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논문명/저자명
지자체 공동브랜드 막걸리의 차별화 전략 연구 / 김진희 인기도
발행사항
경산 : 영남대학교 대학원, 2011.2
청구기호
TM 741.6 -11-118
형태사항
72 p. ; 26 cm
자료실
전자자료
제어번호
KDMT1201131858
주기사항
학위논문(석사) -- 영남대학교 대학원, 시각영상디자인, 2011.2. 지도교수: 임경호
원문
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표제지

목차

서론 7

1. 연구배경 7

2. 연구범위 및 방법 9

제I장 주류 브랜드의 마케팅 전략 10

1. 국내 주류 시장의 흐름 10

2. 주류 브랜드의 차별화 전략 11

가. 형태 12

나. 색채 13

다. 로고타입 14

라. 일러스트레이션/사진 16

마. 레이아웃 16

제II장 공동브랜드의 필요성과 성공사례 18

1. 공동브랜드의 정의 및 특성 18

2. 지역 특화산업으로서 공동브랜드의 필요성 19

3. 공동브랜드의 성공사례 20

가. 국내사례 20

나. 국외사례 25

제III장 전통주 시장의 환경과 막걸리 산업 30

1. 전통주 시장의 환경변화 30

2. 막걸리 산업의 역사와 시장전망 33

가. 막걸리의 특징과 역사 33

나. 막걸리 시장 전망 36

3. 막걸리 대표 브랜드의 사례 37

가. 서울탁주 37

나. 국순당 39

제IV장 지자체 공동브랜드 막걸리의 현황 및 분석 41

1. 분석대상 및 방법 41

2. 지자체 공동브랜드 막걸리의 현황 42

가. 경기도-보리막걸리 42

나. 경기도 고양시-천년초생막걸리 43

다. 충청북도 제천시-황기쌀막걸리 44

라. 전라북도 군산시-맥걸리 45

마. 강원도 정선군-생막걸리 곤드레·만드레 46

바. 경상북도 포항시-영일만친구 47

사. 경상북도 문경시-문경오미자 생막걸리 47

아. 경상남도 창원시-탁사마 48

자. 경상남도 남해군-V1막걸리 48

차. 제주도 제주시-제주감귤막걸리 49

3. 지자체 공동브랜드 막걸리의 제품 구성 요소에 따른 분석 50

가. 용기 50

나. 레이블 52

제V장 분석 결과에 따른 차별화 전략 67

1. 디자인전략 67

2. 브랜드 전략 69

결론 72

참고문헌 74

Abstract 76

〈표 1〉 연도별 막걸리 생산량 37

〈표 2〉 지자체 공동브랜드 막걸리 분류 42

〈표 3〉 지자체 공동브랜드 막걸리의 용기 형태 분석 50

〈표 4〉 지자체 공동브랜드 막걸리의 용기 색채 분석 51

〈표 5〉 지자체 공동브랜드 막걸리의 색채분석-1 54

〈표 6〉 지자체 공동브랜드 막걸리의 색채분석-2 55

〈표 7〉 색채 비율 종합분석 56

〈표 8〉 지자체 공동브랜드 막걸리 로고타입의 표현별 분류 59

〈표 9〉 지자체 공동브랜드 막걸리의 로고타입 분석 60

〈표 10〉 지자체 공동브랜드 막걸리의 일러스트레이션/사진 이미지 맵 61

〈표 11〉 지자체 공동브랜드 막걸리의 레이블 62

〈표 12〉 지자체 공동브랜드 막걸리의 일러스트레이션/사진의 표현별 분류 64

〈표 13〉 지자체 공동브랜드 막걸리의 레이아웃 분석 65

[그림 1] 전략적 차별화 방안 12

[그림 2] 임금님표 이천쌀 20

[그림 3] 천년고수 22

[그림 4] 햇사레 23

[그림 5] 잎맞춤 24

[그림 6] 썬키스트 26

[그림 7] 제스프리 27

[그림 8] 아이모리현의 후지사과 29

[그림 9] 서울탁주의 제품 라인업 38

[그림 10] 국순당의 제품 라인업 40

[그림 11] 분석대상 맵 41

[그림 12] 경기도-보리막걸리 43

[그림 13] 경기도 고양시-천년초막걸리 43

[그림 14] 충청북도 제천시-황기쌀막걸리 44

[그림 15] 전라북도 군산시-맥걸리 45

[그림 16] 강원도 정선군-생막걸리 곤드레·만드레 46

[그림 17] 경상북도 포항시-영일만친구 47

[그림 18] 경상북도 문경시-문경오미자 생막걸리 48

[그림 19] 경상남도 창원시-탁사마 48

[그림 20] 경상남도 남해군-V1막걸리 49

[그림 21] 제주도 제주시-제주감귤막걸리 49

[그림 22] 파버 비렌의 색채 조화론 52

[그림 23] 파버 비렌의 8가지 색채 조화론 53

[그림 24] 주제색 분포도 57

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Recently, the Korean folk rice wine, Makgeolli, has revived after dwindling in the old days of the barley hump and liquor inspections. Makgeolli, commonly found in local pubs or markets, can now be easily found on the food section shelves of large department stores. The transition of the main ingredient to 'white rice' has brought enhanced quality of the liquor and reputations as a well-being food product raised popularity between all age groups.

Currently, five to six hundred breweries in South Korea are producing their unique versions of Makgeolli. The taste varies considerably in main ingredients and brewing methods. Each different version of Makgeolli represents its local culture, and this diversity is significant. Strengthening the competitiveness of local Makgeolli is necessary in contribution towards the regional economy and, furthermore, to inherit and industrialize traditional liquors.

After sharp rises in sales of traditional liquor brewing companies producing Makgeolli, major brewing companies have also sound out to enter the market. Therefore, demands to introduce differentiated products and allied brand marketing strategies on small local breweries are inevitable, in order to overcome the advantages of abundant capital and wide distribution networks of major brewing companies.

Therefore, this study suggests a product differentiating method through a theoretical review of the current Makgeolli market and addressing its problems to increase the competitiveness of local Makgeolli in the growing market. Analysis on ten domestic local government allied brand Makgeolli products are provided. Aspects such as, form, color, logo, illustration/photograph, and layout are discussed.

The results indicate an absence of brand marketing in product differentiating strategies and the necessity of product design development. The demand of product differentiation and brand marketing is high for consumer purchase. Therefore, a product competitiveness strategy is suggested by symbolization of brand image, innovative formative design, and effective design strategies to differentiate from other competitive products.

A design strategy after analysis of current Makgeolli products is presented below. First, the product must be differentiated within a general container form and color range. Appropriate label designs are required for luxurious containers. Second, originative use of colors for label designs. Third, development of harmonic logo types for symbolizing brand images is essential. Fourth suggestion is the development of various design layouts for effective product character description. Finally, the study suggests visual emphasis of the distinctiveness of local areas for overcoming the disadvantages of regional characteristics, and legal protection of the brand title. This concludes the present study, simultaneously providing a solution to secure competitiveness of local government Makgeolli brands. This facilitates the development of Makgeolli as a local characterization business and, furthermore, to preserve and inherit our Makgeolli culture.

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