본문 바로가기 주메뉴 바로가기
국회도서관 홈으로 정보검색 소장정보 검색

목차보기

Title Page

ABSTRACT

초록

Contents

CHAPTER I. INTRODUCTION 14

A. Hallyu as a cultural phenomenon 14

B. Purpose of the study 16

C. Framework and methodology 18

D. Significance of the study 19

E. Outline of the study 24

CHAPTER II. DEFINITION OF HALLYU AND THE THEORY OF POPULAR CULTURE AND DIFFUSION 27

A. Origin and spread of Hallyu 27

1. Definition of Hallyu 29

2. Origin of Hallyu as pop culture 31

B. Spread of Hallyu in the United States, Latin America and Mexico 32

1. Hallyu in the United States 32

2. Hallyu in Latin America and Mexico 34

C. Theoretical frame 39

1. Culture and its relation to the social structure 43

2. The creation of popular culture 53

3. Mechanisms of cultural exchange 61

D. Elements that have contributed to Hallyu's development 76

1. Entertainment industry development 76

2. High technology contribution 78

3. Governmental support 79

4. Shared historical and cultural factors 80

5. Korean entertainments competitiveness 80

6. Background of the receipt societies 81

CHAPTER III. HALLYU IN MEXICO 83

A. Origins and current situation of Hallyu in Mexico 83

B. Products of Hallyu in Mexico 87

1. Dramas or soap operas 87

2. Movies 90

3. Music 93

4. Other products 94

C. Expressions of Hallyu in Mexico 96

1. Fan clubs 96

2. Events and cultural representations 99

CHAPTER IV. REASONS OF THE SPREAD OF HALLYU IN MEXICO 104

A. Promotion of Hallyu in Mexico 104

B. Hallyu facing the local entertainment industry 105

C. Quality of Hallyu products 108

D. Technology 109

E. Empathy and adaptability of Hallyu in Mexico 110

CHAPTER V. THE IMPACT OF HALLYU ON MEXICO 115

A. Impact on the Mexican community 115

1. Mexico City's fieldwork data description 117

2. Hallyu's effect as popular culture 140

3. Rapid diffusion of Hallyu in Mexico 144

B. Non-material and material aspects of Hallyu in Mexico 145

1. Non-material Aspects of Hallyu in Mexico 145

2. Material Aspects of Hallyu in Mexico 151

C. Effects of Hallyu’s expansion in the Mexican society 157

1. Increase of Korean Language study 158

2. Integration of Korean cultural elements to Mexican's life 158

3. Interest on Korean cultural representations 160

VI. CHAPTER VI. CONCLUSION 162

VII. BIBLIOGRAPHY 168

APPENDIX 176

A. QUESTIONNAIRE 176

B. TRANSLATION OF THE QUESTIONNAIRE 179

List of Tables

A. Table1 120

B. Table 2 120

C. Table 3 121

D. Table 4 122

E. Table 5 123

F. Table 6 124

G. Table 7 125

H. Table 8 125

I. Table 9 126

J. Table 10 127

K. Table 11 128

L. Table 12 128

M. Table 13 129

N. Table 14 130

O. Table 15 131

P. Table 16 132

Q. Table 17 133

R. Table 18 134

S. Table 19 134

T. Table 20 135

U. Table 21 135

V. Table 22 136

W. Table 23 136

X. Table 24 137

Y. Table 25 138

Z. Table 26 139

AA. Table 27 139

BB. Table 28 140

CC. Table A: Korean Dramas Transmitted in Mexico 89

DD. Table B: Korean Movies Transmitted in Mexico 93

EE. Table C: Fan Clubs of Korean Artists in Mexico 99

FF. Table D: Korean Popular Culture Expo 2008 Products. 101

GG. Table E: Value an Percentage Equivalency (4-15) 121

HH. Table F: Value an Percentage Equivalency (16-25) 131

II. Table G: Trade Balance Mexico-Korea 154

JJ. Table H: Tourism from Mexico to Korea 156

초록보기

지난 20 여년 간 한국은 경제적이고 정치적인 면에서 세계적인 추세의 발전을 거듭하며 성장해왔다. 의심할 나위가 없이 한국의 경제적인 성장은 국가의 발전에 일정하게 반영되고 있고, 또한 최근 사회문화적인 부분에서의 다른 요인들도 기획과 보급 등의 여러 측면에서 국경을 넘어 이러한 발전에 큰 기여를 하고 있다.

이러한 발전 전략의 결과로서 한국의 현대적이고 전통적인 면이 두루 갖춰진 퓨전 형태의 사회문화적인 현상이 대두되었다. 외국 사회에서 한국의 모습을 보여주는 요소로 나타나는, 이른바 ‘한류’ 혹은 ‘Korean Wave’ 라고 일컬어지는 현상은 단순히 제품을 판매하는 역할 뿐만이 아니라 현지에서 한국의 이미지를 개선하고 만들어 가는 중요한 한국문화 보급자 역할을 하고 있다.

본 연구에서는 이전까지는 없었던 한국의 문화적인 흐름이 멕시코 국민의 취향에 부합되고 열풍을 일으키고 있는가에 대한 사회 문화적인 현상의 특성과 그 이유를 이해하는 면에 중점을 두고 어떻게 ‘한류’ 혹은 ‘Korean Wave’가 멕시코 사회에 영향을 끼쳤는가에 대해 접근하고자 한다.

본 논문의 목적은 문화현상적인 측면에서의‘한류’가 한국 대중문화로서 묘사되고 적절하게 학습될 수 있는가에 대한 것이다. 대중 문화로서의 ‘한류’ 형성에 대한 타당성 연구는 지역적, 비지역적인 현상을 이해하는것을 돕는다. 또한 본 연구는 ‘한류’가 문화적인 확산이론(diffusion theory)과 연관된 다른 사회로 어떻게 성공적인 진출을 했는지에 대한 방법을 나타낸다.

본 연구의 결과로서, 멕시코 도시 사회에서의 ‘한류’의 영향이 명확한 특성을 보이며 나타난다. 이것은 드라마, 영화, 음악 등으로 대표되는 한국 연예산업에 대한 멕시코 내의 선호도와 소비형태에서 증명된다. 더군다나, 멕시코 인들이 한국 문화의 또 다른 요소들을 자신들의 일상 생활의 일부분으로 받아들이고 있다는 것으로 해석될 수 있다. 한국어 학습이 늘어나고, 한국에 대한 개념이 개선되며, 멕시코에 거주하는 한국인에 대한 이해심, 혹은 한국 문화에 대한 흥미단계를 넘어서는 표현 등이 본 논문을 통해 제시된 내용이다.

이런 측면에서 멕시코 인들이 ‘한류’의 영향을 받고 있다고 말할 수 있다. 멕시코 인들은 이러한 한국 문화적인 표현을 받아들이는 것 뿐만 아니라 그들의 삶의 일부로 흡수하고 있다는 것이 본 연구를 통해 증명되고 있다.