본문 바로가기 주메뉴 바로가기
국회도서관 홈으로 정보검색 소장정보 검색

목차보기

표제지

목차

I. 서론 9

1. 문제제기 9

2. 연구목적과 연구문제 13

3. 논문의 구성 15

II. 선행연구 고찰 16

1. 빈곤의 세대간 이전 연구 16

1) 빈곤의 세대간 이전에 관한 이론 17

2) 빈곤의 세대간 이전에 관한 실증연구 23

3) 복지수급의 세대간 이전 28

4) 세대간 이전 내용과 방식 31

2. 빈곤의 세대간 이전 관련 생애사(life history) 연구 36

III. 연구방법 40

1. 생애사 연구방법 40

1) 생애사 연구방법의 적합성 40

2) 생애사 연구방법의 개념과 특성 43

3) 연구방법의 철학적 토대와 인식론적 쟁점 44

4) 생애사 연구방법에서의 인과관계 48

2. 연구참여자 선정 51

1) 연구참여자 기준 51

2) 연구참여자 선정 53

3. 자료수집방법 54

4. 자료분석방법과 자료제시 56

5. 연구의 윤리성과 엄격성 58

1) 연구의 윤리적 고려 58

2) 연구의 엄격성 59

6. 연구진행과정 61

IV. 연구참여자의 생애사 67

1. 연구참여자의 일반적 특성 67

2. 간략생애사 68

1) 강민성의 간략생애사 68

2) 권혜경의 간략생애사 69

3) 김명자의 간략생애사 71

4) 김성훈의 간략생애사 72

5) 오영희의 간략생애사 74

6) 임미연의 간략생애사 75

7) 장영수의 간략생애사 76

8) 조말자의 간략생애사 78

9) 조예은의 간략생애사 79

10) 최선주의 간략생애사 80

3. 연구참여자의 개인별 생애사 81

1) 강민성의 생애사 81

2) 권혜경의 생애사 95

3) 김명자의 생애사 111

4) 김성훈의 생애사 125

5) 오영희의 생애사 141

6) 임미연의 생애사 154

7) 장영수의 생애사 167

8) 조말자의 생애사 175

9) 조예은의 생애사 183

10) 최선주의 생애사 197

V. 빈곤대물림 특성 및 과정분석 210

1. 자료의 범주화 210

2. 빈곤대물림 특성 및 과정분석 212

1) 가정환경과 빈곤대물림 212

2) 교육환경과 빈곤대물림 231

3) 결혼경험과 빈곤대물림 243

4) 노동경험과 빈곤대물림 257

5) 개인적 요인, 사회복지 수혜경험과 빈곤대물림 266

6) 연구참여자의 빈곤대물림 과정 분석 285

VI. 결론 및 함의 326

참고문헌 334

부록 348

Abstract 353

〈표 II-1〉 연구자별 접근 방법 21

〈표 II-2〉 빈곤의 세대간 이전 내용과 이전방식 31

〈표 II-3〉 아동기 빈곤의 생태체계와 영향관계 35

〈표 III-1〉 면접 주요 질문내용 55

〈표 IV-1〉 연구참여자의 일반적 특성 67

〈표 IV-2〉 강민성의 생애사 연표 95

〈표 IV-3〉 권혜경의 생애사 연표 110

〈표 IV-4〉 김명자의 생애사 연표 124

〈표 IV-5〉 김성훈의 생애사 연표 140

〈표 IV-6〉 오영희의 생애사 연표 153

〈표 IV-7〉 임미연의 생애사 연표 166

〈표 IV-8〉 장영수의 생애사 연표 174

〈표 IV-9〉 조말자의 생애사 연표 183

〈표 IV-10〉 조예은의 생애사 연표 196

〈표 IV-11〉 최선주의 생애사 연표 208

〈표 V-1〉 빈곤대물림 과정에서 도출된 범주 210

〈표 V-2〉 연구참여자의 어린시절 당시 부모의 직업과 학력 그리고 현재 생존여부 215

〈표 V-3〉 부모의 양육 내용과 구성원간의 관계 220

〈표 V-4〉 형제 관계 요약 223

〈표 V-5〉 아동기의 가족 특성 226

〈표 V-6〉 경제성장율과 절대빈곤율의 대비 228

〈표 V-7〉 연도별 공공부조 대상자 현황 229

〈표 V-8〉 생활보호 내용의 추세 229

〈표 V-9〉 정부지출총액대비 보건사회복지비(1964-1975) 230

〈표 V-10〉 교육단계별 특징 요약 233

〈표 V-11〉 재학시절 특징 요약 236

〈표 V-12〉 부족한 학습기회에 대한 후회여부와 학습의욕 241

〈표 V-13〉 결혼관련 사항 요약 244

〈표 V-14〉 결혼생활 과정 요약 248

〈표 V-15〉 이혼/별거와 빈곤경험 252

〈표 V-16〉 아동기 경험이 결혼 경험에 미치는 영향 관계 257

〈표 V-17〉 연구참여자의 초기 노동경험 258

〈표 V-18〉 연구참여자 취업력 요약 260

〈표 V-19〉 현 빈곤 상황에 대한 개인적 요인 요약 266

〈표 V-20〉 성격과 삶의 태도 271

〈표 V-21〉 레질리언스 관련 지지요인 분석 276

〈표 V-22〉 빈곤관 278

〈표 V-23〉 형식적 사회복지기제의 작동 사례 280

〈표 V-24〉 빈곤대물림의 인과관계 312

〈표 V-25〉 빈곤대물림의 이전유형 316

〈그림 I-1〉 연구의 흐름 15

〈그림 II-1〉 아동에 대한 가정의 투자 흐름 17

〈그림 III-1〉 연구방법 절차 40

〈그림 III-2〉 시간적 맥락에서의 인과관계 50

〈그림 V-1〉 강민성의 생애사건과 빈곤과의 관계도 287

〈그림 V-2〉 권혜경의 생애사건과 빈곤과의 관계도 290

〈그림 V-3〉 김명자의 생애사건과 빈곤과의 관계도 293

〈그림 V-4〉 김성훈의 생애사건과 빈곤과의 관계도 295

〈그림 V-5〉 오영희의 생애사건과 빈곤과의 관계도 298

〈그림 V-6〉 임미연의 생애사건과 빈곤과의 관계도 300

〈그림 V-7〉 장영수의 생애사건과 빈곤과의 관계도 303

〈그림 V-8〉 조말자의 생애사건과 빈곤과의 관계도 305

〈그림 V-9〉 조예은의 생애사건과 빈곤과의 관계도 308

〈그림 V-10〉 최선주의 생애사건과 빈곤과의 관계도 310

〈그림 V-11〉 빈곤대물림 이전경로 319

초록보기

 The poverty is presented the oldest social problem historically, at the same time, one of the most serious social problem in Korea. In particular, as deepened social polarization, It has been increasing attention for Intergenerational Transmission of Poverty(ITP), the poverty and disadvantage of parents transferred to children. However, compared to its seriousness, the academia has overlooked. Discussing the ITP have been studied mainly in quantitative research methods, however, it have limits to understand the dynamics and the phenomenon of poverty with ITP. so I used life history research methods of qualitative research methods. Life history research methods is a way of the study using life events of individual as the basic data.

The object of this study is to understand process of ITP through in-depth interview with the poor, experienced poverty in childhood, still needy people in adulthood despite having the ability to work. Research question is how does poverty of the parents generation impact on poverty of child's adulthood. In advanced studies, explaining the process on poverty with ITP, there are many theories emphasizing genetic factors, human capital factors, parental(family) factors, cultural factors, and social structural factors. and a variety of empirical studies have been conducted.

