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표제지

목차

제1장 서론 6

제1절 연구배경 및 목적 6

제2장 이론적 배경 9

제1절 선행연구 9

1. 지속가능성과 지속가능한 발전 9

2. 환경경영의 개념 12

3. GRI 가이드라인 14

4. 환경경영의 전략유형 및 분석 17

제3장 연구 방법론 23

제4장 실증분석 27

제1절 기업의 환경경영 평가 사례 27

1. A사의 녹색경영 성과 결과 27

2. Y사의 녹색경영 성과 결과 29

3. H사의 녹색경영 성과 결과 31

4. L사의 녹색경영 성과 결과 34

5. S사의 녹색경영 성과 결과 36

제2절 기업의 환경경영전략의 변화 39

제5장 결론 43

참고문헌 46

부록 48

[첨부 1] 국내 녹색경영 기준 및 지표(안) 48

[첨부 2] 국내 녹색경영 세부지표별 체크포인트 총괄표 50

[첨부 3] 기업들의 모형변수 비교 현황 54

ABSTRACT 55

표목차

〈표 1〉 GRI 보고서 내용 15

〈표 2〉 윈제미우스와 군트람(Winsemius & Guntram)의 전략유형 18

〈표 3〉 헌트와 오스터(Hunt & Auster)의 전략단계별 프로그램 19

〈표 4〉 스테거(U.Steger)의 전략 모형 21

〈표 5〉 국내 녹색경영 기준 및 지표 25

〈표 6〉 A사의 녹색경영 성과 결과 27

〈표 7〉 Y사의 녹색경영 성과 결과 29

〈표 8〉 H사의 녹색경영 성과 결과 32

〈표 9〉 L사의 녹색경영 성과 결과 34

〈표 10〉 S사의 녹색경영 성과 결과 36

〈표 11〉 녹색경영 성과결과 비교 39

〈표 12〉 녹색경영 성과결과 변수 비교 40

〈표 13〉 ‘06년 기업의 환경경영전략 유형 41

〈표 14〉 ‘10년 기업의 환경경영전략 유형 41

초록보기

The purpose of this study, as the world's leading business firms do possess good environmental management will be any, to operate them effectively strategies for environmental management policies and practices whether or not to have any face is to present. In this study, for it first, the domestic companies in the emerging field of environmental management strategy, business performance analysis of the green, and secondly, our country critical to companies' environmental management strategy through the Environmental Management Strategy Analysis of how the industry is applied to the type of By examining whether firms' future direction for environmental management practices will be used as proposed. The purpose of this study, presented earlier in the attainment of national importance in this study range from business activities in the company's management is concerned with environmental management. Environmental management activities for the operation of the environmental management system management activities, environmental pollution and for managing the technical and engineering activities, including social activities, but all the indicators in this study using green business five years, after evaluating the changes in corporate To evaluate the change in strategy.