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표제지
목차
제1장 서론 9
제1절 문제제기 및 연구배경 9
제2절 연구목적 11
제3절 연구범위 및 진행절차 12
제4절 논문의 체계 13
제2장 이론적 배경 14
제1절 뮤지컬산업의 현황 14
1. 뮤지컬의 정의 및 발달사 14
2. 뮤지컬의 구분 22
3. 뮤지컬 산업의 규모 25
4. 뮤지컬 산업의 특징 28
제2절 뮤지컬 선택 속성 32
1. 구매의사결정단계 32
2. 선행연구의 뮤지컬 선택 속성 34
3. 뮤지컬 선택 속성의 도출 35
제3절 뮤지컬 관객의 세분화 40
1. 시장 세분화 40
2. 뮤지컬 관객의 세분화 선행연구 42
제3장 연구 설계 45
제1절 컨조인트 분석 45
1. 컨조인트 분석의 개념 45
2. 컨조인트 분석의 절차 47
제2절 연구진행 절차와 분석도구 50
1. 연구진행 절차 50
2. 분석과정별 분석도구 53
제3절 설문 구성과 항목 55
1. 설문 구성 55
2. 설문 항목 57
제4장 실증분석 59
제1절 자료수집 59
제2절 표본의 특성 60
1. 인구통계학적 특성 60
2. 뮤지컬 관람실태 62
제3절 설문문항의 타당도와 신뢰도 67
제4절 컨조인트 및 군집분석 73
1. 컨조인트 분석 73
2. 군집분석 75
3. 군집의 특성 80
제5절 뮤지컬 작품 선정 90
1. 전체에서의 뮤지컬 작품 선정 90
2. 군집별 뮤지컬 작품 선정 92
제5장 결론 94
제1절 연구 요약 94
제2절 연구의 시사점 97
제3절 연구의 한계점 98
[참고문헌] 99
Abstract 103
[부록1] 설문지 106
〈표 2-1〉 세계의 유명 뮤지컬 17
〈표 2-2〉 한국 뮤지컬의 효시 작품 비교 19
〈표 2-3〉 국내외 뮤지컬 규모 비교 26
〈표 2-4〉 작품 초연 당시의 제작비용과 제작 규모 29
〈표 2-5〉 뮤지컬 성격에 따른 티켓가격의 차이 31
〈표 2-6〉 시장세분화의 기준 41
〈표 2-7〉 관극 동기 유형과 작품 선호 유형간의 관계 42
〈표 2-8〉 연극 및 뮤지컬 관람객 재구분 43
〈표 3-1〉 설문지에 사용된 작품, 광고, 가격, 공연장 설명 표 57
〈표 3-2〉 설문지에 사용된 뮤지컬 관람동기 설문항목 58
〈표 4-1〉 표본의 인구 통계학적 특성 61
〈표 4-2〉 표본의 뮤지컬 관람실태-1 63
〈표 4-3〉 표본의 뮤지컬 관람실태-2 64
〈표 4-4〉 입장권 구매실태 66
〈표 4-5〉 뮤지컬 관람동기 설문문항의 평균과 표준편차 68
〈표 4-6〉 KMO와 Bartlett의 검정값 69
〈표 4-7〉 뮤지컬 관람동기 설문문항의 요인분석 결과 70
〈표 4-8〉 뮤지컬 관람동기 설문문항의 요인별 문항 내용 71
〈표 4-9〉 뮤지컬 관람도기 요인별 문항의 신뢰도분석 72
〈표 4-10〉 컨조인트 분석 결과(전체) 73
〈표 4-11〉 군집 분석 결과 75
〈표 4-12〉 군집별 뮤지컬 선택의 효용과 중요도 76
〈표 4-13〉 인구통계학적 특성별 군집별 교차분석 81
〈표 4-14〉 재 코딩된 인구통계학적 특성별 군집별 교차분석 85
〈표 4-15〉 재 코딩된 뮤지컬 관람실태별 군집별 교차분석 86
〈표 4-16〉 군집별 입장권 가격에 대한 분산분석 87
〈표 4-17〉 군집별 뮤지컬 관람동기에 대한 분산분석 88
〈표 4-18〉 군집별 특성 89
〈표 4-19〉 전체에서 가상 뮤지컬 작품 시뮬레이션 결과 92
〈표 4-20〉 가상 뮤지컬 작품의 군집별 시장점유율(Max Utility기준) 93
〈표〉 뮤지컬 설명 109
[그림 2-1] 소비자 구매의사 결정 5단계 32
[그림 2-2] 뮤지컬 속성별 중요도 35
[그림 3-1] 연구진행 절차도 52
[그림 3-2] 분석과정과 분석도구 53
[그림 3-3] 설문지에 사용된 11개의 뮤지컬 작품과 설문내용 56
[그림 4-1] 속성의 중요도(전체) 74
[그림 4-2] 전체의 속성수준별 효용 74
[그림 4-3] 속성의 중요도(그룹별) 77
[그림 4-4] 그룹1의 속성수준별 효용 78
[그림 4-5] 그룹2의 속성수준별 효용 79
[그림 4-6] 그룹3의 속성수준별 효용 79
[그림 4-7] 군집별 뮤지컬 관람동기의 차이 88
[그림 4-8] 가상의 뮤지컬 작품 90
[그림 4-9] 최대효용 기준으로 추정된 그룹별 시장점유율 93
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The musical market of Korea has been expanded in size in recent years. However, marketing managers of production company does not make strategic and tactical decisions in the process of identifying and satisfying customer needs. The purpose of this study was to segment musical audiences by means of conjoint analysis according to the attributes that were critical decisive factors for the audience.
