권호기사보기
기사명 | 저자명 | 페이지 | 원문 | 기사목차 |
---|
대표형(전거형, Authority) | 생물정보 | 이형(異形, Variant) | 소속 | 직위 | 직업 | 활동분야 | 주기 | 서지 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
연구/단체명을 입력해주세요. |
|
|
|
|
|
* 주제를 선택하시면 검색 상세로 이동합니다.
표제지
목차
제1장 서론 15
제1절 연구 목적 15
제2절 연구 배경 19
제3절 선행연구 고찰 22
제2장 음악교육가로서의 바르톡 28
제1절 교육 경력 28
제2절 교육관 34
제3절 교수법 내용 38
제3장 바르톡의 교육용 모차르트 피아노 소나타 해석 46
제1절 배경 46
제2절 바르톡의 특별한 표기내용 48
제3절 바르톡판 모차르트 피아노 소나타: 작품별 내용 55
3.1. 제1번, 다장조 소나타, KV. 545 55
3.2. 제2번, 사장조 소나타, KV. 283(189h) 61
3.3. 제3번, 다장조 소나타, KV. 330(300h) 65
3.4. 제5번, 다장조 소나타, KV. 279(189d) 69
3.5. 제6번, 바장조 소나타, KV. 280(189e) 75
3.6. 제7번, 바장조 소나타, KV. 332(300k) 79
3.7. 제8번, 내림-나장조 소나타, KV. 281(189f) 86
3.8. 제9번, 가장조 소나타, KV. 331(300i) 90
3.9. 제10번, 내림-나장조 소나타, KV. 333(315c) 96
3.10. 제11번, 다장조 소나타, KV. 309(284b) 102
3.11. 제12번, 내림-나장조 소나타, KV. 570 109
3.12. 제13번, 라장조 소나타, KV. 311(284c) 115
3.13. 제14번, 라장조 소나타, KV. 576 120
3.14. 제15번, 라장조 소나타, KV. 284(205b) 127
3.15. 제16번, 가단조 소나타, KV. 310(300d) 133
3.16. 제17번, 바장조 소나타, KV. 533 139
3.17. 제18번, 다단조 환상곡. 소나타, KV. 475/457 144
3.18. 제19번, 내림-마장조 소나타, KV. 282(189g) 158
제4절 바르톡의 모차르트 피아노 소나타 편집내용 163
4.1. 순서 배열 163
4.2. 형식 분석 169
4.3. 빠르기 171
4.4. 셈여림 173
4.5. 터치의 변화(아티큐레이션) 175
4.6. 페달 176
4.7. 악보 기보 177
4.8. 운지법 179
4.9. 악상 표기 180
제4장 결론 181
참고문헌 184
Abstract 192
(악보 1) 모차르트, 다장조 피아노 소나타(바르톡판), KV. 330(300h),... 49
(악보 2) 모차르트, 다장조 피아노 소나타(바르톡판), KV. 457,... 50
(악보 3) 모차르트, 사장조 피아노 소나타(바르톡판), KV. 189h,... 51
(악보 4) 모차르트, 다장조 피아노 소나타(바르톡판), KV. 545,... 52
(악보 5) 모차르트, 내림-나장조 피아노 소나타(바르톡판), KV. 570,... 52
(악보 6) 모차르트, 가장조 피아노 소나타(바르톡판), KV. 331(300i),... 53
(악보 7) 모차르트, 가장조 피아노 소나타(바르톡판), KV. 331(300i),... 53
(악보 8) 모차르트, 다장조 피아노 소나타(바르톡판), KV. 545,... 56
(악보 9) 모차르트, 다장조 피아노 소나타(원전판), KV. 545,... 57
(악보 10) 모차르트, 다장조 피아노 소나타(바르톡판), KV. 545,... 58
(악보 11) 모차르트, 다장조 피아노 소나타(바르톡판), KV. 545,... 59
(악보 12) 모차르트, 사장조 피아노 소나타(바르톡판), KV. 283(189h),... 62
(악보 13) 모차르트, 사장조 피아노 소나타(바르톡판), KV. 283(189h),... 63
(악보 14) 모차르트, 사장조 피아노 소나타(바르톡판), KV. 283(189h),... 64
(악보 15) 모차르트, 다장조 피아노 소나타(바르톡판), KV. 330(300h),... 66
(악보 16) 모차르트, 다장조 피아노 소나타(바르톡판), KV. 330(300h),... 67
(악보 17) 모차르트, 다장조 피아노 소나타(바르톡판), KV. 330(300h),... 68
(악보 18) 모차르트, 다장조 피아노 소나타(바르톡판), KV. 279(189d),... 71
(악보 19) 모차르트, 다장조 피아노 소나타(바르톡판), KV. 279(189d),... 72
(악보 20) 모차르트, 다장조 피아노 소나타(바르톡판), KV. 279(189d),... 73
(악보 21) 모차르트, 다장조 피아노 소나타(바르톡판), KV. 279(189d),... 74
(악보 22) 모차르트, 바장조 피아노 소나타(바르톡판), KV. 289(189e),... 76
(악보 23) 모차르트, 바장조 피아노 소나타(바르톡판), KV. 289(189e),... 77
(악보 24) 모차르트, 바장조 피아노 소나타(바르톡판), KV. 289(189e),... 78
(악보 25) 모차르트, 바장조 피아노 소나타(바르톡판), KV. 332(300k),... 80
(악보 26) 모차르트, 바장조 피아노 소나타(바르톡판), KV. 332(300k),... 81
(악보 27) 모차르트, 바장조 피아노 소나타(바르톡판), KV. 332(300k),... 82
(악보 28) 모차르트, 바장조 피아노 소나타(원전판), KV. 332(300k),... 84
(악보 29) 모차르트, 바장조 피아노 소나타(바르톡판), KV. 332(300k),... 84
(악보 30) 모차르트, 내림-나장조 피아노 소나타(바르톡판),... 87
(악보 31) 모차르트, 내림-나장조 피아노 소나타(바르톡판),... 88
