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표제지
목차
SUMMARY 8
I. 서론 11
II. 이론적 배경 13
1. 항공 교통 관제 업무의 특성 13
2. 항공 교통 상황 13
III. 항공교통 상황별 관제 절차 17
1. 공중 충돌 상황 관제 17
2. 송(수)신 주파수 이상 상황 관제 23
3. 공간 정위 상실 상황 관제 29
4. 공항 감시 레이더 기능 상실 상황 32
5. 기상 정보 조언 상황 관제 39
IV. 논의 45
V. 요약 및 결론 48
참고문헌 51
부록 7
부록 1. 상대항공기에 대한 교통조언 54
부록 2. 공중 충돌 경고 회피조언 55
부록 3. 공중 충돌 예방을 위한 수평·수직 분리 조언 56
부록 4. 통신두절 항공기 조종사의 운항절차 57
부록 5. 통신 두절된 항공기의 관제 절차 58
부록 6. 조종사와 관제사 간의 의미전달을 위한 시각 신호 방법 59
부록 7. 공간 정위 상실 상황 분류 60
부록 8. 공간 정위 상실 상황 세부 항목 분류 61
부록 9. 연속적으로 출발하는 항공기 간의 분리 방법 62
부록 10. 출발·도착 항공기 간의 분리 방법 63
부록 11. 도착 항공기 간의 분리 방법 64
부록 12. 관제사가 조종사에게 기상정보 요청하기 65
부록 13. 저고도 윈드시어 조언 66
부록 14. 활주로 가시거리 조언 67
표 1. 레이더로 식별이 되는 경우-교통조언 18
표 2. 레이더로 식별이 되지 않는 경우-교통조언 19
표 3. 조종사의 공중 충돌 회피 기동조언 20
표 4. 관제사의 공중 충돌 회피조언 21
표 5. 공중 충돌 예방을 위한 관제사의 수평·수직 분리 지시 22
표 6. 표준계기출발(SID) 허가 또는 표준도착절차(STAR) 허가 취소 지시 22
표 7. 조종사의 시계비행이 가능한 경우 23
표 8. 조종사의 시계비행 또는 계기비행이 불가능한 경우 24
표 9. 관제사가 사용가능한 주파수를 이용하는 경우 25
표 10. 관제사가 트랜스폰더 식별코드 이용하는 경우 25
표 11. 조종사가 수신만 가능한 상태임을 통보하는 경우 26
표 12. 관제사가 빛 총(light-gun)을 이용하는 경우 27
표 13. 관제사가 시각 신호 내용을 조종사가 인지했을 경우 27
표 14. 고정익 항공기가 수신만 가능한 경우 통보 28
표 15. 회전익 항공기가 수신만 가능한 경우 통보 28
표 16. 조종사의 시각적 착각으로 인한 공간 정위 상실 상황 29
표 17. 조종사의 전정기관 착각으로 인한 공간 정위 상실 상황 30
표 18. 조종사의 신체 수용 감각체제 착각으로 인한 공간 정위 상실 상황 31
표 19. 공간 정위 상실 예방을 위한 항공기의 방향과 고도 조언하기 31
표 20. 단일 활주로를 운영하는 경우 32
표 21. 복수 활주로를 운영하는 경우 34
표 22. 입항 가상지점과 접근관제가 제공 되는 경우 35
표 23. 입항 가상지점과 접근관제가 제공 되지 않는 경우 36
표 24. 접근 범주가 동일한 항공기인 경우 37
표 25. 접근 범주가 다른 항공기인 경우 38
표 26. 관제사가 조종사에게 기상보고 요청하기 39
표 27. 관제사가 조종사의 기상보고 내용 기록하기 40
표 28. 관제사가 조종사에게 기상보고 조언하기 40
표 29. 공항정보자동방송업무(ATIS) 장비가 설치된 경우 41
표 30. 공항정보자동방송업무(ATIS) 장비의 설치가 되어 있지 않은 경우 42
표 31. 관제사가 LLWAS-NE 화면을 통해 획득한 정보를 제공하는 경우 43
표 32. 관제사가 출발·도착 활주로 시정 정보를 제공하는 경우 43
표 33. 관제사가 활주로 가시거리 정보를 제공하는 경우 44
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The purpose of this study is to analyze and present control procedure depending on air traffic situation. Research problems that may be presented based on necessity and objective of this study are as follows;
First, in case of occurrence of mid air collision situation, what is its air traffic control procedure?, Second, in case of occurrence of two-way radio communication failure situation, what is its air traffic control procedure?, Third, in case of occurrence of spatial disorientation situation, what is its air traffic control procedure?, Fourth, in case of occurrence of airport surveillance radar out of service situation, what is its air traffic control procedure?, Fifth, what is weather information advisories situation and its air traffic control procedure?
Main overseas data used for this study includes F.A.A. Order JO 7110.65U Air Traffic Control; F.A.A. Order JO 7100.10V Flight Services; I.C.A.O. Doc 4444 Air Traffic Management; F.A.A. Aeronautical Information Manual. Domestic data includes Training Standard. Guideline for Air Pilots depending on each qualification and Procedure of Designating Specialized Educating Institution (Notice No. 2008-66, Ministry of Land, Transport and Maritime Affairs), Education/Training Regulation for Air Traffic Controller (Standard No. 2009-1235, Ministry of Land, Transport and Maritime Affairs), Air Traffic Service Standard (Standard No. 2009-614, Ministry of Land, Transport and Maritime Affairs) and Air Traffic Control Procedure (Standard No. 2009-303, Ministry of Land, Transport and Maritime Affairs).
When summarizing the result of this study, air traffic situation includes mid air collision situation, two-way radio communication failure situation, spatial disorientation situation, airport surveillance radar out of service situation and weather information advisories situation.
In case that air controller provides traffic advisories under air traffic situation, information for the counterpart aircraft should be provided exactly, in case that separation between aircraft is not sufficient, horizontal and vertical separation instruction should be provided, in case that radio failure situation is occurred, communication contact should be attempted by using available frequency and transponder for keeping in contact with pilot and operation condition of light-gun should be checked in order to address exact message to the pilot on the ground or in the air, in case that spatial disorientation of aircraft is in doubt, heading and altitude of the aircraft should be advised in order to prevent any further accident, in case that airport surveillance radar is out of service, separation among aircraft should be maintained, in case that airport weather information is abruptly changed, recently updated information should be provided to the pilot who is under departure and landing operation.
Pilot should promptly report unusual situation (resolution advisories) and radio failure situation to air traffic control facility without fail and in case that any illusion is taken place by somatosensory error, the pilot is required to ask air traffic control facility for help. Pilot should also observe the basic principle of confirming ATC instruction definitely by reading back the instruction of the controller.
And as just one single mistake of air traffic control service may lead to big accident, message between controller and pilot should be communicated clearly and concisely in order to avoid any misunderstanding and any conditional phraseology is not permitted to be used. As air traffic situation is exposed to unexpected significant weather change, restricted airspace and ATC equipment malfunction, careful attention should be paid always and exact message should be addressed by using precise standard phraseology.
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