진이 생각하는 경영의 우선순위 126
3) 사회적 기업 전환에 따른 문화예술단체 활성 여부 139
4) 문화예술단체의 사회적 기업 전환에 따른 사회효과 141
4. 가설검증 및 논의 146
1) 사회적 기업 관련 문화예술단체와 일반문화예술단체의 인지차이 146
2) 문화예술단체 경영진이 생각하는 단체 경영에 있어 우선순위 149
3) 사회적 기업 전환에 따른 문화예술단체 활성 여부 152
4) 사회적 기업 전환에 따른 사회적 효과 154
VII. 결론 및 발전방향 156
1. 결론 156
1) 문화예술단체의 사회적 기업 전환을 위한 진흥방안 156
2) 바람직한 문화예술분야 사회적 기업을 위한 제안 159
2. 연구의 제언 161
참고문헌 163
Abstract 173
부록 177
[부록 1] 설문지 177
[부록 2] 문화예술분야 사회적 기업 인증 문화예술단체 182
표 1. NPO와 사회적 경제의 차이점 비교 27
표 2. 유럽 사회적 기업 개념의 경제적 기준 29
표 3. 유럽 사회적 기업 개념의 사회적 기준 29
표 4. EMES 사회적기업의 기준 35
표 5. 국가별 사회적 기업정책 현황 38
표 6. 사회적 기업 역사적 배경과 사회 환경에 따른 분류 47
표 7. 사회적 기업 설립 및 운영에 관한 지원 현황 54
표 8. 공연시설 총수입/지출 추정값 60
표 9. 총 인력수 추정값 62
표 10. 문화예술분야 사회적 기업 현황 70
표 11. 사회적일자리 참여단체 현황 72
표 12. 지역별현황 73
표 13. 사회적 일자리 참여단체 사업 특성별 법적현황 74
표 14. 문화예술 사회적 일자리 참여사업 유형별 현황 77
표 15. 국가별 사회적 기업 유형 및 특성 86
표 16. 사업영역 88
표 17. 주요연혁 89
표 18. 사업영역 91
표 19. 주요연혁 92
표 20. 사업방향 94
표 21. 사업영역 95
표 22. 주요연혁(문화예술교육) 97
표 23. 주요연혁(지역문화기획) 97
표 24. 주요연혁(전시/출판기획) 98
표 25. 주요연혁(지역연구사업) 98
표 26. 주요연혁(홍보마케팅 및 사이트기획) 99
표 27. 주요연혁(문화콘텐츠 기획 및 연구사업) 99
표 28. 설문지의 구성 103
표 29. 조사대상의 일반적 사항 108
표 30. 소속된 기관유형에 따른 응답자의 일반적 사항의 차이 110
표 31. 소속 집단 111
표 32. 문화예술단체 경영진 직위에 따른 응답 차이 112
표 33. 문화예술단체 경영진 응답 차이 113
표 34. 신뢰도 분석 113
표 35. 소속된 기관에 관한 사항 114
표 36. 기관 근로자수(계약직, 일용직포함) 115
표 37. 기관 근로자의 정규직(4대 보험) 인원 116
표 38. 소속기관 유형 116
표 39. 소속된 기관의 재직 기간 117
표 40. 집단에 따른 기관 근로자수(계약직, 일용직포함) 118
표 41. 집단에 따른 기관 근로자의 정규직(4대 보험) 인원 119
표 42. 집단에 따른 소속된 기관 유형 120
표 43. 집단에 따른 소속된 기관의 재직 기간 121
표 44. 사회적 기업에 관한 인지도 122
표 45. 집단에 따른 사회적 기업 인지 정도 차이 123
표 46. 가장 필요하다고 생각하는 항목(1순위) 126
표 47. 가장 필요하다고 생각하는 항목(2순위) 127
표 48. 가장 필요하다고 생각하는 항목(3순위) 128
표 49. 가장 필요하다고 생각하는 항목(4순위) 129
표 50. 가장 필요하다고 생각하는 항목(5순위) 129
표 51. 문화예술단체 경영에 있어 가장 필요하다고 생각하는 항목(1순위) 130
표 52. 문화예술단체 경영에 있어 가장 필요하다고 생각하는 항목(2순위) 131
표 53. 문화예술단체 경영에 있어 가장 필요하다고 생각하는 항목(3순위) 132
표 54. 집단에 따른 소속 기관에 관한 사항 차이 133
표 55. 집단에 따른 기관의 모금 전담 부서가 있는지 여부 135
표 56. 집단에 따른 기관에 앞으로 모금 전담 부서를 둘 의향이 있는지 여부 136
표 57. 집단에 따른 모금전문가 교육을 받은 사실이 있는지 여부 137
표 58. 집단에 따른 모금전문가 교육을 받을 의향이 있는지 여부 138
표 59. 문화예술단체의 사회적 기업으로의 전환과 미래발전 가능성과의 상관관계 139
표 60. 문화예술단체의 사회적 기업 전환에 따라 발생될 수 있는 사회효과 141
표 61. 문화예술단체의 사회적 기업 전환에 따라 발생될 수 있는 사회효과 차이 143
그림 1. 연구변인 모형 18
그림 2. 연구절차 20
그림 3. 사회적 개념의 유형 44
그림 4. 사회적 기업의 스펙트럼 44
그림 5. 예비 사회적 기업 육성 과정 46
그림 6. 사회적 기업 신청 및 인증기관 수 48
그림 7. 지역별 인증기관 수 49
그림 8. 업종별(분야) 현황 50
그림 9. 조직형태 별 현황 51
그림 10. 회 차별 전체 유급근로자 수 52
그림 11. 회 차별 평균 유급근로자 수 52
그림 12. 현재 한국 사회적 기업 모형 56
그림 13. 한국의 바람직한 사회적 기업 모형 56
그림 14. 법적 성격별 창립일자 58
그림 15. 2006년도 공연단체 연간 총 수입/지출 구성 60
그림 16. 공연단체 단원 및 지원인력 (평균) 63
그림 17. 문화예술단체 사회적 기업 지역별 분포도 71
그림 18. 이론적 연구모형 101
초록보기 더보기
This study aimed to analyze the development strategy for the conversion of cultural arts organizations into social enterprises. Regarding the subject and method of the study, it selected executives of general cultural arts organizations and of social enterprise-related cultural arts organizations as well as experts of social enterprises as its subject, and performed the interview and survey by using "Focus Group Interview" to look into difficulties in operating current cultural arts organizations. In addition, this study was conducted to analyze improvement methods for the conversion of sound cultural arts organizations into social enterprises along with social effects that the conversion of cultural arts organizations into social enterprises brings about, in various respects through the difference in perception of the social enterprise regarding the requirements for operating cultural arts organizations of initial social enterprises.
As to the theoretical background, the study examined the concept and background of internal and external social enterprises and their conditions, and analyzed the need of adoption of the conversion of cultural arts organizations into social enterprises and their domestic and overseas cases.
This study was largely divided into the following three questions.
(1) What is the difference in the social enterprise perception of executives in cultural arts organizations as an improvement plan for the conversion of Korean cultural arts organizations into social enterprises?
