생몰정보
소속
직위
직업
활동분야
주기
서지
국회도서관 서비스 이용에 대한 안내를 해드립니다.
검색결과 (전체 1건)
원문 있는 자료 (1) 열기
원문 아이콘이 없는 경우 국회도서관 방문 시 책자로 이용 가능
목차보기더보기
표제지
목차
Abstract 7
Ⅰ.서론 9
1.1. 연구의 필요성 및 목적 9
1.2. 연구과제 10
1.3. 연구의 제한점 11
Ⅱ. 이론적 배경 12
2.1. 읽기와 초등 영어 읽기 지도 12
2.1.1. 읽기의 개념 12
2.1.2. 초등영어와 읽기 지도 13
2.2. 영어 동화와 초등영어 읽기 지도 14
2.2.1. 동화의 특성 14
2.2.2. 영어 동화의 선정 기준 16
2.2.3. 동화를 통한 영어학습 19
2.3. 영어노래 및 챈트를 이용한 읽기 지도 21
2.3.1. 영어학습에 미치는 효과 21
2.3.2. 노래 및 챈트 선정 기준 23
2.3.3. 노래 및 챈트 지도의 절차 24
2.4. 선행연구 26
2.4.1. 노래 및 챈트와 읽기의 효과에 대한 연구 26
2.4.2. 노래와 동화 27
2.4.3. 챈트와 동화 28
Ⅲ. 연구방법 30
3.1. 연구 참여자 30
3.2. 연구 도구 30
3.2.1. 사전 평가지 31
3.2.2. 사후 평가지 32
3.3. 자료 수집 절차 33
3.3.1. 수업내용 33
3.3.2. 수업절차 34
3.4. 자료 분석 36
Ⅳ. 연구 결과 분석 및 논의 38
4.1. 사전 읽기 능력 동질성 검증 38
4.2. 사후 평가 결과 39
4.2.1. 사후 읽기능력 평가 결과 39
4.2.2. 사후 어휘능력 평가 결과 40
4.2.3. 사후 내용이해능력 평가 결과 41
4.3. 사전·사후평가 점수 비교 42
4.3.1. 저학년의 사전·사후평가 점수 비교 43
4.3.2. 고학년의 사전·사후평가 점수 비교 44
4.4. 논의 45
Ⅴ. 결론 및 제언 48
참고문헌 50
부록 54
부록 1. 사전 어휘 평가지 (2학년) 54
부록 2. 사전 읽기 평가지 (2학년) 56
부록 3. 사전 어휘 평가지 (5학년) 60
부록 4. 사전 읽기 평가지 (5학년) 62
부록 5. 사후 어휘 평가지 (2학년) 66
부록 6. 사후 읽기 평가지 (2학년) 69
부록 7. 사후 어휘 평가지 (5학년) 73
부록 8. 사후 읽기 평가지 (5학년) 76
〈표 1〉 연구 참여자의 구성 30
〈표 2〉 사전 평가지 구성 31
〈표 3〉 사후 평가지 구성 32
〈표 4〉 2학년 선정 동화 목록 표 34
〈표 5〉 5학년 선정 동화 목록 표 34
〈표 6〉 연구 및 수업계획 35
〈표 7〉 실험집단과 통제집단의 차시별 수업 절차 36
〈표 8〉 사전 읽기 능력 평가 점수에 대한 기술통계량 38
〈표 9〉 사전 읽기 능력 평가 점수에 대한 독립표본 t-검정 결과 39
〈표 10〉 사후 읽기능력 평가 점수에 대한 기술 통계량 39
〈표 11〉 사후 읽기능력 평가 점수에 대한 독립표본 t-검정 결과 40
〈표 12〉 사후 어휘능력 평가 점수에 대한 기술통계량 40
〈표 13〉 사후 어휘능력 평가 점수에 대한 독립표본 t-검정 결과 41
〈표 14〉 사후 내용이해능력 평가 점수에 대한 기술통계량 41
〈표 15〉 사후 내용이해능력 평가 점수에 대한 독립표본 t-검정 결과 42
〈표 16〉 저학년의 사전·사후 평가 점수의 기술 통계량 43
〈표 17〉 저학년의 사전·사후 평가 점수의 대응표본 t-검정 결과 43
〈표 18〉 고학년의 사전·사후 평가 점수의 기술 통계량 44
〈표 19〉 고학년의 사전·사후 평가 점수의 대응표본 t-검정 결과 45
초록보기 더보기
English songs and chants have emerged as an effective tool for teaching English to elementary school students. These days, there are lots of English storybooks with songs or chants in the English libraries and English experience rooms of elementary and middle schools.
Therefore, this study examines the effects of English storybooks with songs or chants on reading ability. For the study, two classes were selected from the 2nd and 5th grades of one elementary school in the city of Pusan, each grade containing an experimental group and a control group. English story books with songs or chants were read to the experimental group, whereas English story books were read to the control group only through storytelling. Two groups of 5th grade classes and two groups of 2nd grade classes were asked to take pre-tests and the equality of each group was verified. The study was conducted during their English lessons and morning period for about 10 weeks in the fall of 2009. The results of the study are as follows.
First, according to the results of the post-tests, by an independent samples t-test, the experimental groups did not show meaningful differences compared with the control groups in their English reading ability.
Second, according to the results of the post-tests, by an independent samples t-test, there were no meaningful differences between the lower and the upper grade groups in English reading ability.
Third, when analyzing the paired sample t-test with the pre- and post-tests, in the case of the lower grade-experimental group there was statistically meaningful improvement in vocabulary. In the case of the lower grade-control group, there was also a statistically meaningful improvement in word comprehension. On the other hand, in the case of the upper grade, the control group, reading with storytelling led to a statistically meaningful improvement in comprehension ability.
It is suggested that if learners read English storybooks with songs or chants through efficient strategies and various activities, this will lead to positive effects. I hope that further studies will examine the effects of reading English storybooks with songs or chants on phonics ability.
원문구축 및 2018년 이후 자료는 524호에서 직접 열람하십시요.
도서위치안내: / 서가번호:
우편복사 목록담기를 완료하였습니다.
* 표시는 필수사항 입니다.
* 주의: 국회도서관 이용자 모두에게 공유서재로 서비스 됩니다.
저장 되었습니다.
로그인을 하시려면 아이디와 비밀번호를 입력해주세요. 모바일 간편 열람증으로 입실한 경우 회원가입을 해야합니다.
공용 PC이므로 한번 더 로그인 해 주시기 바랍니다.
아이디 또는 비밀번호를 확인해주세요