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논문명/저자명
한국 화장품산업의 중국시장 진출에 관한 연구 = (A)study on the Korea cosmetics industry for entering the Chinese market / 왕용 인기도
발행사항
대전 : 우송대학교 대학원, 2013.2
청구기호
TM 658 -13-603
형태사항
vii, 62 p. ; 26 cm
자료실
전자자료
제어번호
KDMT1201314189
주기사항
학위논문(석사) -- 우송대학교 대학원, 경영학전공, 2013.2. 지도교수: 조원권
원문
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표제지

목차

제1장 서론 8

제1절 연구의 배경 및 목적 8

제2절 연구의 방법 및 구성 11

제2장 해외시장 진출의 이론적 고찰 12

제1절 해외진출방식의 유형 12

1. 수출진출방식 12

2. 계약진출방식 14

3. 투자진출방식 19

제2절 마케팅 믹스 전략 22

1) 제품(Product) 22

2) 가격(Price) 23

3) 유통(Place) 23

4) 촉진(Promotion) 24

제3절 선행연구 24

제3장 중국화장품 시장의 현황 및 특성 27

제1절 중국 화장품 시장의 현황 27

제2절 중국 화장품 시장의 특성 30

(1) 고도 성정 시장 30

(2) 화장품 효과성을 중시하는 시장 30

(3) 화장품의 도시집중화 심화 31

(4) 화장품 제조업체의 낮은 집중도 32

(5) Skin Care 화장품 위주 사용 33

(6) 마케팅 구조의 변화 33

제3절 중국의 소비자 특성 34

제4장 한국화장품산업의 중국진출 현황 36

제1절 한국화장품 산업의 발전 과정 36

1) 기반구축기 37

2) 성장 중흥기 37

3) 확장기 37

4) 국제화 전진기 38

제2절 한국 화장품 시장의 현황 40

1. 한국 화장품 산업의 공급규모 40

2. 과점적인 형태의 화장품 산업 40

3. 유통 구조의 변화 40

4. 화장품의 유형 41

제3절 중국시장에서 한국화장품의 진출현황 및 위치 41

제5장 한국화장품의 중국시장 진출사례 44

제1절 라네즈(태평양사업)의 중국시장 진출 사례 44

1. 회사연혁 및 사업현황 44

2. 라네즈(LANEIGE)브랜드 탄생 45

3. 라네즈(LANEIGE)중국 시장 진출 전략 47

4. 라네즈의 중국시장진출 성과 50

제2절 스킨푸드(SKIN FOOD)의 중국시장 진출 사례 52

1. 스킨푸드(SKIN FOOD)의 중국시장 진출 현황 52

2. 스킨푸드의 중국시장 SWOT분석 53

3. 스킨푸드의 중국시장 진출성과 54

제6장 한국 화장품 산업의 중국시장 진출 전략 56

제1절 한국 화장품 산업의 발전 방안 56

1. 한국화장품 산업의 인프라 구축 56

2. 고급브랜드의 육성 57

3. 유통구조의 개선과 가격질서의 확림 58

제2절 한국 화장품 산업의 중국시장진출 방안 58

1. 중국시장 정보 수집 및 전문인력의 양성 58

2. 제품과 유통 전략의 차별화 59

3. 수출시장의 다변화 59

4. 원산지 및 브랜드 이미지 강화 60

5. 제품, 타깃별 광고매체 차별화 강화 60

제7장 결론 62

제1절 연구의 결과 및 요약 62

제2절 연구의 한계 및 향후 연구과제 64

참고문헌 65

ABSTRACT 67

〈표 1〉 해외시장 진출의 방식 12

〈표 2〉 중국화장품산업 시장규모 변화추이:1982년-2010년 27

〈표 3〉 중국GDP 성장률과 화장품시장 성장률 비교 28

〈표 4〉 중국의 주요 화장품 수입국가 현황 28

〈표 5〉 외국화장품업체의 중국 주요 시장 진출 현황 32

〈표 6〉 한국화장품 산업의 발전사 36

〈표 7〉 2009년도 중국 여성 해외 브랜드 선호도 42

〈표 8〉 (주)태평양 아모레 화장품의 해외시장진출 연혁 44

〈표 9〉 라네즈의 SWOT 분석 51

〈그림 1〉 중국 소비자의 화장품 구매 영향요인(5점척도) 30

〈그림 2〉 도시여성 소비자들의 화장품 연간 지출 31

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 This research is about the entrance of South Korean cosmetics to Chinese market. We are trying to find the more proper way for South Korean cosmetics enter the Chinese market via related case study, to expand the share of South Korean cosmetics in the Chinese market.

With the rapid development of Chinese economy, Chinese cosmetics market grows fast. More and more Chinese are willing to purchase for their beauty. South Korean cosmetics industry is also developing rapidly, because South Korean fashion and other various aspects of influences, the south Korean cosmetics in China has already been popular. Now a lot of South Korean cosmetics company need to consider the problem that how to expand the Korean market share in China.

South Korea Pacific Cosmetics Company is pretty well-known among all the South Korean cosmetics companies. They started the first store in Shenyang Province in 1993, and then they set up another branch in Shanghai in 2000 to enter the Chinese market. Based on the recognition of traditional Chinese culture and the understanding of customer's consumption behavior, sales grow up successfully by about 15% a year. China has gradually becoming the Pacific company's largest export country.

Skin Food Cosmetics Company is known for natural cosmetics. In accordance with the characteristics of the Chinese regional, slightly differences are shown in different shops. The form 'shop in mall' and 'road in shop' are used in China and there is a successful response.

From two cases study of South Korean cosmetics to Chinese market, we concluded couple things for improving the marketing process. First, they should chase for higher techniques and cosmetics manufacture facilities. Second, concentrate on senior class cosmetics' research. Third, they should build more completed ways to transport product. The case study for South Korean cosmetics companies entering Chinese market. First, they should learn more about Chinese market which includes the recognition for Chinese customers and Chinese culture. Second, set the product and its transportation way differently, for example contribute on doing research on some uniquely well-known South Korean cosmetics. Third, they should build more multiple export market.

Through all the things need to improve and using the proper methods we discussed above, we believe that it will be more and more convenient for South Korean cosmetics companies entering Chinese market and achieve more and more market share.

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