생몰정보
소속
직위
직업
활동분야
주기
서지
국회도서관 서비스 이용에 대한 안내를 해드립니다.
검색결과 (전체 1건)
원문 있는 자료 (1) 열기
원문 아이콘이 없는 경우 국회도서관 방문 시 책자로 이용 가능
목차보기더보기
표제지
목차
ABSTRACT 12
제1장 서론 15
제1절 연구의 목적 15
제2절 연구의 범위와 방법 17
제2장 사이버 범죄 일반론과 외국의 제도 19
제1절 사이버 범죄의 개념 19
I. 사이버 공간 19
II. 사이버 범죄 20
제2절 사이버 범죄의 분류 25
I. 경찰청의 분류 25
II. 기존의 연구자 분류 28
제3절 사이버 범죄의 특징 29
I. 익명성 29
II. 전문성 30
III. 무 제약성 30
IV. 국제성 31
V. 증거수집의 난점 32
제4절 사이버 범죄와 관련 법규 32
I. 문제의 소재 32
II. 정보통신망법 33
III. 형법 35
IV. 기타 법규 36
V. 특별법과 형법에의 규정 검토 39
제5절 사이버 범죄에 대한 외국의 제도 40
I. 미국 40
II. 독일 42
III. 일본 45
제3장 기존의 사이버 범죄의 실태와 유형 50
제1절 사이버 범죄의 실태 50
I. 유형별 발생 현황 50
II. 연도별, 유형별 현황 52
III. 연령별 현황 53
제2절 저작권과 사이버 범죄 54
I. 디지털 저작물의 침해 54
제3절 사이버 테러 62
I. 사이버 테러의 개념과 특징 62
II. 사이버 테러의 수단 64
제4절 형법과 정보통신망법상의 명예훼손 70
I. 형법 상 명예훼손 70
II. 정보통신망법상의 명예훼손죄 73
제5절 청소년과 사이버 범죄 77
I. 음란물 77
II. 온라인 게임 82
제6절 기타 범죄 82
I. 개인정보 침해와 스팸메일 82
II. 사이버 절도와 사이버 사기 87
III. 불법, 유해 사이트 89
IV. 사이버 스토킹과 사이버 성폭력 95
V. 사이버 마약 97
제4장 허위사실유포죄, 사이버모욕죄, 인터넷 실명제에 관한 검토 99
제1절 전기통신기본법상의 허위사실 유포 99
I. 허위사실유포죄(허위통신죄)의 연혁 99
II. 미네르바 사건과 허위사실유포죄 102
III. 허위사실유포죄의 해석 103
IV. 명확성의 원칙 106
V. 헌법재판소의 위헌판결 108
VI. 허위사실유포죄의 위헌에 대한 평가와 대안입법 110
제2절 사이버 모욕죄 113
I. 서설 113
II. 조문신설에 관한 비판적 분석 117
III. 규정방향의 검토 123
IV. 미국의 사이버불링법(Cyberbullying Law) 125
V. 소결 125
제3절 인터넷 실명제 127
I. 서설 127
II. 인터넷 실명제에 대한 찬·반론 133
III. 헌법재판소의 견해에 대한 비판적 검토 136
제4절 최근의 사이버 범죄에 대한 설문조사 분석 140
제5장 사이버 범죄에 대한 합리적인 대처방안 150
제1절 기존 사이버 범죄에 대한 대안 150
I. 저작권 침해와 사이버 테러 150
II. 정보통신망법상의 명예훼손의 미비점 153
III. 청소년 관련 문제 154
IV. 개인정보침해와 사이버 사기 156
V. 자살 사이트와 사이버 스토킹 160
제2절 최근 사이버 범죄에 대한 대안 162
I. 허위사실유포죄에 대한 대처방안 162
II. 사이버 모욕죄에 대한 대처 방안 163
III. 인터넷 실명제에 대한 대처 방안 164
제3절 사이버 범죄에 대한 형사정책 및 형사소송법적 대안 165
I. 형사 정책적 방안 165
II. 형사소송법적 대응 167
제4절 사이버 범죄 예방에 대한 합리적 방안 172
I. 사이버 범죄와 국제공조 172
II. 사이버 범죄 예방대책 177
III. 서비스 관리자의 책임소재 179
제6장 결론 191
참고문헌 195
〈표 3-1〉 유형별 현황 51
〈표 3-2〉 연도별, 유형별 현황 52
〈표 3-3〉 연령별 현황 53
〈표 4-1〉 사이버 모욕죄에 관한 기사 116
〈표 4-2〉 헌법상의 표현의 자유에 대한 인지 140
〈표 4-3〉 허위의 표현도 표현의 자유에 해당하는지에 대한 생각 141
〈표 4-4〉 사이버모욕죄 신설에 대한 찬성여부 142
〈표 4-5〉 인터넷 실명제의 제정에 대한 생각 143
〈표 4-6〉 인터넷실명제의 위헌에 대한 견해 144
〈표 4-7〉 인터넷 실명제 폐지 시 악성리플, 비방 등의 증가 여부 145
〈표 4-8〉 '미네르바' 사건의 인지 146
〈표 4-9〉 허위사실 유포죄의 위헌 판결에 대한 견해 147
〈표 4-10〉 허위의 글을 게재한 피고인의 처벌에 대한 견해 148
〈그림 3-1〉 유형별 현황 51
〈그림 3-2〉 연도별, 유형별 현황 52
〈그림 3-3〉 연령별 현황 54
〈그림 4-1〉 헌법상의 표현의 자유에 대한 인지 140
〈그림 4-2〉 허위의 표현도 표현의 자유에 해당하는지에 대한 생각 141
〈그림 4-3〉 사이버모욕죄 신설에 대한 찬성여부 142
〈그림 4-4〉 인터넷 실명제의 제정에 대한 생각 143
〈그림 4-5〉 인터넷실명제의 위헌에 대한 견해 144
〈그림 4-6〉 인터넷 실명제 폐지 시 악성리플, 비방 등의 증가 여부 145
〈그림 4-7〉 '미네르바' 사건의 인지 146
〈그림 4-8〉 허위사실을 유포죄의 위헌 판결에 대한 견해 147
〈그림 4-9〉 허위의 글을 게재한 피고인의 처벌에 대한 견해 148
초록보기 더보기
Modern science technology enabled wide use of computer and internet, and it became possible for people to communicate real-time in virtual cyber space under no restrictions. Cyber space sure is the convenience brought by civilization. However, crimes committed in the cyber space are increasing as time goes by, and its kind is diversifying as well. The police categorized crimes in cyber space to cyber terror crime and general cyber crime. Cyber terror crime refers to hacking and virus distribution including highly technical factors that directly attack information network. General cyber crime uses cyber space as a means of crime, and it refers to e-commerce fraud, illegal reproduction of programs, operation of illegal websites and violation of private information.
