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논문명/저자명
SSM의 매출에 영향을 미치는 입지요인분석 / 신영애 인기도
발행사항
전주 : 전주대학교 대학원, 2011.8
청구기호
TD 333.3 -11-227
형태사항
v, 118 p. ; 26 cm
자료실
전자자료
제어번호
KDMT1201168227
주기사항
학위논문(박사) -- 전주대학교 대학원, 부동산학, 2011.8. 지도교수: 민규식
원문

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표제지

목차

제1장 서론 9

제1절 연구배경 및 목적 9

제2절 연구방법 및 구성 11

1. 연구의 방법 11

2. 연구의 구성 12

제3절 선행연구의 고찰 13

제2장 국내 유통산업의 주요 업태 및 입지결정 이론 16

제1절 유통의 개념 16

제2절 유통산업의 주요업태 25

1. 백화점 25

2. 슈퍼마켓 32

3. 대형할인점 37

제3절 입지결정에 대한 이론적 접근 58

1. 입지이론 58

2. 입지 및 상권의 개념 69

제4절 SSM 73

1. SSM의 개념 73

2. SSM의 현황 75

3. SSM의 전망 79

4. SSM의 입지 84

5. 유통법과 상생법 89

6. 사업조정제도 91

제3장 SSM의 매출에 영향을 미치는 입지요인분석 96

제1절 변수의 정의 96

1. 종속변수 96

2. 독립변수 97

제2절 분석결과 101

1. 기술통계량 103

2. 상관분석 107

3. 모형요약 110

4. 추정결과 111

제4장 결론 116

제1절 연구의 요약 및 결론 116

제2절 연구의 한계점과 연구과제 119

참고문헌 121

ABSTRACT 125

〈표 2-1〉 대규모점포의 업태 구분 19

〈표 2-2〉 소매업의 분류 및 특성 19

〈표 2-3〉 구매채널 변화 20

〈표 2-4〉 업태별 시장규모 및 시장 점유율 추이 21

〈표 2-5〉 소매업태별 판매액 지수 22

〈표 2-6〉 분기별 전자상거래 총 거래액 22

〈표 2-7〉 소매업태별 판매액 23

〈표 2-8〉 전국 가구당 월평균 가계수지(실질) 24

〈표 2-9〉 백화점, 대형소매점의 사업체수, 종사자, 매출액 28

〈표 2-10〉 중소형 유통업의 현황과 대형마트 입점 영향 34

〈표 2-11〉 SSM 및 슈퍼마켓의 점포수 추이 36

〈표 2-12〉 소상공인 사업체수와 종사자수(종사사수) 37

〈표 2-13〉 외국 대형마트와 국내 대형마트 차이 39

〈표 2-14〉 2009년 대형마트 PB 운영 현황 40

〈표 2-15〉 유통업체 매출 증감률 추이 42

〈표 2-16〉 각 유통업태별 평균 취급품목수 및 일평균 객수, 객단가 43

〈표 2-17〉 유통업태별 상품매출 비중 43

〈표 2-18〉 대형할인점의 입지 유형 45

〈표 2-19〉 대형할인점의 업태별 유형 47

〈표 2-20〉 이마트와 롯데마트의 해외 출점 현황 51

〈표 2-21〉 2009년 대형마트 업체별 일 평균 객수, 객단가 53

〈표 2-22〉 대형마트 출점현황 54

〈표 2-23〉 대형마트 빅3 비중 54

〈표 2-24〉 입지이론 68

〈표 2-25〉 유통업계 SSM 현황 79

〈표 2-26〉 유통시장 변화의 추이 83

〈표 2-27〉 입지선정시 일반적 고려요인 88

〈표 2-28〉 전통상업보존구역 지정현황 91

〈표 2-29〉 SSM의 사업조정 절차 94

〈표 2-30〉 사업조정 신청·처리현황 95

〈표 3-1〉 점포의 지역적 분포현황 103

〈표 3-2〉 기술통계량 104

〈표 3-3〉 경쟁점수와 상관분석 107

〈표 3-4〉 소비자속성과 상관분석 108

〈표 3-5〉 점포시설속성과 상관분석 109

〈표 3-6〉 분석모형요약 110

〈표 3-7〉 분산분석 111

〈표 3-8〉 추정내용 112

〈그림 2-1〉 국내 백화점의 매출과 신장율 30

〈그림 2-2〉 미국, 일본, 한국의 백화점 매출현황 31

〈그림 2-3〉 유통업태별 포지셔닝 41

〈그림 2-4〉 대형마트 연도별 점포수현황 55

〈그림 2-5〉 대형마트 연도별 시장규모 56

〈그림 2-6〉 e슈퍼 연간 매출 추이 82

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Distribution is defined as the "activity creating the efficiency of place, time and ownership to move goods and service from producer to consumer."

SSM is an abbreviation of the Super-Supermarket. The term refers to medium-to large-sized supermarkets which have saturated the mart market and expanded into the distribution market as distribution businesses have been finding difficulty to secure land. It is used to commonly call a corporate supermarket with an area ranging from more than 330㎡ to less than 3,000㎡.

The existing business condition of the domestic distribution market until the early 1990s was the department store and the traditional market dominated the distribution market. But new business conditions began to emerge as E-mart opened the Changdong branch in Nov, 1993.

With the transformation of the distribution market in 1996, a new business condition emerged where people could engage in one-stop shopping at reasonable prices without temporal or spatial constraints.

During that time, the domestic distribution market environment changed rapidly internally and externally; it saw increased population, improved income levels, changes in the structure of consumption expenditures, changes in consumption patterns and the like.

As consumers require high-quality, diversified products, the highest possible services and have a great interest in cultural, educational, entertainment and leisure activities, they have turned away from the traditional market, the premodern distribution business. Accordingly, the old system declined and instead modern distribution business conditions have come to grow. Such examples include department stores equipped with modernized systems, CVSs, large discount stores, SSMs, and non-store markets.

Major distribution companies have tried to launch new SSM stores, but their ability to do so is continually hindered because of new restrictions and regulations.

SSM is expanding its domain into the non-store market with rapidity amid the crisis of saturation, and it is now at a point in time that it desperately needs to find new ways to survive.

This study attempts to make an analysis of the location factor influencing the sales of SSM. As a result, it was found that location factors had an effect on annual sales(㎡) in order of 'store area(㎡)'> 'customer transaction(won)'> 'individually announced public land price(㎡)'> 'number of adjacent roads'.

In advanced countries, SSM shows a tendency to become small-sized in consideration of the efficiency of the supermarket by pyong and SSM at home shows the same tendency. In addition, it is thought that the domestic distribution market will continue to promote M & A among distribution businesses on account of the deepening competition within and between business conditions and the depletion of available land for stores.

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