(2) What are the respective problems in operating social enterprise-related cultural arts organizations and general cultural arts organizations, and what do executives need for improvement plans the most and what are their alternatives?
(3) How are the social effects of the conversion of cultural arts organizations into social enterprises on overall Korean society?
According to the results of the study, the question (1) showed a low perception of executives in general cultural organizations about the social enterprise, while that of executives in social enterprise-related cultural art organizations was high in the general perception such as the concept of social enterprises and certificate procedures but was low in the area requiring professionalism like law, accounting, and human resources affairs/labor. As those results were adopted in the process establishing the hypothesis, the lack of professionalism about management of executives in cultural arts organizations was anticipated. To solve this, it needs to make systematical education about social enterprises targeting executives in cultural arts organizations ahead of the conversion of cultural arts organizations into social enterprises.
The question (2) found out that the most important thing for the operation of executives in general and social-related cultural arts organizations was fundraising. This is not only limited to cultural arts organizations. Non-profit organizations or especially social enterprises consider fundraising most important. Fundraising is closely related to sustainability of organizations.
The question (3) looked into social effects according to the conversion of cultural arts organizations into social enterprises in various respects. In particular, the social effects by the conversion of cultural arts organizations into social enterprises showed high relations in potential of the cultural arts education field. This means that it has high educational effects in the social entrepreneurship and social responsibility of social enterprises.
The reason why this study looked into the fixed executives in cultural arts organizations as its subject is that the key successful factor of social enterprises is social entrepreneurs' role until the present in America and worldwide. The executives of the organizations or cultural arts organizations of social enterprises need to have exact social entrepreneurship in social aim and service for the conversion of cultural arts organizations into social enterprises. To this end, the systematic professional education system is required for executives in cultural arts organizations by developing programs that are able to awaken social entrepreneurship beyond the government's simple information education and knowledge education about social enterprises.
This study aims to purpose the following three summaries for the desirable conversion of cultural arts organizations into social enterprises.
First, it is to suggest creating the fundraising department.
Second, it is to suggest fundraising and education using a specialized fundraising consulting enterprise.
Third, it is to suggest a new concept of social culture marketing.
The direction of the follow-up study is to look at social enterprises of cultural arts organization not simply but from a new viewpoint, so it needs to need reinterpret academically by approaching the aspects of social and cultural arts. In addition, the studies on social entrepreneurs, ProBono activities, and cooperation(governance) between sectors are required to maintain sustainability of social enterprises. Besides, the study on a new concept of social culture marketing will be helpful to promote and develop the conversion of cultural arts fields into social enterprises.
Lastly, it is hoped that the conversion of cultural arts organizations into social enterprises will serve as a role that gives a mentally bigger message to Korean society.
참고문헌 (127건) : 자료제공( 네이버학술정보 )더보기
원문구축 및 2018년 이후 자료는 524호에서 직접 열람하십시요.
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