The flow of the research methods was to set the way, after selecting of life history research methods, selection of study participant, data collection by the semi-structured interview method, data analysis through a chronological analysis method and constant comparison method, and finally presenting the material. In this study, 10 people were selected from 30 to 40 age group and have been participating in the self-support program.

After studying the life history of the participants, it has been analyzed that there are many reasons of ITP in a variety of contexts.

First, in organizing how did the poverty situation of the parents affect the child's growth process times, The parents severely affected the majority of participants' childhood in the economic dimension as well as the non-economic dimension.

Existing deviation depending on the family situation, poverty situation of the parents had a negative impact on human capital accumulation and character formation.

Second, in mainly considering marriage experience and work experience after 20's, The majority of the participants spent unhappy marriage and poor working circumstances, consequently, Impoverishment process of adulthood began in unfavorable conditions of childhood, and was promoted at adulthood.

Third, Which factors are other factors affecting ITP except for family environment, educational environment, the marriage and work experience? in body, I searched participant's individual factors and how to work social welfare system in participants' crisis situation. I confirmed important factors that participant's individual factors were physical factors, psychological factors, and early death of parents, divorce, spouse's characteristics, linking the situational context. Also, in searching the benefit experience to social welfare concerned with alleviate of ITP, There was externally existence of social welfare system around participants but social welfare mechanisms did not work properly. For that reason, when the crisis situation of participants came, Participants did not receive adequate support from the social welfare system.

Finally, when I investigated transfer path and transfer type of ITP, Categories of transfer type was divided into three type that poverty experience of childhood affecting directly poverty experience of adulthood, poverty experience of childhood affecting indirectly poverty experience of adulthood, and though poverty experience of childhood seem that affect poverty experience of adulthood, actually did not.

In case of Transfer path, ITP path of the study participants was combination of process like disadvantaged family environment, limited level of education, unhappy experience of marriage, poor level of labor market and individual characteristics, misfortune, formal operating of social welfare system. The essence appeared in process of ITP are the inequality of opportunity, the limits of possibility, the negative multiplier effects of vicious cycle, powerless, wrong pass down of culture, diversity of transfer proceeding.

Achievement with this study can be summarized as follows.

First, above all, This study has significance discussing detail understanding with life history about ITP that so far, had not been closely studied. While previous studies were interested in the process of impoverishment of adulthood or children who growed in poverty was to become the poor in the abstractly level, This study has analyzed focusing on real cases for these processes.

Second, through analyzing and displaying process of ITP in diagram form on participant, I made ​​possible systematic comprehension.

Along with these findings, This study has various limitations that can be encountered in life history research.

Finally, although generalization of the findings was not the ultimately purpose, I suggested some practical and policy challenges.