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논문명/저자명
외식프랜차이즈 본사와 가맹점의 정서적 결속(情)과 관계지향성에 관한 연구 : 외식프랜차이즈 산업(B2B)에서 정 척도개발 / 하경술 인기도
발행사항
부산 : 영산대학교 관광대학원, 2012.2
청구기호
TM 647.95 -12-75
형태사항
iii, 79 p. ; 26 cm
자료실
전자자료
제어번호
KDMT1201205718
주기사항
학위논문(석사) -- 영산대학교 관광대학원, 외식창업경영전공, 2012.2. 지도교수: 박대섭
원문

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표제지

목차

I. 서론 7

II. 이론적 배경 12

1. 프랜차이즈(franchise)에 대한 이해 12

가. 국내 외식프랜차이즈사업의 현황 12

나. 외식 프랜차이즈 비용구조 15

다. 외식 프랜차이즈 사업의 경쟁 환경 17

2. 프랜차이즈 본사와 가맹점간의 관계에 대한 이해 19

가. 프랜차이즈 본사와 가맹점간의 유통채널 특성 20

나. 프랜차이즈 본사와 가맹점의 관계구성에 대한 이론적 고찰 21

3. 프랜차이즈 관련 선행연구 동향 24

4. B2B 관계마케팅에 대한 이해 25

가. 프랜차이즈 본사의 능력 27

나. 프랜차이즈 본사의 성실성 29

다. 프랜차이즈 본사의 가맹점에 대한 호의 29

5. 외식프랜차이즈 산업에서의 정(情)에 대한 이해(B2B 관점) 31

가. 정(情)의 개념적 정의와 이해 31

나. 정(情)연구의 동향 및 연구의 필요성 35

6. 결과변수 관계에 관한 이론적 고찰 40

가. 관계 품질 40

나. 관계만족 41

다. 관계시민행동 41

라. 관계지향성 42

III. 연구 설계 44

1. 연구모형 45

2. 제안가설 46

가. 본사의 능력과 정의 관계 46

나. 본사의 성실과 정의 관계 47

다. 본사의 호의와 정의 관계 48

라. 정과 관계지향성의 관계 49

IV. 실증분석 51

1. 표본 및 자료수집 51

2. 조작적 정의 52

가. 능력 52

나. 성실 52

다. 호의 52

라. 정서적 결속(情) 53

마. 관계지향성 53

3. 척도개발 54

4. 측정척도 평가 55

5. 측정척도의 순화(탐색적 요인분석) 56

가. 프랜차이저의 관계요인 56

나. 정(情) 58

다. 관계지향성 59

라. 연구단위들에 대한 확인요인분석 60

마. 연구단위들 간의 상관관계분석 60

6. 가설검증 62

가. 분석방법 62

나. 가설검증결과 62

V. 결론 64

참고문헌 66

Abstract 77

부록 80

〈표 1〉 정에 대한 개념적 정의 32

〈표 2〉 프랜차이저의 관계요인 요인분석 56

〈표 3〉 정(情)과 관련된 탐색적 요인분석 58

〈표 4〉 관계지향성의 탐색적 요인분석 59

〈표 5〉 전체 연구단위에 대한 확인요인분석 결과 61

〈표 6〉 전체 연구단위의 평균, 표준편차, 상관관계 61

〈표 7〉 가설검증결과 63

〈그림 1〉 연구모형 45

〈그림 2〉 구조모형 분석결과 62

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 In this study, the researcher established Cheong and developed its scales in a Korean commercial relationship between sellers and sellers(B2B). There have been continuous suggestions for building Korean business theories in the discipline of management suitable for the Korean context, but the previous researchers' active efforts were not enough to develop new theories. So in this study, the researcher focuses on a unique Korean relation feeling, Cheong and try to apply Cheong in the relationship marketing situation in food franchise industry.

Korean consumers(franchisee) feel Cheong emotion with sellers(franchiser) in buying behaviors, and are affected by Cheong in continuing a commercial relationship. But scales for that emotion have not existed, and also only a few researches lightened up Cheong's role from the marketing point of view. So the researcher tried to develop scales of Cheong in the buyer-seller relationship in franchiser industry. Cheong-related research is in the early stage in Tourism, so the researcher aims to develop the scales prior to the vigorous research.

The result shows that Cheong in the commercial relationship consists of 5 factors with 22 items, which are closeness, consideration, reciprocity, connectedness, and understanding mind for the seller.

This study is based on B2B situation because it is desirable to examine Cheong's effects based on the seller-seller relationship because Cheong-related researches are in the exploratory stage in food franchiser business discipline. Cheong may occur for objects or places but normally Cheong tends to be observed as an interpersonal between industrial distributors and suppliers were researched and then product-consumer and brand-consumer relationships have been studied.

Data were collected from 120 franchisee's in Busan on October 1st, 2011. Results showed that all three influential factors have positive relationship with franchisee's emotional attachment to franchiser. Results also indicated that the franchisee's relationship orientation was significantly influenced on franchiser's emotional attachment.

The main finding from this study imply that the franchisee who longs to maintain relationship with the franchiser tends to act more decently. Based on the findings of this study, the researcher gave a summary of this study with theoretical and practical implications, and suggested future research directions.

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