(악보 32) 모차르트, 내림-나장조 피아노 소나타(바르톡판),... 89
(악보 33) 모차르트, 가장조 피아노 소나타(바르톡판), KV. 331(300i),... 92
(악보 34) 모차르트, 가장조 피아노 소나타(바르톡판), KV. 331(300i),... 93
(악보 35) 모차르트, 가장조 피아노 소나타(바르톡판), KV. 331(300i),... 94
(악보 36) 모차르트, 내림-나장조 피아노 소나타(바르톡판),... 97
(악보 37) 모차르트, 내림-나장조 피아노 소나타(바르톡판),... 99
(악보 38) 모차르트, 내림-나장조 피아노 소나타(바르톡판),... 100
(악보 39) 모차르트, 내림-나장조 피아노 소나타(바르톡판),... 101
(악보 40) 모차르트, 다장조 피아노 소나타(바르톡판), KV. 309(284b),... 104
(악보 41) 모차르트, 다장조 피아노 소나타(바르톡판), KV. 309(284b),... 105
(악보 42) 모차르트, 다장조 피아노 소나타(바르톡판), KV. 309(284b),... 106
(악보 43) 모차르트, 다장조 피아노 소나타(바르톡판), KV. 309(284b),... 107
(악보 44) 모차르트, 다장조 피아노 소나타(바르톡판), KV. 570,... 111
(악보 45) 모차르트, 다장조 피아노 소나타(바르톡판), KV. 570,... 112
(악보 46) 모차르트, 다장조 피아노 소나타(바르톡판), KV. 570,... 113
(악보 47) 모차르트, 라장조 피아노 소나타(바르톡판), KV. 311(284c),... 116
(악보 48) 모차르트, 라장조 피아노 소나타(바르톡판), KV. 311(284c),... 117
(악보 49) 모차르트, 라장조 피아노 소나타(바르톡판), KV. 311(284c),... 118
(악보 50) 모차르트, 라장조 피아노 소나타(바르톡판), KV. 576,... 121
(악보 51) 모차르트, 라장조 피아노 소나타(바르톡판), KV. 576,... 123
(악보 52) 모차르트, 라장조 피아노 소나타(원전판), KV. 576,... 124
(악보 53) 모차르트, 라장조 피아노 소나타(바르톡판), KV. 576,... 125
(악보 54) 모차르트, 라장조 피아노 소나타 (자필본, Bl. 18a-18b), 제6번,... 127
(악보 55) 모차르트, 라장조 피아노 소나타(바르톡판), KV. 284(205b),... 129
(악보 56) 모차르트, 라장조 피아노 소나타(바르톡판), KV. 284(205b),... 130
(악보 57) 모차르트, 라장조 피아노 소나타(바르톡판), KV. 284(205b),... 131
(악보 58) 모차르트, 가단조 피아노 소나타(바르톡판), KV. 310(300d),... 134
(악보 59) 모차르트, 가단조 피아노 소나타(바르톡판), KV. 310(300d),... 135
(악보 60) 모차르트, 가단조 피아노 소나타(바르톡판), KV. 310(300d),... 136
(악보 61) 모차르트, 바장조 피아노 소나타(바르톡판), KV. 533,... 140
(악보 62) 모차르트, 바장조 피아노 소나타(바르톡판), KV. 533,... 141
(악보 63) 모차르트, 바장조 피아노 소나타(바르톡판), KV. 533,... 142
(악보 64) 모차르트, 다단조 환상곡(원전판), KV. 475,... 146
(악보 65) 모차르트, 다단조 환상곡(바르톡판), KV. 475,... 147
(악보 66) 모차르트, 다단조 환상곡(바르톡판), K. 475,... 148
(악보 67) 모차르트, 다단조 환상곡(바르톡판), K. 475,... 149
(악보 68) 모차르트, 다단조 환상곡(바르톡판), K. 475,... 150
(악보 69) 모차르트, 다단조 피아노 소나타(바르톡 판), KV. 457,... 152
(악보 70) 모차르트, 다단조 피아노 소나타(바르톡 판), KV. 457,... 153
(악보 71) 모차르트, 다단조 피아노 소나타(바르톡 판), KV. 457,... 154
(악보 72) 모차르트, 내림-마장조 피아노 소나타(바르톡판),... 159
(악보 73) 모차르트, 내림-마장조 피아노 소나타(바르톡판),... 160
(악보 74) 모차르트, 내림-마장조 피아노 소나타(바르톡판),... 161
(악보 75) 모차르트, 다장조 피아노 소나타(원전판), KV. 545,... 168
(악보 76) 모차르트, 사장조 피아노 소나타, KV. 189h,... 174
(악보 77) 모차르트, 다장조 피아노 소나타, KV. 545, 175
(악보 78) 모차르트, 다장조 피아노 소나타(바르톡판), KV. 545,... 177
(악보 79) 모차르트, 바장조 피아노 소나타, KV. 533,... 178
(악보 80) 모차르트, 내림-나장조 피아노 소나타, KV. 333(315c),... 179
This paper is about Béla Bartók's interpretations of Wolfgang Amadeus Mozart's eighteen piano sonatas. With the purpose of introducing his discipleship training and Hungarian music educations, his work covers substance, arrangements upon level of difficulty and each movement's formal analysis. They contain a great deal of comparisons to be taken worthwhile between the original scores that shed new light on Bartók as a music educator.
