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표제지
목차
제1장 서론 10
제1절 연구 목적 10
1. 문제 제기 10
2. 연구 목적 12
제2절 연구범위 및 구성 13
1. 연구의 범위 13
2. 연구의 구성 14
제2장 이론적 고찰 17
제1절 러시아 관광시장의 특성과 잠재력분석 17
1. 러시아관광객의 방한관광시장의 현황 17
2. 러시아관광객의 방한관광시장의 특성 20
3. 러시아관광객의 방한관광시장의 잠재력 22
제2절 국제관광 24
1. 국제관광의 개념 24
2. 국제관광객의 특성 25
3. 국제관광의 전망 27
제3절 잠재관광시장 29
1. 잠재관광시장의 개념 29
2. 잠재관광시장분석의 현대적 의의 30
3. 잠재관광시장의 과제와 전망 31
제3장 연구 설계 및 방법 33
제1절 연구모형 정립 33
1. 연구 모형 33
2. 변수 선정 및 측정도구 개발 36
제2절 가설 설정 36
1. 러시아관광객에 대한 제도적 지원요인이 관광시장활동 인식요인에 미치는 영향 37
2. 러시아관광객에 대한 제도적 지원요인이 국제관광 활성화 평가변수에 미치는 영향 38
3. 러시아관광객의 관광시장활동 인식요인이 국제관광 활성화 평가변수에 미치는 영향 38
4. 국제관광 활성화에 의한 군집분류 및 군집특성 평균차이 39
5. 군집별 교차기술분석에 의한 관광시장세분화 39
제3절 변수선정 및 조사방법 제시 40
1. 변수의 선정 40
2. 표본설계와 자료수집 42
3. 자료의 분석방법 43
제4장 분석결과 및 해석 48
제1절 측정도구의 검정 48
1) 타당성 검정 51
2) 신뢰성 검정 54
제2절 분석결과 56
1. 러시아관광객에 대한 관광제도적 지원요인이 관광시장활동 인식요인에 미치는 영향도 평가 56
2. 러시아관광객에 대한 관광제도적 지원요인이 국제관광 활성화 변수에 미치는 영향도 평가 60
3. 러시아관광객의 관광시장활동 인식요인이 국제관광 활성화변수에 미치는 영향도 평가 64
4. 국제관광 활성화변수에 의한 군집 분류 및 군집 특성 67
5. 군집별 교차기술분석 70
제5장 결론 및 시사점 79
제1절 연구결과의 요약 79
제2절 논의 및 한계점 82
參考文獻 85
Abstract 89
〈부록〉 91
〈표 2-1〉 러시아 출입국 관광통계 19
〈표 2-2〉 경쟁국으로의 여행특성 21
〈표 2-3〉 분류별 국제관광객의 정의 26
〈표 2-4〉 각국의 러시아관광객 유치활동 32
〈표 3-1〉 설문지의 구성 42
〈표 3-2〉 자료의 분석방법 44
〈표 3-3〉 러시아관광객에 대한 관광제도적 지원변수 45
〈표 3-4〉 러시아관광객의 관광시장활동 인식변수 46
〈표 3-5〉 국제관광 활성화변수 47
〈표 4-1〉 인구통계학적 특성 분포 49
〈표 4-2〉 러시아관광객에 대한 관광제도적지원 인식요인의 구성타당성 및 신뢰성 검정 52
〈표 4-3〉 관광시장활동 인식요인의 구성타당성 및 신뢰성 검정 53
〈표 4-4〉 러시아관광객에 대한 관광제도적 지원요인 및 관광시장활동 인식요인간의 상관관계 55
〈표 4-5〉 러시아관광객의 관광시장활동 인식요인에 대한 제도적지원요인의 영향도 분석 57
〈표 4-6〉 러시아관광객에 대한 관광제도적 지원요인과 국제관광 활성화변수의 상관관계 61
〈표 4-7〉 러시아관광객에 대한 관광제도적 지원요인이 국제관광 활성화에 미치는 영향검정 63
〈표 4-8〉 러시아관광객의 관광시장활동 인식요인과 국제관광 활성화변수와의 상관관계 65
〈표 4-9〉 러시아관광객의 관광시장활동 인식요인이 국제관광 활성화에 미치는 영향 검정 66
〈표 4-10〉 군집분류에 의한 국제관광 활성화군집의 추출과 각 변수간의 사후 검증〈1단계〉 68
〈표 4-11〉 국제관광 활성화변수 군집별 인구통계학적 특성 72
〈표 4-12〉 국제관광 활성화변수 군집별 제도적 지원의 특성 75
〈표 4-13〉 국제관광 활성화변수 군집별 관광시장활동의 특성 78
〈그림 1-1〉 연구 설계도 16
〈그림 3-1〉 러시아관광객에 대한 제도적 지원요인과 관광시장활동 인식요인이 국제관광 활성화에 미치는 단계별 적용 모형 35
초록보기 더보기
Russia, selected as the subject of this research possesses not only high purchasing power, but also active tourism activity. However, Korea has fallen into a stagnated tourism site with gradually decreasing tourists due to lack of differentiated strategy aimed at rapidly changing international tourism market. Now in case Korea fails to efficiently confront the demands of the russian tourists and not actively cope with the changing international tourism market, there is a possibility it will fail as a international tourism site for a certain period. Especially as tourism sites are rapidly moving to competitive locations such as Japan, Thailand or China these days, the reality in Korea is that the tourism site is gradually becoming stagnated as a result.
Therefore, this research selected Russia as the sample subject as a new target market to revive stagnated Korean tourism market with russia tourists, who are rising as the recent prospective potential tourism market under the belief that it is the best proposal to activate Korea as a international tourism site. This was a choice from a perspective to efficiently prepare for the demand of russian tourists, who are in tendency of increasing not only domestically but also internationally, in terms of national tourism policy.
Based on the results of the analysis, this paper discusses strategic solutions to activate overall international tourism, search for the validity and possibility of Korea as international tourism site, and then proposes the conclusions as following by judging that finding out this paper's limits is important.
First, to secure the recognition of Russian tourists, which is a theme of this paper with a proposal made in terms of activating international tourism policy, establishing a strategy should be observed and considered at a political level to active general international tourism, which is not possible by not only a partial effort made by the local community.
Second, to appropriately confront to Russian tourists who have high purchasing power and active tourism activity in realty as the results of the analysis in this paper, current infrastructure must change largely. Also, the discussions of whether or not Korea is the only city with high preference for long-term individual tourism and recreation·relaxation by Russian tourists must be argued as a thesis of important researches to be made in the future.
Third, discussion for activating international tourism by combining Russian tourists, who are tourism consumers who are rising as the new tourism class, which is its largest strength, must be made at a timely manner and considered as a proper research thesis. Thus, based on the values made by objective cause-and-effect analysis inferred by approaching this research, I believe a strategy to develop an optimum reasonable international tourism industry can be established by forecasting accurate demand of Russian tourists, the population.
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