본문 바로가기 주메뉴 바로가기
국회도서관 홈으로 정보검색 소장정보 검색

목차보기

표제지

목차

제1장 서론 8

제1절 연구의 배경과 목적 8

제2절 연구의 방법 및 논문의 구성 10

1. 연구의 방법 10

2. 연구범위 11

3. 연구의 구성 11

4. 연구의 흐름 12

제2장 이론적 배경 14

제1절 멘토와 멘토의 기능 14

1. 멘토의 개념과 선행연구 14

2. 멘토링과 중국기업중의 멘토제도 16

3. 멘토의 기능 17

제2절 조직사회화와 조직사회화정도 22

1. 조직사회화의 개념 22

2. 조직사회화 정도 25

3. 조직사회화와 멘토링 27

제3절 개인의 요인들 27

1. 자기 효능감 (self-efficacy) 27

2. 자기 점검능력 (self-monitoring) 29

제4절 조직유효성 30

1. 조직몰입 30

2. 조직시민행동 34

3. 이직의도 39

제3장 연구 설계 42

제1절 연구모형 및 가설의 설정 42

1. 연구모형의 설정 42

2. 가설의 설정 44

제2절 변수의 조작적 정의와 분석방법 46

1. 조절 변수 46

2. 독립 변수-멘토의 기능 46

3. 독립변수-조직사회화 47

4. 종속변수 48

제3절 설문지 및 표본의 구성 51

1. 설문지의 구성과 측정도구 51

2. 표본의 구성 53

제4장 실증분석 54

제1절 연구 절차 및 분석방법 54

제2절 조사대상의 일반적 특성 54

제3절 변수간의 신뢰성 검증 56

제4절 변수간의 상관관계 검증 58

제5절 회귀분석과 가설검증 60

1. 가설I의 검증 60

2. 가설II의 검증 65

3. 조절변수의 검증 69

제6절 가설검증 결과의 요약 76

제5장 결론 79

제1절 결과의 요약과 연구의 시사점 79

제2절 연구의 한계 및 향후 연구방향 80

참고문헌 82

ABSTRACT 89

설문조사 91

표목차

〈표2-1〉 멘토링 기능의 2분류 18

〈표2-2〉 멘토링 기능의 3분류 19

〈표2-3〉 멘토링 기능별 항목과 조작적 정의 21

〈표2-4〉 조직몰입의 정의 33

〈표2-5〉 조직시민행동의 구성요소 35

〈표3-1〉 변수의 조작적 정의와 근거 49

〈표3-2〉 설문지의 구성 52

〈표4-1〉 인구통계학적 분석결과 55

〈표4-2〉 신뢰도 분석결과 57

〈표4-3〉 상관관계분석 59

〈표4-4〉 멘토의 기능과 조직사회화의 회귀분석 61

〈표4-5〉 경력관련 기능과 조직사회화의 회귀분석 62

〈표4-6〉 심리사회적 기능과 조직사회화의 회귀분석 63

〈표4-7〉 역할모형 기능과 조직사회화의 회귀분석 64

〈표4-8〉 조직사회화과 조직유효성의 회귀분석 65

〈표4-9〉 조직사회화과 조직시민행동의 회귀분석 66

〈표4-10〉 조직사회화과 조직몰입의 회귀분석 67

〈표4-11〉 조직사회화과 이직의도의 회귀분석 68

〈표4-12〉 자기효능감은 경력관련기능과 조직사회화의 관계에서의 조절회귀분석 71

〈표4-13〉 자기효능감은 심리사회적기능과 조직사회화의 관계에서의 조절회귀분석 72

〈표4-14〉 자기효능감은 역할모형 기능과 조직사회화의 관계에서의 조절회귀분석 73

〈표4-15〉 자기점검은 경력관련기능과 조직사회화의 관계에서의 조절회귀분석 74

〈표4-16〉 자기점검은 심리사회적기능과 조직사회화의 관계에서의 조절회귀분석 75

〈표4-17〉 자기점검은 역할모형기능과 조직사회화의 관계에서의 조절회귀분석 76

〈표4-18〉 가설 검증결과 77

그림목차

〈그림1-1〉 연구의 흐름 13

〈그림3-1〉 연구 모형 43

〈그림3-2〉 가설의 설정 45

〈그림4-1〉 조절효과 검증절차 70

초록보기

 With its complexity and variety, a modern society undergoes changes far more rapidly than the one in the past making it much more difficult for an individual to adjust to an organization. The process of an individual being a standing member of an organization is called "organization socialize". In this process, the Mentor plays important role.

In this study I researched the references about the mentor's functions, organizational socialization and organizational effectiveness, and the relationship among them. Then I selected tow individual factor, the self-efficacy and self-monitoring, to research the moderating effects of them.

The Purpose of this study is to prove the effectiveness of the mentor's functions in terms of following aspects.

First, does mentor's functions(career functions, psychosocial functions and role modeling) influence organizational socialization?

Second, does the organizational socialization influence organizational effectiveness(organizational commitment, OCB, turnover intentions)?

Third, in the relationship between mentor's functions and organizational socialization, does the self-efficacy and self-monitoring have some moderating effects?

For this study, 200 questionnaires were distributed to the newcomers in more than 50 corporation in NanJing, China. 172 questionnaires were finally returned and be used in the research.

And the reliability, correlation analysis to analyze the effect and moderating.

The result of this study shows that the mentor's functions, include career functions, psychosocial functions and role modeling have the positive effect on the organizational socialization. And the organizational socialization has the positive effect on the organizational effectiveness, include the organizational commitment and OCB, but not on the turnover intentions. And only in the relationship of mentor's psychosocial functions and organizational socialization, self-efficacy could give moderating effects.

In conclusion, this study has found that the mentoring institution is a very effective method when a newcomer wonder to get used to the new surroundings, and if he has confidence and enterprising spirit, he will receive better effect.