Many piano etudes and work published by Bartók were used by himself for lessons and by Budapest academy of music for a long time. Reasons for the difficulties in finding Bartók's editions may be that they were only published in limited quantities in Budapest which made distributions to the outer world difficult job, or many were lost during the two World Wars. However, the primary reason may be the fact that Bartók was relatively unknown as a music editor for a long time.
With Bartók's noted disciples' and related people's comments, assessments and records about education, Bartók's editions play an important role and position in piano pedagogy. Bartók's awakens the importance of personal demonstration in education over set pedagogical formulas, signifying views to focus more in musical problems and solutions, rather than technical problems.
His educational views are directly reflected in the piano lessons that his disciples were required to play accurate and lucid, clear and sharp timbre with fixed arms and wrists. He also wrote and taught various musical terms for emotional expressions, with timbre, beat, rhythm and accented positions and their lengths need to be perfected for logical play over emotional play. He taught the importance of sensitively reacting to balance between parts and between speed and strength, which is an idea that originated in folk music.
In the body of a paper, comparative analysis of Bartók's editions of Mozart's eighteen piano sonatas and Neue Mozart-Ausgabe is performed. Bartók's edition contains many different contents compared to other editions. They include his educational interpretations together with expressions of detailed ornaments and structural analysis that requires high lewis of caution and sense. The content of Bartók's edition of Mozart's piano Sonatas included in this paper can be summarized as follows:
First, numbering of scores and phonetic values are changed or added resolutely. Second, each movement is detailed with his subjective interpretations and requirements about metronome numbers, accurate temps, score notations, speeds, phrasings, pedaling, signs, compulsions and accents, fingerings, etc. Third, his musical interpretations sets the stage for the string quartet Mikrokosmos and other pieces including several orchestral pieces.
As a result of this study, one can see Bartók's early attempts of creating his newest timbre, which reinvented previous thoughts and comprehensively improved the quality of music in a positive way. The unique interpretations of Mozart's piano sonatas introduced new guidelines. Therefore, other interpreters should reference this edition and allow it to influence the work of successors.*표시는 필수 입력사항입니다.
*전화번호 | ※ '-' 없이 휴대폰번호를 입력하세요 |
---|
기사명 | 저자명 | 페이지 | 원문 | 기사목차 |
---|
번호 | 발행일자 | 권호명 | 제본정보 | 자료실 | 원문 | 신청 페이지 |
---|
도서위치안내: / 서가번호:
우편복사 목록담기를 완료하였습니다.
*표시는 필수 입력사항입니다.
저장 되었습니다.