생몰정보
소속
직위
직업
활동분야
주기
서지
국회도서관 서비스 이용에 대한 안내를 해드립니다.
검색결과 (전체 1건)
원문 있는 자료 (1) 열기
원문 아이콘이 없는 경우 국회도서관 방문 시 책자로 이용 가능
목차보기더보기
표제지
목차
I. 서론 7
1. 연구의 필요성 7
2. 연구의 목적 12
II. 이론적 배경 13
1. 품행장애 13
2. 학교 부적응 21
3. 자아존중감 26
III. 연구 방법 34
1. 연구 대상 34
1) 연구 대상의 선정 34
2) 연구 대상 집단의 동질성 검증 35
2. 연구 도구 36
1) 청소년 자기행동 평가척도 (Korean-Youth Self Report: K-YSR) 36
2) 학교생활적응 척도 37
3) 자아존중감 척도 38
3. 연구 절차 39
1) 사전검사 39
2) 자아존중감 증진 프로그램 실시 40
3) 사후검사 40
4) 중재 충실도 41
4. 자료 처리 41
IV. 연구 결과 42
1. 학교생활적응에 미치는 영향 42
2. 자아존중감에 미치는 영향 46
V. 논의 및 제언 49
참고문헌 52
〈Abstract〉 60
부록 62
〈부록 1〉 K-YSR 외현화 행동 척도 63
〈부록 2〉 학교생활적응 척도 64
〈부록 3〉 자아존중감 척도 65
〈부록 4〉 자아존중감 증진 프로그램의 구성 내용 66
〈부록 5〉 자아존중감 증진 프로그램 지도안 예시 69
〈부록 6〉 자아존중감 증진 프로그램 활동지 예시 70
〈부록 7〉 중재충실도 체크리스트 73
표 III-1. 실험집단과 통제집단 대상 35
표 III-2. 사전감사의 실험-통제 집단 간 동질성 검증 35
표 III-3. 비행과 공격성 문항에 대한 내적 일관성 신뢰도 36
표 III-4. 학교생활적응 척도의 하위요인별 문항목록 37
표 III-5. 자아존중감 척도의 하위요인별 문항목록 38
표 III-6. 실험집단과 통제집단의 사전?사후 검사 설계 39
표 IV-1. 학교생활적응 척도의 평균과 표준편차 43
표 IV-2. 품행장애 위험 청소년들의 학교생활적응 증가분 44
표 IV-3. 자아존중감 척도의 평균과 표준편차 46
표 IV-4. 품행장애 위험 청소년들의 자아존중감 증가분 47
그림 II-1. DSM-IV-TR 2000의 품행장애 진단기준 16
초록보기 더보기
The purpose of this study was to examine the effect of school adjustment and self-esteem of at risk adolescents of conduct disorders. The participants in the study were 48 in Jeollabuk-do province who were allocated either to an experimental group (24 students) or a control group (24 students). The self-esteem promotion program was implemented for 20 sessions, twice a week in a classroom.
In the study, the school adjustment scale and the self-esteem measurement scale were employed to measure school adjustment and self-esteem respectively. In order to prove the effectiveness of the promotion program, school adjustment and the self-esteem of the experimental and the control groups were measured twice before and after the program.
On the basis of the results, two independent samples t-test was performed to analyze the differences of school adjustment and self-esteem between the experimented group and the control group.
Though the analysis, the results of the study were as follows. First, a self-esteem promotion program was effective in improving school adjustment of at risk adolescents of conduct disorders. Second, a self-esteem promotion program was effective in improving the self-esteem of at risk adolescents of conduct disorders.
In conclusion, the study found that the self-esteem promotion program is effective in improving school adjustment and self-esteem of adolescent at risk of conduct disorders.
The limitations of the study and the suggestions for future studies were discussed.
원문구축 및 2018년 이후 자료는 524호에서 직접 열람하십시요.
도서위치안내: / 서가번호:
우편복사 목록담기를 완료하였습니다.
* 표시는 필수사항 입니다.
* 주의: 국회도서관 이용자 모두에게 공유서재로 서비스 됩니다.
저장 되었습니다.
로그인을 하시려면 아이디와 비밀번호를 입력해주세요. 모바일 간편 열람증으로 입실한 경우 회원가입을 해야합니다.
공용 PC이므로 한번 더 로그인 해 주시기 바랍니다.
아이디 또는 비밀번호를 확인해주세요