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표제지
목차
ABSTRACT 7
제1장 서론 9
제1절 연구의 목적 9
제2절 연구의 방법 및 범위 11
제2장 항공기소음의 특성 및 현황 12
제1절 항공기소음 개념의 분석 및 특성 12
I. 항공기소음의 개념 12
II. 항공기소음의 평가단위 14
III. 항공기소음의 영향 16
IV. 군용항공기 소음의 특징 20
제2절 항공기소음의 현황 22
I. 군용비행장의 소음측정현황 23
II. 민·군 공용 비행장의 소음측정현황 24
III. 민간 비행장의 소음측정현황 28
IV. 평가 31
제3장 항공기소음에 대한 법적 고찰 32
제1절 관련 법제의 분석과 현행법령의 문제점 33
I. 소음 진동 관리법 33
II. 항공법 34
III. 공항소음 방지 및 소음대책지역 지원에 관한 법률 35
IV. 그밖의 법률 및 규정 37
제2절 판례를 통한 항공기소음에 관한 고찰 40
I. 서 40
II. 소음의 수인한도 41
III. 위험에의 접근이론과 상호성 이론 50
IV. 사견 55
제4장 군용항공기에 의한 소음피해 구제 방안 57
제1절 금지청구제도의 검토 57
I. 금지청구(Injunction) 58
II. 성립요건 58
III. 학설 59
IV. 판례 61
V. 결언 61
제2절 손해배상의 문제 62
I. 영조물의 흠에 의한 손해배상 62
II. 환경정책기본법에 근거한 손해배상 67
제3절 환경분쟁조정제도에 의한 구제 70
I. 환경분쟁조정법의 규정 70
II. 환경분쟁의 조정 71
제4절 입법론적 검토 73
I. 소음지도작성제도의 개선 73
II. 공항소음대책위원회제도의 개선 75
III. 군용항공기 운용 제도 개선의 필요성 78
IV. 실외소음도 기준의 적정화 81
제5장 결론 83
참고문헌 86
표 1. 지역별 소음한도 12
표 2. 구역, 지구별 소음한도 13
표 3. 공항별 연간 평균 소음도 22
표 4. 지역, 구역, 지구별 소음한도의 구분 35
표 5. 소음대책 지역,구역,지구의 구분 44
그림 1. 한국공항공사, 소음등고선(김해) 27
그림 2. 한국공항공사, 소음등고선(여수) 28
그림 3. 한국공항공사, 소음등고선(제주) 29
그림 4. 한국공항공사, 소음등고선(김포) 30
그림 5. 인천공항, 소음등고선 30
초록보기 더보기
Recently noise pollution caused by military aircraft has become a social issue. The deployment of military aircraft is essential in terms of national security but problems arise when it infringes the basic rights of nearby inhabitants. It causes a conflict of interest between the people and the nation. This study aims to explore preventive measures and ex post facto measures by considering the legal relationship between the people and the nation and investigating the current regulations and considering possible improvements.
First, with regard to preventive measures, more efficient management of the measurement standards of airport noise pollution through the integration of the articles in the Noise and Vibration Control Act is needed as well as the elucidation of the noise pollution reducing flight regulation that is applicable to military aircraft. Additionally, noise pollution countermeasure committees should be composed with relation to every airport. The participation of the people harmed by noise pollution in these committees will help produce a reasonable solution to noise pollution by finding a point of compromise between the conflicting parties. Also, the points agreed through these procedures should be used as a guideline when aiding and assisting the areas suffering from noise pollution. An integrated noise polluton map should be made and it should be used as a reference when the local government makes development and management plans to reduce and limit noise pollution.
Furthermore, the newly integrated measurement standards set out by the Noise and Vibration Control Act will allow a swift response and be a fair solution to newly arising problems with disputes with regard to noise pollution by reducing the complications of the noise pollution laws.
Moreover, in terms of ex post facto measures, there are the request for prohibition, compensation and legal remedy based on the Environmental Dispute Mediation Act. The request for prohibition would be a complete remedy where as compensation and remedies from the Environmental Dispute Mediation Act would be only partial. However, in terms of the military aircrafts this study mentions, the request for prohibtion would not be a viable option and thus only the latter methods will be possible.
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