In this study, 54 musical product profiles were created with the combination of product(licensed overseas musical, well-known original musical, and unknown original musical), price(20 thousands, 40 thousands, and 60 thousands Korean won for one standard seat), place(large, medium, and small size theater) and advertisement(much more, less or none at all) to analyze the influential factors in the musical choice procedure. Also, 11 out of 54 product profiles were selected to be ranked by the survey respondents in order of their preference. Conjoint analysis was conducted with the result from survey to deduce the relative importance level for the product, price, place, and advertisement. The consumers with similar characteristics were grouped together into three groups through cluster analysis. The demographical characteristics, audience's motivation, and status quo of watching musical performance of these three groups were clearly distinguished, and the market of musical audience was segmented. Then, the priorities among product, price, place, and advertisement were deduced for each market segment.
The results of study are as follows.
A demographical commonality of market segment 1 was that there were many married persons, people without regular income, and middle-income families. A commonality in watching characteristics was that they buy the ticket in advance, pay the lowest ticket price, and think a high ticket price is a main cause for impeding growth of musical market. They watched musical to get a wide circle of acquaintance. The priority in selecting musical for market segment 1 was in order of price, product, place and advertisement. Upon considering such characteristics, market segment 1 was named as 'economical audience'.
As for the demographical characteristic of market segment 2, the monthly average expenditure on cultural activities was over 300 thousands Korean won. The commonality in watching characteristics was that they see musical at least once in three months, beginning of performing period and buy ticket on the day of watching musical. They watched musical to get various knowledge, and their involvement in choice of musical was high. The priority in selecting musical for market segment 2 was in order of place, product, price and advertisement. Upon considering such characteristics, market segment 2 was named as 'maniac audience'.
As for the demographical characteristic of market segment 3, they had a high-income job and were families with high incomes. The commonality in watching characteristics was that they buy tickets at the normal price without any discount on the spot, use complimentary tickets, pay the highest ticket price, and think other factors beside the high ticket price are the main causes for impeding growth of musical market. They watched musical to get social recognition, enhance refinement and enjoy the performance itself. The priority in selecting musical for market segment 3 was in order of product, price, place, and advertisement. Upon considering such characteristics, market segment 3 was named as 'prestige audience'.
As a next step, 5 musical product profiles that are market feasible were created. The utility and market share of each product according to the overall market and market segments were deduced through a simulation of conjoint analysis.
The product with the highest market share in the overall market was the product #4 with well-known original musical, 20 thousands Korean won for a ticket, medium size theater and much more advertisement with 42% of market share. In the economical audience, the product with the highest market share was the product #4 with 69% of market share. In the maniac audience, the product with the highest market share was the product #5, with unknown original musical, 40 thousands Korean won for a ticket, small size theater and much more advertisement with 65% of market share. In the prestige audience, the product with the highest market share was the product #1, with licensed overseas musical, 60 thousands Korean won for a ticket, large size theater and much more advertisement with 44% of market share.
참고문헌 (55건) : 자료제공( 네이버학술정보 )더보기
원문구축 및 2018년 이후 자료는 524호에서 직접 열람하십시요.
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