Recently, cyber crime not only increased in quantity, but it is expanding into unexpected areas. In other words, cyber crime relates to offline crime like gambling, fraud, lechery and copyright infringement in online space. Also, it is becoming more and more intellectual to include production and distribution of malicious codes, DDoS, messenger fishing and cyber stalking.
To eradicate cyber crime, the criminal law was revised in 1995 to introduce regulations for cyber crime punishments, and continuously, the law is being supplemented, and human and material resources are input for investigation of related crimes. In 1996, the Supreme Public Prosecutor's Office installed 'Information Crime Headquarter' in its Central Investigation Division. Since then, all district public prosecutor's offices and branch offices have computer investigation teams. Also, the police are operating cyber crime investigation teams. However, the truth is not many cyber crimes are efficiently handled. There can be different reasons, but primarily, it is because the investigation organization handling cyber crimes in the National Police Agency was reduced even though organizations and manpower in the cyber investigation bodies inside and outside Korea were expanded. Therefore, in order to exterminate cyber crimes, it is urgent to cultivate cyber crime professionals.
To include all problems and countermeasures for all cyber crimes classified by the police, the scope is too wide. Thus, this study focuses on recent issues like crime of spreading false information, crime of cyber insult and the internet real-name system.
The Constitutional Court judged that crime of spreading false information is unconstitutional in 2010 saying, "An act of expressing false information is the subject of protection of fundamental right, free expression, like an act of expressing true information, and fundamental rights can be limited to minimum under clear regulations. Since then, the government is trying to revise crime of spreading false information considering the judgment of the Constitutional Court, but it remains unsolved.
Also, about the internet real-name system introduced in 2007, the Constitutional Court judged that this system that forces internet users to use their real name when they are posting or commenting on the internet boards is unconstitutional. The Constitutional Court pointed out that there is no evidence that posting of illegal information has reduced with the internet real-name system, but it limited free expression because internet users tend to worry exposure of their identities.
On the contrary, the government and the ruling party want to control crime of cyber insult with strengthened punishment by legislation of a special law because they believe the damage of cyber insult is unimaginably huge due to its property of rapidly spreading compared to general insult. They are trying to make crime of cyber insult a crime not prosecuted against objection of the victim instead of offense subject to complaint, but it is not realized due to opposing complementary discussion.
To make this study more reliable, a survey about crime of spreading false information, crime of cyber insult and internet real-name system was analyzed, and Korean and foreign documentary references were used in various aspects.
원문구축 및 2018년 이후 자료는 524호에서 직접 열람하십시요.
도서위치안내: / 서가번호:
우편복사 목록담기를 완료하였습니다.
* 표시는 필수사항 입니다.
* 주의: 국회도서관 이용자 모두에게 공유서재로 서비스 됩니다.
저장 되었습니다.
로그인을 하시려면 아이디와 비밀번호를 입력해주세요. 모바일 간편 열람증으로 입실한 경우 회원가입을 해야합니다.
공용 PC이므로 한번 더 로그인 해 주시기 바랍니다.
아이디 또는 비밀번호를 확인해주세요