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목차
Abstract 9
I. 서론 12
1. 연구의 배경과 목적 12
2. 연구의 방법과 구성 14
II. 문화관광산업의 이론적 배경 15
1. 문화관광산업의 정의와 현황 15
1) 문화관광산업의 정의 15
2) 문화관광의 배경 17
3) 문화관광산업의 범위 17
4) 문화관광산업의 국내외 현황 19
2. 문화관광산업의 경제적 효과 26
1) 문화산업의 경제적 효과 26
2) 관광산업의 경제적 효과 28
3) 구례군의 문화관광산업 경제적 효과 29
3. 선행연구 고찰 30
III. 구례군의 문화관광산업 현황과 문제점 39
1. 구례군의 문화관광산업 현황 39
1) 구례군의 입지여건 및 인구현황 39
2) 구례군의 산업구조 및 문화관광산업 현황 40
2. 구례군의 문화관광산업 SWOT분석 46
1) 강점(Strength) 47
2) 약점(Weakness) 48
3) 기회(Opportunity) 49
4) 위협(Threat) 50
3. 구례군의 문화관광산업 문제점 51
1) 문화관광산업의 상품측면 51
2) 문화관광산업의 운영측면 52
3) 문화관광산업의 정보측면 54
4) 문화관광산업의 제도적 측면 55
IV. 구례군의 문화관광산업 활성화방안 56
1. 문화관광산업의 상품개발 측면 56
1) 불교문화 체험의 다양화 56
2) 주변 지방자치단체와 연계한 상품개발 59
3) 지역 재래시장(5일장)과 연계한 상품개발 62
4) 문화관광 상품의 개발방안 63
5) 관광통합 혜택 서비스와 연계한 상품 개발·확대 64
6) 민족의학센터 조성 65
2. 문화관광산업의 운영 측면 65
1) 문화관광자원의 운영 및 관리 65
2) 축제 평가체계 도입 66
3) 문화관광 관련 여행업체의 전문성 향상 67
4) 관광 서비스 고도화 68
3. 문화관광산업의 홍보 측면 69
1) 여행 홍보시스템 구축 69
2) 인터넷 문화관광 전략 70
3) 내고장 마케팅 기획단 구성 71
4) 홍보 소구 방법의 다양화 72
4. 문화관광산업의 제도적 측면 73
1) 문화관광 자원개발의 관리체계 확립 73
2) 문화관광업체·민간단체·행정기관의 협조체계 구축 74
3) 문화관광 현안문제 해결을 위한 중앙정부의 역할 75
4) 문화관광산업의 활성화를 위한 법·제도 개선 75
V. 결론 및 시사점 77
참고문헌 82
〈표 2-1〉 인구밀도가 높은 지방자치단체(2010년 기준) 21
〈표 2-2〉 우리나라 문화산업현황 27
〈표 2-3〉 2008년 국내외 관광객의 관광지출 유발승수효과 추정 29
〈표 2-4〉 우리나라 주요관광지 방문객 수 30
〈표 2-5〉 지역경제 혁신을 위한 문화관광산업 선행연구 요약 38
〈표 3-1〉 구례군의 인구현황 39
〈표 3-2〉 구례군의 2010년 재정규모 40
〈표 3-3〉 동종 지방자치단체 살림살이 규모 비교 42
〈표 3-4〉 연도별 사업체수 및 종사자수 현황 42
〈표 3-5〉 구례군의 산업분류별 사업체수 43
〈표 3-6〉 구례군의 문화관광산업 현황 44
〈표 3-7〉 구례군의 국보 및 보물현황 45
〈표 3-8〉 구례군의 문화관광산업 SWOT분석 46
〈표 4-1〉 전남의 문화관광 자원 분류 61
〈표 4-2〉 광양만권 문화관광 축제 현황 67
〈그림 1-1〉 연구의 흐름 14
〈그림 3-1〉 동종 지방자치단체 살림살이 규모 비교 41
〈그림 3-2〉 구례군의 문화관광지 문제점 54
〈그림 4-1〉 구례비전 2015 종합발전계획도(2008~2015년) 60
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The majority of the public, in today, enjoy leisure thanks to the growth of state economy and increased income level. And this led to the increased interests in culture and tour. The rapid growth of state economy, improved income level and more leisure time thanks to implementation of 'five day work week' system resulted in more desires in culture and tourism.
The purpose of culture & tourism is changing from simple sightseeing to active participation for studying deeper and more professional contents throughout the world. Cultural heritage, in this light, has lots of potential as a culture & tour product and it is now urgent and important to develop them as resources in a right way.
The city called Gurye-goon is the center of the East part of Jeonnam consisting of two cities and three Goons. Gurye gun is located in the north of Suncheon, in the East there are Gwanyang, such Jinju-belonged cities including Hadong-goon, Namhae, Jinju, Saehon in Gyeongsannamdo, there are Goheung, Yeosu and Boseong in the South. Gurye-goon has many culture & tour resources, which can cope with world-wide changes in culture & tour, including Jiri mountains, Hwaeomsa which is the onethousand year-old temple, Cheoneunsa and Somjingang.
This research, therefore, is to prepare the basic data and materials for establishing policies, research and analysis on culture & tour through investigating the current state of culture & tour of Gurye- goon. And this is to foster development of the region through culture & tour business and the ultimate goal of all these is improving welfare and quality of life in Gurye-goon. The main mechanisms for utilizing such business are as follows.
First, diversification of Buddhist culture tour contents for Hwaeomsa and Cheoneunsa in light of developing culture & tour business product, developing local government-related products, developing products linked to local bazaar.
Second, regarding operation of culture & tour business, the culture & tour resources need to be managed and operated, festival evaluation system needs to be introduced, costs for tour needs be lowered and there needs to be user-customized service with mobile companies and their developers for better Smart-Tour.
Third, for promotion of culture & tour business, there needs to be tour-promotion system and various marketing promotion activities for the business.
Fourth, regarding institutional aspect of culture & tour business, management system of developing culture & tour business needs to be firmly established, there needs to be supporting system which is connected to the related organization, the systems including strategic development of culture & tour business needs to be improved.
In conclusion, it is important, as earlier mentioned, for Gurye-goon to utilize strategies including product development, operating, promotion and institutional aspects to fosters culture & tourism business for the regional renovation to make Gurye as the central culture & tour city in North-East Asian nations.
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